י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"התעמרות בחרדים"

בדקה ה-90: שטיינמץ ובן דוד ביקשו הבהרה מבית המשפט ונדחו

מפיקי האירוע בחיפה הודיעו בשעה האחרונה על ביטול סופי של הקומזיץ בהשתתפות מוטי שטיינמץ ומרדכי בן דוד • הזמרים פנו לביהמ"ש על מנת לקבל הבהרה ונדחו • המפיקים ניסו לארגן ההופעה באופן פרטי למרות אי מימון העירייה - אולם לדבריהם מרכז הקונגרסים התעמר בהם

בדקה ה-90: שטיינמץ ובן דוד ביקשו הבהרה מבית המשפט ונדחו
בן דוד ושטיינמץ צילום: יח"צ שירה ויעקב נחומי, פלאש 90

‏לאחר סירוב מרכז הקונגרסים לקיים את ההופעה לגברים בלבד ללא מימון העירייה, מוטי שטיינמץ ומרדכי בן דוד ביקשו לפני שעה קלה (שני) מבית משפט המחוזי לקבל הבהרה בעניין.

"כבוד בית המשפט מתבקש להבהיר, האם ניתן לקיים את האירוע המתוכנן במימון פרטי", ובכך לוותר על המימון הציבורי. בקשת ההבהרה נשלחה לבית המשפט לאחר שעו"ד יגאל ויינשטיין פנה לעו"ד שירי ויצמן, היועצת המשפטית של המת"מ - שם סירבו לקיים את ההופעה ללא הבהרת ביהמ"ש.

השופט אברהם אליקים דחה את הבקשה בטענה כי "הדיון הסתיים בפסק דין, אין הליך של הבהרות לאחריו".

מוקדם יותר היום הודיעו מפיקי האירוע בחיפה על ביטול סופי של הקומזיץ בהשתתפות מוטי שטיינמץ ומרדכי בן דוד. בהודעה של מפיקי האירוע נמסר: ״למרות הצעת השופט שנבצע את האירוע במימון פרטי, החליטה הנהלת מרכז הקונגרסים להתעמר במגזר החרדי ובציבור רוכשי הכרטיסים ולא לאפשר את קיום האירוע גם במימון פרטי״.

מוקדם יותר היום התראיין שלום וגשל, מפיק האירוע, לרדיו קול חי ואמר: "הגעתי להבנה עם מ.ב.ד. ומוטי שטיינמץ שיופיעו בחינם, כדי לא לפגוע בציבור שרכש כרטיסים. ביהמ"ש פסק נגדנו רק כי אנחנו חרדים". 

אלא שכאמור, לבסוף הוחלט שלא לקיים את האירוע, זאת בשל "התעמרות" במגזר החרדי מצד הנהלת מרכז הקונגרסים בחיפה, כך לדברי וגשל.

"למרות הצעת השופט שנבצע את האירוע במימון פרטי, החליטה הנהלת מרכז הקונגרסים חיפה, להתעמר במגזר החרדי ובציבור רוכשי הכרטיסים, ולא לאפשר את קיום האירוע גם במימון פרטי".

כזכור, אתמול הורה השופט אברהם אליקים על ביטול ההופעה של מוטי שטיינמץ ומרדכי בן דוד לגברים בלבד, בעקבות העתירה שהגישה שדולת הנשים. הסיבה המרכזית לביטול: ‏"זו לא היתה הפרדה מגדרית, אלא הופעה לגברים בלבד".

השופט קובע בהחלטתו כי "אין בפסק דין זה להביע עמדה לגבי אופן התמיכה באירוע זה או אחר, אין כל מניעה לתמוך גם באירועים לציבור החרדי ומוטב כי עיריית חיפה תלמד את הנחיות היועמ"ש ותפעל בהתאם".

חבר הכנסת אורי מקלב מ'יהדות התורה' אמר בעקבות ביטול האירוע: "הציבור החרדי נרדף על ידי מפלגות וארגונים שונים. בית המשפט היום נותן את הלגיטימציה לארגוני שנאה אלו, הצביעות זועקת לשמים כאשר אומרים חייה ותן לחיות אך בהתנשאות ורודנות מתערבים פעם אחר פעם בנעשה בציבור החרדי,עד אשר לא מאפשרים לציבור החרדי לחיות באורח חייו ואמונתו".

לדברי מקלב, "לקחת ציבור שלם להכפישו ולהכותו על ידי שלילת זכויות אלמנטריות, דחקים אותו לפינה תוך עלילות שווא דבר זה לא יצליח, זהו חלק ממסע השמצות והכפשות כנגד הציבור החרדי. רוב רובו של הציבור בישראל מכיר את הציבור החרדי ואת ערכיו, חסדיו ועקרונותיו, ומוקיע החלטות מסוג זה. דברים אלו לא ישבור את רוחנו ולא ישנה את השקפתנו והליכותינו. אנחנו לא נשיר את השירים שלנו במחתרת".

העתירה הוגשה על ידי שדולת הנשים, מאחר ומדובר בהופעה לגברים בלבד - ללא נשים. במהלך הדיון שנערך מוקדם יותר היום, השופט אליקים אברהם, סגן נשיא בית המשפט המחוזי חיפה, ביקר בחריפות את מגישות העתירה, שדולת הנשים, על כך שהעתירה הוגשה באופן מזלזל ולא מכובד וללא הגהות. "לא ייתכן שמציינים בעתירה תאריך שגוי של האירוע", כפי שפרסמנו בשבוע שעבר מפיו של נשיא בית המשפט רון שפירא".

עוד אמר השופט לשדולת הנשים כי "בגלל שהגשתם את העתירה כל כך מאוחר וללא נתונים. אלא אם כן אתם אומרים אותנו לא מעניין מה יאמר השופט אנחנו רוצים את התקשורת". עוד הוסיף השופט: "מרדכי בן דוד הגיע במיוחד מארה"ב ואתכם זה לא מעניין?".

השופט שאל את עו"ד שדולת הנשים, "מה הקשר שלכן למישהו שאולי נפגע? אתן נמצאות כאן כעותרת ציבורית, מבלי שיש בסיס לכך". השופט תמה מול נציגי השדולה, מה המעמד שלהן לטעון בדיון.

השופט אליקים שאל את שדולת הנשים "האם הייתה פניה ספציפית אליכן, של אשה מסוימת באירוע הזה?". נציגת השדולה השיבה כי הייתה פניה מעו"ד שפנתה אליה אשה מסוימת בנידון, אך השופט לא הרפה והמשיך להקשות "מדוע לא צרפתן את עוה"ד או את אותה פונה, כמו שעשיתן בעפולה".

בעתירה נכתב כי ההופעה צפויה להיערך ביום רביעי 28/08, בעוד שבמודעה על האירוע נכתב כי ההופעה תתקיים ביום שני 26/08. "מעבר לטענה שאולי תעלה בעניין טעות סופר, מעורר קושי דיוני ומהותי בשים לב לסמיכות המועד", אמר בשבוע שעבר השופט רון שפירא, במיוחד כאשר מדובר בדיון במהלך פגרת הקיץ של בתי המשפט.

בדיון שנערך, ציין השופט אליקים כי העתירה שהוגשה מתייחסת להפרדה בין גברים לנשים וההדרה, בעוד הנושא הנדון הוא מימון האירוע על ידי העירייה - ולא ההתערבות לחרדים בתחומם.

השופט רמז ששינה את דעתו לאחר שקרא את התשובה שהגיש עו"ד ויינשטיין, מייצגם של האמנים מרדכי בן דוד ומוטי שטיימץ. עו"ד ויינשטיין ציין כי מתחילת שנת 2019, עיריית חיפה קיימה כ-800 אירועים שונים. ביקשתי לראות את זה בדיוק בגלל היועמ"ש, הפרופורציות. אם עיריית חיפה עושה לכל מגזר את האירוע המיוחד שלה, למה שהחרדים לא יקבלו" אמר השופט.

עם זאת אמר גם "אני לא אתן יד שכספי ציבור יממנו פגיעה בנשים, אם אכן ישנה כאן פגיעה בנשים". קודם לכן בירר עם העותרות למה למרות שלדברי השדולה יש אשה שנפגעה מההדרה, למה היא לא צורפה לבקשה.

לקראת סוף הדיון, השופט אמר לנציגת העירייה "נתתי לכם הכי הרבה זמן, אולי בגלל שמצבכם הכי קשה", ומדבריו בשלב זה נשמע כי דעתו היא שאין לקיים את ההופעה במתכונתה הנוכחית.

לפני שיצא להפסקה לקראת כתיבת ההחלטה, אמר השופט "חרדי שרוצה אירוע פוגעני, שיתכבד ויממן זאת בעצמו" אמר השופט.

קומזיץ מוטי שטיינמץ מרדכי בן דוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 57 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד