ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

נדחתה עתירה לביטול מכרז דירות בעכו בטענה כי שווק רק לדתיים

הזוכות טענו כי נטען לא בכדי לא הצטרף לעתירה כעותר איש שנפגע מאפלייה

  • א' אייר התשע"ב
עכו. צילום: מנחם הלוי
עכו. צילום: מנחם הלוי



בית המשפט המחוזי בחיפה דחה את עתירה לבטל את הזכייה של שתי עמותות שזכו במכרז לבניית ושיווק 196 יחידות דיור בעכו בשל טענה לאפליה. הטענה היתה כי העמותות שזכו במכרז העמותה לבניית שכונה דתית - עכו והעמותה לפיתוח עכו ובנינה - נקטו במדיניות שיווק מפלה, המיועדת ליהודים דתיים מהציבור הדתי לאומי בלבד וזאת בניגוד לדין ולתנאי המכרז.

העותרות שכוללות את האגודה לזכויות האזרח, אליאטר - עמותה לקידום תרבותי וחברתי - עכו, הקליניקה המשפטית לזכויות אדם בחברה מאוניברסיטת חיפה, טענו נגד התוצאה בפועל של המכרז - זכייתה של קבוצה של אנשים פרטיים המעוניינים להתגורר בשכנות זה לזה ואשר חלק גדול מחבריה שומרי שבת ומצוות.

בין היתר טענו העמותות שנגדן הוגשה העתירה כי העתירה מושתתת על הנחות שווא נעדרות כל אסמכתא או אחיזה במציאות. נטען כי על חברי העמותות נמנים חרדים כמו גם חילוניים וכי הן מעולם לא דחו בקשה של בן מיעוטים לרבות ערבי להצטרף כחבר בה. בנוסף נטען כי לא בכדי לא הצטרף לעתירה כעותר איש שנפגע מאפלייה כמפורט בעתירה, וכי הדבר מצביע על כך כי העתירה מבוססת על עובדות מוטעות, הנחות והשערות שאין להן בסיס.

בית המשפט דחה את העתירה וקיבל את טענות הזוכות במכרז מכיוון שהעתירה המבוססת על עובדות מוטעות ועל הנחות או השערות היפותטיות בקשר לשאלה מה היה עשוי לקרות אילו היה מבקש בן מיעוטים כלשהו להצטרף כחבר בעמותה.

השופט רון שפירא לא מצא פגם בהליך המכרז וגם התייחס לתאריך הגשת העתירה המאוחר שבא למעלה מחודש אחרי הזכייה, וכמו כן בעתירה תיאורטית שהוגשה בשיהוי רב. "בנסיבות העניין לא ניתן לקבוע כי נפל בהליך או בתוצאותיו פגם המצדיק התערבות על דרך ביטול המכרז או ביטול זכייתן", כתב השופט.

לדברי עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח, שייצג את העותרים: "הפרויקט מוקם על קרקע ציבורית ואמור לשרת את כלל הציבור, אך הוא שווק ופורסם כפרויקט ליהודים דתיים בלבד, בניגוד לתנאי האוסר על אפליה בשיווק הדירות. כל אדם שראה את הפרסום הבין ממנו כי תנאי הקבלה מבוססים על לאום ודת. החוק הישראלי, בעקבות החוק האמריקני, הכיר בכך שדי בפרסום מפלה כדי להוכיח אפליה, שכן לא סביר שאדם יסתכן בדחייה משפילה או ילך לגור במקום שבו מסומן לו שאינו רצוי. לצערי בית המשפט לא קיבל את טענתנו, שהשיווק המפלה במקרה זה מצדיק את ביטול המכרז".
עכו מכרז דירות דתיים עתירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד