ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024

מהי בדיקת אי סבילות למזון

אי סבילות למזון היא בעיה המשותפת לאחוז גבוה יחסית מכלל האוכלוסייה. המונח אי סבילות למזון, מכוון לאנשים שיש להם קשיים בעיכול סוגים מסוימים של מזון. מי שיש להם רמה גבוהה של אי סבילות למזון עד כדי אלרגיה, עלולים לסבול מתופעות לוואי חמורות כתוצאה מצריכה של מזון שהגוף שלהם אלרגי אליו

מהי בדיקת אי סבילות למזון
אלרגיה צילום: pixsabay

מדובר בתופעה שהיא הרבה מעבר לקשיים בעיכול,. הדברים אמורים ברגישות גבוהה עד כדי כך שצריכת סוגים מסוימים של מזון עלולה לגרום למוות. מתי בדיוק התחיל השימוש במונח אי סבילות למזון? מה ההבדל בין אי סבילות למזון לבין אלרגיה למרכיבי מזון מסוימים? כיצד מתבצעת בדיקה של אי סבילות למזון? בשורות להלן נרחיב את היריעה בנושא ונבהיר את החשיבות העצומה שבאבחון נכון של רכיבי מזון שלא רק שאינם מועילים לגוף, אלא גורמים לו נזקים של ממש.

אי סבילות למזון – מה זה בעצם

כאמור לעיל, יש לא מעט אנשים שיש להם רגישות למוצרים או לרכיבי מזון מסוימים. אצל אחוז מסוים מהאוכלוסייה, מדובר ברגישות גבוהה עד כדי אלרגיה. המשמעות המיידית של צריכת מזון שהם אלרגיים אליו, עלולה להיות מוות בתוך זמן קצר מרגע החשיפה לאלרגן. עם האלרגיות המוכרות ניתן למנות את האלרגיה לבוטנים, אלרגיה לגלוטן וכן אלרגיה לביצים. ההערכה היא שכשני אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מאלרגיות חמורות ומסכנות חיים למרכיבים תזונתיים מסוימים.

ואולם חלק גדול יותר מהאוכלוסייה לוקה באי סבילות למזון, שאיננה בהכרח בגדר אלרגיה. מדובר ברגישות גבוהה למזון מסוגים מסוימים, כאשר צריכה שלהם גורמת לתופעות לוואי מטרידות, גם אם אינן מסכנות חיים. דה עקה, שהסבילות למזון איננה זהה או אפילו לא דומה בין מקרה אחד למשנהו. אדם אחד יושפע לרעה מצריכת הדרים, ואילו אדם אחר יהיה רגיש למוצרי חלב, או לסוגים מסוימים של ירקות. לגוף דרכים משלו, וכל גוף מזהה את המזונות המועילים, וגם את אלה המזיקים והפוגעים בו.

בדיקת אי סבילות למזון

בשנים האחרונות נערכו מחקרים רבים באשר לתופעה של אי סבילות למזון. עד לא מכבר, הדרך למציאת המזונות הבעייתיים המשפיעים לרעה הן על הבריאות והן על ההרגשה היתה ארוכה. תחילה היה צריך להבין שהרגשה רעה, עייפות או בחילות, הן תוצאה של רגישות למזון. בהמשך, היה צורך בפעילות מורכבת של ניסוי וטעייה, במטרה לזהות באופן המדויק ביותר את המזונות הבעייתיים. תהליך כזה נמשך בדרך כלל לא מעט זמן. התהליך כולל הסרת מרכיב מזון אחד, או קבוצת מרכיבי מזון מהתפריט, ולאחר מכן השהייה של מספר ימים או שבועות, על מנת לנתח את התוצאות. אם התוצאות אינן משביעות רצון, משמיטים מרכיב אחר, וחוזר חלילה. למרבה הצער, בלא מעט מקרים לא זוהו מרכיבי המזון הבעייתיים גם אחרי חודשים של ניסיונות.

ואולם בעת האחרונה פותחו שיטות מדעיות לאבחון סוגי המזון הבעייתיים עבור כל אדם באופן פרטני. מדובר בבדיקת דם פשוטה, שבעקבותיה ניתן להגיע למסקנות מאירות עיניים באשר למזונות המשפיעים לרעה. זה המקום להזכיר, עם זאת, שלא מדובר במוצרים משמינים או רוויי סוכר דווקא, אלא במרכיבים תזונתיים תמימים לכאורה, המשפיעים על ההרגשה הכללית ועל זרימת האנרגיה בגוף. ההמלצה החד משמעית כאן היא לבצע את הבדיקה בכל מקרה, ובמיוחד במקרים שבהם קיים חשש אמיתי לכך שבעיה פיזיולוגית אחת או יוצר, נובעת מאי סבילות למזון. מי שעברו את הבדיקה הזאת ובצעו את השינויים המתבקשים בתזונה בעקבותיה חוו שיפור ניכר באיכות החיים, הן ברמת האנרגיה שהגוף מסוגל לייצר מצד אחד והן בעקבות הפחתה ניכרת או הפסקה של בעיות שונות שנגרמו כתוצאה מצריכת מזונות בלתי מתאימים לגוף.

  

אלרגיה אנרגיה רגישות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד