י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
תקפו עשרות תלמידים

תקפו ואיימו: "אל תספרו להורים, הם סבלו מספיק בשואה"

עשרות תלמידים לשעבר של 'ישיבה יוניברסיטי' בניו יורק, תובעים בכירים במוסד על כך שפגעו בהם בצורה קשה במשך שנים. על פי העדויות, סגן המנהל נהג לבצע מעשים מגונים במיוחד בילדים של ניצולי שואה ולאחר מכן איים עליהם שלא יספרו בבית, משום ש"ההורים סבלו מספיק"

תקפו ואיימו: "אל תספרו להורים, הם סבלו מספיק בשואה"
ישיבה יוניברסטי צילום: מתוך אתר הישיבה

38 תלמידי 'ישיבה יוניברסיטי' בניו יורק, תובעים את הרבנים שלהם מהעבר. הם סיפרו לכלי התקשורת, כי הם עברו שם 30 שנים של התעללות פוגענית קשה.

על פי העדויות של חלק מהתלמידים, סגן המנהל נהג לבצע מעשים מגונים במיוחד בילדים של ניצולי שואה. אחד המנהלים היה אומר לתלמידים שלא יספרו להורים, מאחר והם סבלו מספיק בשואה. המתלוננים טוענים, כי חלק מהרבנים שפגעו בהם כבר אינם בחיים, אך רבנים אחרים נמלטו לישראל לפני שנים, ואחד מהם משמש בימים אלו כרב בארץ.

על פי הדיווח, הטענות להטרדות הקשות במוסד אינן חדשות, וכבר הוגשה תביעה ב-2014 של אותם תלמידים, אך היא נדחתה מפאת התיישנות העבירות, שבוצעו על פי העדויות, בין השנים 1955 ל-1986.

התביעה החדשה הוגשה שוב, בעקבות חוק חדש שנכנס לתוקפו בניו יורק, שמאפשר לקורבנות שנפגעו בעבר שנה שלמה לתבוע, גם אם חלה על העבירות התיישנות וגם אם הן בוצעו לפני שנים רבות. כמו כן, החוק החדש מאפשר להגיש שוב תביעות שכבר נדחו בגלל התיישנות העבירות.

התביעה הוגשה בבית המשפט העליון במנהטן. על פי הדיווח ב'ניו יורק פוסט', הישיבה קיבלה יותר מעשרים תלונות מהורים ותלמידים על ההתעללות, אך לא עשתה דבר. כך על פי תצהירי בית המשפט.

מרדכי טוורסקי, אחד הקורבנות שהסכים להזדהות בשמו ואף העיד נגד הרבנים לשעבר טוען, שהוא עבר פעמיים תקיפה על ידי אחד המנהלים בשנת 1980 - ולמרות שהודיע למנהלי הישיבה, הם שמרו על הרב בבית הספר ואף העניקו לו את פרס "מחנך השנה" בשנת 1985.

בשנת 1995 הוענק למנהל נוסף שעל פי העדות תקף את התלמידים, פרס יוקרתי, ולאחר מכן בית הספר פיטר אותו בסודיות, כך על פי מסמכי בית המשפט.

רבים מהקורבנות הללו ניסו לתבוע את בית הספר במשך שנים, אך התביעה שלהם נדחתה מכיוון שחלף תאריך היעד לתביעה של עשרות שנים קודם לכן.

אך כאמור עם כניסת החוק לקורבנות תקיפה של ילדים בשבוע שעבר, כעת לקורבנות עם תביעות ישנות יש חלון של שנה להגיש תביעה, ללא קשר למועד ההתעללות לכאורה.

ה'ניו יורק פוסט' פנה לקבלת תגובה מהנהלת הישיבה במייל, אך הישיבה לא הגיבה. ניסיון להגיע לאותם רבנים שמואשמים לא צלח, כך על פי העיתון.

ישיבה יונברסיטי ניצולי שואה תקיפה תקיפה חמורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד