י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הפרשה שהסעירה

תפנית דרמטית בתיק העגונה: הדיין הפך את החלטת בית הדין

בית הדין קבע במעמד צד אחד כי תושב ארה"ב מסרב לתת גט לאשתו החיה בישראל ואף עיכב בישראל במשך כארבע שנים את אביו נראה שמגיע לסיומו לאחר שדיין בכיר הודיע כי הבעל מוכן להתגרש • 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים

תפנית דרמטית בתיק העגונה: הדיין הפך את החלטת בית הדין
בית הדין הרבני בירושלים צילום: פלאש 90

תפנית דרמטית בתיק הגירושין שהסעיר את עולם הרבנות: דיין בכיר בארצות הברית, שזוכה להכרה רשמית מהרבנות הראשית לישראל, חתם על מסמך לפיו אישה שביקשה לקבל גט מבעלה האמריקני לפני מספר שנים, ואף הביאה בשל כך לעיכוב יציאתו של אביו מישראל במשך כארבע שנים, "אינה עגונה בכלל" - זאת למרות קביעת בית הדין האזורי בתל אביב בפרשה כך חושף הבוקר העיתונאי יקי אדמקר באתר 'וואלה'. 

כזכור וכפי שדווח בעבר בהרחבה ב'בחדרי חרדים', הסיפור החל כאשר בני זוג חרדים, אזרחי ארה"ב נישאו לפני 19 שנה והתגוררו בארצות הברית, שם נולדו להם שני ילדיהם. לפני כעשור ביקרו בני הזוג וילדיהם בישראל. ובמהלך הביקור נתגלע סכסוך בין בני הזוג. הבעל שב לארה"ב ומאז הוא מסרב לתת לאשתו גט, חרף פסק דינו של בית הדין הרבני. טענתו המרכזית היא כי ילדיו שוהים בישראל בניגוד לרצונו ולאמנה הבינלאומית נגד חטיפת ילדים והוא מתנה את מתן הגט בהשבת ילדיו לארה"ב. 

בתביעה שהגישה האשה בישראל, הציג אגף העגונות בבתי הדין הרבניים עמדה כי אביו של הבעל הסרבן, איש עסקים ותורם גדול מהמגזר החסידי, ביחד עם אשתו, הם העומדים מאחורי העיגון. בפועל, אנשי האגף לא הצליחו לספק ראיות לטענה הזו. לפני כשנתיים כאשר הגיעו ההורים המבוגרים לישראל, זימן אותם בית הדין הרבני למתן עדות בתיק שבמהלכה החרים את דרכוניהם והוציא כנגדם צו עיכוב יציאה מהארץ. בסופו של ההליך גזר אב ביה"ד הרב שלמה שטסמן על האב עונש מאסר בפועל עד שבנו המתגורר בארה"ב יתן גט. 

הפרשה יצרה סערה גדולה כיוון שמדובר בהחלטה תקדימית, שכן לראשונה בתולדות בתי הדין ניתן עונש מאסר כנגד הורה – ולא כנגד סרבן. 

לראשונה מזה שלוש וחצי שנים בהן הוחזק האב בישראל. במסגרת ההליך הורה בית המשפט העליון לבני הזוג לנהל משא ומתן ישיר, וזאת בסיועו של הדיין, הרב שלמה בן ציון הערבסט, ראש אב בית הדין צדק באמריקה - "עין משה".

עם ניהול המו"מ הישיר בין הצדדים, חלה תפנית משמעותית בפרשה, שהצדדים בה מקווים כי תוביל לפריצת דרך משמעותית. הדיין, הרב הערבסט, היה עד לשיחות בתקופה האחרונה בין האישה לבעל.

על פי המסמך שנחשף בוואלה! NEWS ועליו הוא חתום עולה כי "האישה ביקשה גט מבעלה והוא השיב לה כי הוא מסכים לגרשה מרצונו הטוב". הרב הערבסט, שמוכר על ידי הרבנות הראשית לישראל לטפל במקרים של עגינות בארצות הברית, טען במכתב כי "האישה אינה בכלל עגונה".

חלק מהטענות נגד האב, כמו גם עונשים שהוטלו עליו, בהם מאסר וקנס כספי יומי, בוטלו על ידי בג"ץ. אולם, לקביעה של הדיין הבכיר מארה"ב יש כעת השלכות ישירות על הקרב של בתי-הדין הרבניים נגד האב. האחרון, שטען כי אין לו כל קשר עם בנו או לסירובו לא לתת גט, עשוי לחזק את טענותיו כי הוא מעוכב בישראל במשך שנים ארוכות ללא סיבה היות והאישה כלל איננה עגונה.

גורמים בסביבתו של האב מסרו בתגובה כי "האמת יצאה לאור. בתי הדין, בגיבוי של הדיין שטסמן ומדינת ישראל, החזיקה אזרח זר במשך כמעט ארבע שנים כבן ערובה, כשכעת ברור לכולם שאין לו כל קשר לסיפור, ושכל שהיה על האישה לעשות הוא לפנות ישירות לבעלה".

"בכל מדינה מתוקנת, מישהו היה נותן את הדין על הרדיפה וההתעמרות באדם חף מפשע שכמעט שילם בחייו בעקבות הנזקים הבריאותיים והכלכליים העצומים שנגרמו לו על ידי מערכת בתי הדין בישראל", נאמר מהגורמים בסביבת האב. "מוטב שבתי הדין יתנצלו ויפה שעה אחת קודם".

מהנהלת בתי הדין נמסר בתגובה: "מדובר בדיין חיצוני שגויס על ידי המשפחה במיוחד לצורך ניסיון להטות את ההליך המתנהל בישראל באופן חמור וחריג. זוהי חוות דעת נגועה ופסולה מבחינה משפטית, כיוון שהיא רחוקה מלהיות אובייקטיבית ולפיכך היא חסרת תוקף ומשמעות להליך עצמו".

עוד הוסיפו כי "מדובר באחת מפרשיות העיגון הקשות איתן מתמודדת מערכת בתי הדין. את ההליך המשפטי בבית הדין מלווה קמפיין תקשורתי אגרסיבי המתאר את אביו של סרבן הגט והעומד לפי פסק הדין מאחורי הסרבנות, כ'בן ערובה' וכ'קלף מיקוח', זאת תוך סילוף מכוון, מגמתי ושיטתי של עובדות יסוד בפרשיית עיגון חמורה זו".

סרבן גט הנגיד החסידי הרב שטסמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד