ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
מכה לשדולת הנשים

היועמ"ש קובע: ניתן לערוך אירועים בהפרדה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קובע, כי ניתן לערוך אירועים בהפרדה לציבור החרדי • ההחלטה תלויה בתנאים מסויימים ובהחלטת הרשויות, אך אלו לא תנאים שאמורים להפריע לקיום אירועים מסוג זה

היועמ"ש קובע: ניתן לערוך אירועים בהפרדה
מנדלבליט והמופע בעפולה צילום: פלאש 90

בעקבות ההליכים המשפטיים שהתקיימו סביב אירוע התרבות בפארק העירוני בעפולה, שנערך בהפרדה מגדרית, ולאור אירועים נוספים מעין אלה המתוכננים במקומות שונים, כינס היועץ המשפטי לממשלה בדחיפות דיון אשר יוחד באופן ספציפי לסוגיית ההפרדה המגדרית באירועי תרבות.  זאת, על מנת לגבש עמדת ביניים מהירה, עד קיומו של דיון עקרוני, מקיף ויסודי בסוגיית ההפרדה המגדרית.

ראשית הגידר היועמ"ש את קווי המנחה החוקתיים שהובילו אותו להחלטה. "נקודת המוצא של סיכום הדיון היא עיקרון השוויון, העומד בליבת השיטה הדמוקרטית ומעוגן בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. מכאן, שהכלל הוא קיום האירוע במעורבות רשות ציבורית ללא נקיטת צעדים מצד הרשות שנועדו לכפות הפרדה מגדרית. עם זאת, ייתכנו הקשרים מיוחדים בהם תתאפשר הפרדה מגדרית, לתכליות ציבוריות מסוימות ובלבד שההפרדה מקיימת את אמות המידה החוקתיות".

עוד מזכיר היועמ"ש, כי "חוק איסור הפליה במוצרים ושירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א-2000, קובע איסור כללי על הפליה במגוון הקשרים, אך מגדיר מספר מצבים, אותם אין רואים כהפליה. בין מצבים אלה, ייחד המחוקק סעיף להפרדה מגדרית, המבהיר כי זו אפשרית כאשר אי הפרדה תמנע מחלק מן הציבור את הספקת המוצר או השירות הציבורי, או את הכניסה למקום הציבורי, והיא מוצדקת בשים לב לאופי השירות, במידת החיוניות שלו, בקיומה של חלופה סבירה לו ובצורכי הציבור העלול להיפגע מן ההפרדה".

אי לכך, קובע היועמ"ש כי רשות מקומית המעוניינת לערוך אירוע בהפרדה - רשאית, לאחר שתערוך בדיקה כי יש אכן ציבור החפץ בכך ודורש את זה. לדבריו, "ניתן לקיים הפרדה וולונטרית ללא הכוונה. ככל שניתן, מובן כי יש להעדיף אפשרות זו על פני הפרדה מתוכננת".

אולם, בעת החלטה על קיומם של אירועים בהפרדה מתוכננת יש להביא בחשבון את החובה לעמוד בתנאים המצטברים הקבועים בחוק איסור הפליה,והם - בקצרה, שבמידה והאירוע לא יערך בהפרדה ישנו ציבור גדול שלא ישתתף בו עקב אי ההפרדה, וכן שיש סיבה מספקת לערוך את האירוע בהפרדה. כמו כן, גם לאחר ההפרדה צריכה להיות חלוקה שווה בין המינים.

נציין, כי זו עמדת ביניים אשר תעמוד בתוקפה עד לקיומו של דיון משפטי עקרוני ומקיף בסוגיה זו.

ניתן לקרוא כאן את ההחלטה המלאה בנושא.

 

שדולת הנשים בישראל אביחי מנדלבליט אירועים בהפרדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד