י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"הסתה שיטתית לגזענות"

גופשטיין ומרזל נפסלו מלהתמודד בבחירות

בית המשפט העליון פסק כי בנצי גופשטיין וברוך מרזל מעוצמה יהודית נפסלו ולא יוכלו להתמודד בבחירות הקרובות

גופשטיין ומרזל נפסלו מלהתמודד בבחירות
ברוך מרזל ובנצי גופשטיין צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

בית המשפט העליון פרסם היום את פסק הדין בהליכי ערעור על החלטות ועדת הבחירות המרכזית בעניין פסילת מועמדים ורשימות מהשתתפות בבחירות לכנסת ה-22.

בית המשפט קיבל פה אחד את הערעור בעניינו של מועמד "עוצמה יהודית" בן ציון גופשטיין וכן קיבל ברוב דעות (כנגד דעתו החולקת של השופט סולברג) את הערעור בעניינו של מועמד "עוצמה יהודית" ברוך מרזל וקבע כי שניהם מנועים מלהתמודד בבחירות לכנסת ה-22, בעקבות הסתה לגזענות.

בית המשפט דחה פה אחד את הערעור בכל הנוגע לראש רשימת "עוצמה יהודית", עו"ד איתמר בן גביר וכן את הערעור הנוגע לאי-פסילתה של רשימת " עוצמה יהודית" בכללותה. כמו כן נדחה פה אחד הערעור על החלטת ועדת הבחירות שלא לפסול את "הרשימה המשותפת" מלהתמודד בבחירות.

את חוות הדעת העיקרית כתבה הנשיאה אסתר חיות. ההחלטה לקבל פה אחד את הערעור שהוגש בעניינו של גופשטיין ולמנוע את השתתפותו בבחירות התקבלה על בסיס עשרות ראיות המעלות תמונה ברורה, חד-משמעית וגלויה על פניה - ולפיה בהתבטאויותיו הרבות ובמעשיו כמי שעומד בראש ארגון להב"ה מסית גופשטיין באופן שיטתי לגזענות נגד הציבור הערבי באופן המצוי הרחק בעומק האזור האסור של הסתה לגזענות.

נקבע, כי גופשטיין מציג את הציבור הערבי בהכללה כאויב וכמי שאין לקיים עמו כל מגע העשוי להתפרש כדו-קיום ובכלל זה הוא קורא שלא להעסיק ערבים, לא לאפשר להם דיור בשכנות ליהודים וכן להימנע מיצירת כל סוג של קשר עמם. התבטאויותיו, כך נפסק, "מגלות נקודת שפל חדשה בשיח הגזעני אשר כמותה לא ידענו בעבר וגופשטיין אף הצהיר שהוא אינו מתחרט ואינו חוזר בו מן הדברים".

באשר להחלטה לקבל ברוב דעות את הערעור שהוגש בעניינו של מרזל ולמנוע את השתתפותו בבחירות – נקודת המוצא הייתה כי מרזל אינו חולק למעשה על כך שהראיות שהוצגו בעניינו חוצות את הקו האסור ומהוות הסתה לגזענות, אך טען כי יש לייחס משקל מכריע לדבריו בפני ועדת הבחירות ובפנינו, כי מדובר ב"פליטות פה" או בדברים אשר יוחסה להם משמעות חמורה מכפי שהתכוון וכי מכל מקום אין בכוונתו להתמיד בהתבטאויות מסוג זה שאותן אמר כאדם פרטי, ככל שייבחר לכנסת.

עם זאת, בהינתן העובדה שסוגיית פסילת מועמדותו של מרזל מלהתמודד בבחירות כבר נדונה פעמיים בעבר בשנת 2003 ובשנת 2015 וגם אז טען כי שינה מדרכיו וכי הוא מקבל עליו את "כללי המשחק" הדמוקרטיים, אך בפועל התמיד בהתנהלות שיש בה משום הסתה לגזענות, נפסק כי יש לייחס להצהרות דומות מטעמו עתה משקל נמוך ביותר, אם בכלל.

נקבע כי התמונה המצטיירת מעיון ברצף ההתבטאויות של מרזל לאורך השנים בקולו ובין היתר, בעמודי הפייסבוק והטוויטר הנושאים את שמו, היא תמונה הצבועה בצבעים עזים, ברורים וחד-משמעיים של הסתה לגזענות.

השופט נועם סולברג, בדעת מיעוט, סבר כי אין להורות על פסילת מועמדותו של ברוך מרזל. השופט סולברג קבע כי הודאתו של מרזל כי כשל בלשונו, חזרתו החד-משמעית מדברים שנאמרו ופנייתו לחברת פייסבוק - משיגים את תכליתה של הוראת סעיף 7א. "אכן, ישנו ספק בדבר כנות חרטתו על העבר, ושינוי אורחותיו לעתיד לבוא, אולם על הספק לפעול לזכותו של מרזל". על הפרק פגיעה אנושה בזכות החוקתית לבחור ולהיבחר, ומניעת השתתפות בבחירות לכנסת לא תֵעשה אלא כאשר כָּלּו כל הקִיצִין.

הערעורים בכל הנוגע למועמדותם של בן גביר, "עוצמה יהודית" ו"הרשימה המשותפת" נדחו, כאמור, משלא נמצאה תשתית ראייתית מספקת לביסוס הפסילה שהתבקשה בעניינם, על פי אמות המידה המחמירות שנקבעו לעניין זה בפסיקה.

עוצמה יהודית: אומרים חלאס לבג"צ

במפלגת עוצמה יהודית מגיבים בסרטון ובו שלל אמירות של חברי הרשימה המשותפת שהוכשרו על ידי שופטי בית המשפט העליון. כך לדוגמא, בסרטון נראה אחמד טיבי משבח מחבלים וזוכה להכשר בג"צ. לאחר מכן נשמע יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה תומך ברצח חיילים וגם הוא זוכה לחותמת כשרות של בג"צ.

"לעומת ההכשר לחברי הרשימה המשותפת, המלחמה בהתבוללות, העבודה העברית והיהדות נפסלות. נזכיר כי מוקדם יותר היום פרסם בית המשפט העליון את הכרעתו ולפיה בנצי גופשטיין וברוך מרזל נפסלו מריצה לכנסת" מסרו.

לדברי עו"ד איתמר בן גביר: "בשמאל מבינים שבלי עוצמה יהודית אין רוב לממשלה ימנית ולכן הם נאבקים לפגוע בה. זה לא יעזור להם, כי עם ישראל מבין היטב שהמאבק הוא עקרוני. החלטת בית המשפט תביא לעוצמה יהודית את המנדט החסר". בן גביר הוסיף כי: "הדרישה הראשונה של עוצמה יהודית תהיה לשנות את הרכב השופטים בבית המשפט העליון".

יו"ר ארגון להב"ה בנצי גופשטיין מסר בתגובה: "בג"צ שוב מוכיח שהוא סניף של מרצ. חברת הכנסת יזבק שכתבה על סמיר קונטאר שהוא לוחם ושהאיד, ואמרה שהיא מתגעגעת, לנאצר לא נפסלת. לשיטת שופטי העליון לקרוא לרצח חיילים זה בסדר אבל מלחמה בהתבוללות היא פסולה".

ברוך מרזל מסר כי: "הארגונים הרפורמים ומפלגות השמאל התאחדו נגדנו מתוך הבנה שאנחנו נלחם למען מדינה יהודית ונקדם את ערכי התורה בכנסת. מבחינתם, פגיעה במפלגת עוצמה יהודית היא עוד דרך לפגוע ביהדות והתשובה לכל ארגוני השמאל וקרנות הרפורמים תהיה בקלפי".

בנצי גופשטיין ברוך מרזל איתמר בן גביר עוצמה יהודית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד