י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מכה לליכוד

השופט אסר הצבת מצלמות בקלפיות ביישובים הערבים

לאחר שביקשו להציב עשרות מצלמות בקלפיות ביישובים הערבים כדי למנוע אחוזי הצבעה גבוהים בישובים הערבים בטענה כי הם חוששים לזיופים, יושב ראש ועדת הבחירות השופט חנן מלצר הודיע כי הוא אוסר להציב מצלמות בקלפיות

השופט אסר הצבת מצלמות בקלפיות ביישובים הערבים
קלפי צילום: הדס פרוש, פלאש90

יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר, הודיע היום במענה לעתירה שהגישו ארגונים שונים וקבע כי "אסור למפלגות ולרשימות המועמדים להציב מצלמות במקומות הקלפי, וכי הצבת מצלמות באופן שיטתי בקלפיות טעונה חקיקה ראשית, וזאת בדומה לעמדת היועץ המשפטי לממשלה".

במקום המצלמות, הורה יושב ראש ועדת הבחירות להכין תכנית פיילוט, להקמת יחידה של מפקחי טוהר הבחירות מטעם ועדת הבחירות, אשר יהיו מצוידים במצלמות גוף, ויפעלו רק במקרים חריגים. בשעות ההצבעה יהיו רשאים אך ורק מזכיר ועדת הקלפי או מפקח טוהר הבחירות מטעם הוועדה בלבד, לצלם במקום הקלפי, ואך ורק במקרים חריגים, בהם יהיה חשד סביר לביצוע עבירה פלילית במקום הקלפי, ורק אם קיבל אישור קונקרטי לצילום זה מטעם יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לפני הצילום ש"בכל מקרה – לעולם לא יצולם או יתועד בוחר מאחורי הפרגוד", נכתב.

מלצר כותב כי הצילומים יעבור אך ורק למשטרה או ליועמ"ש של ועדת הבחירות כאשר מפקחי טוהר הבחירות יסיירו במהלך היום בין הקלפיות, ויסייעו למזכירי ועדות הקלפי ולמשטרה בשמירה על טוהר הבחירות. הם יורשו לתעד במצלמת גוף מאובטחת, את הליך הספירה במלואו. מפקחי טוהר הבחירות לא יעזבו את מקום הקלפי בעת הספירה – אלא לאחר שהסתיימה הספירה ונחתמו התוצאות בפרוטוקול ועדת הקלפי.

השופט מלצר ציין כי: "לטעמי, אין כל הפרזה בחשיבות השמירה על טוהר הבחירות. טוהר הבחירות הוא המעניק לדמוקרטיה את חיותה, את אמון הציבור במוסדות השלטון הנבחרים, ונותן למוסדות השלטון הדמוקרטי את היכולת לפעול למען העם בשם העם שבחר אותם. משכך, ועדת הבחירות המרכזית תפעל ככל שלאל ידה לעשות כדי לשמור על טוהר הבחירות – ולהגשים את רצון הבוחרים, ובכלל זה למנוע ולהרתיע את מי שמבקשים להטות את התוצאות לטובתם, מחוץ לכללי המשחק הדמוקרטי".

בתגובה להחלטת השופט מלצר, אומרת ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה ואחת מהמבקשות בהליך: "אנו מברכים על החלטת יו"ר ועדת הבחירות, שקיבלה את עמדתנו. אין להעלות על הדעת מצב בו מפלגה מסוימת מציבה מצלמות על גופם או בידיהם של משקיפים מטעמה, בקלפיות במגזר מסוים. נכון וחשוב לטפל בזיופי בחירות, אך לתפיסתנו, ישנן דרכים טובות יותר מאשר מצלמות לטיפול בזיופי בחירות, כגון פיתוח ממוחשב של התוצאות וסריקת הפרוטוקולים. אם בעתיד ירצו להציב מצלמות בזמן שהות בוחרים בקלפי, יצטרכו לעשות זאת בחקיקה".

יו"ר סיעת 'ישראל ביתנו' ח"כ עודד פור אמר בתגובה: "מצערת ההחלטה של ועדת הבחירות המרכזית לא להתקין מצלמות מכיוון שישנו חשש לזיופים במהלך ההצבעה, בעיקר בקלפיות הומוגניות כמו במגזר החרדי או במגזר הערבי. כבר נחשפנו גם לדילים בין המפלגות הערביות לחרדיות בהצבת משקיפים בקלפיות ולכן בכוונתינו להפעיל בנוסף פרויקט מתנדבים ייעודי שמטרתו להציב משקיפים מטעם המפלגה בשכונות חרדיות ובמגזר הערבי על מנת לפקח ולמנוע זיופים."

בעקבות ההחלטה, ב'ליכוד' בוחנים אפשרות לחקיקה מהירה לפני הבחירות.

 

הליכוד חנן מלצר קלפיות בחירות 2019

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד