י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ייצוגית נגד ביטוח לאומי: גרף 40 מיליון ש' על חשבון נפגעי טרור

בבקשה נטען כי מזה כעשור מתעלם הביטוח הלאומי מהוראות הדין הקובעת את חובתו להשתתף במימון של תשלומי דמי ביטוח בריאות שמשלמות המשפחות השכולות

  • א' אייר התשע"ב
ביטוח לאומי. צילום: יעקב נחומי
ביטוח לאומי. צילום: יעקב נחומי צילום: יעקב נחומי

המוסד לביטוח לאומי גבה כ-40 מיליון שקל בניגוד לדין מתוך כספים המיועדים לקרובי משפחה של נפגעי פעולות האיבה בישראל, כך נטען בבקשה לאישור תובענה כייצוגית נגד הביטוח הלאומי שהגישה היום (ב') עו"ד נעמה צורף לבית המשפטו המחוזי מרכז.

בבקשה שהגישה צורף, באמצעות עוה"ד אדם פיש וצחי פיסטל, היא טוענת שמזה כעשור מתעלם הביטוח הלאומי מהוראות הדין הקובעות את חובתו להשתתף במימון של תשלומי דמי ביטוח בריאות, שמשלמות מדי חודש המשפחות השכולות לקופתו. לטענתה, המוסד הוביל להעשרת קופתו שלא כדין, בעשרות מילוני שקלים, על חשבון המשפחות השכולות.

"לא זו בלבד שהביטוח הלאומי נמנע מלפעול ליישום הוראות הדין ולהעביר את התשלומים למשפחות השכולות במהלך השנים, אלא אף משנחשפה התנהלותו לפני חצי שנה, המוסד המשיך בהתנהלותו זו, דבר שהוביל להגשת התביעה לצורך הפסקת העוולה המתמשכת", טוענת צורף בתביעתה.

צורף, יתומה משני הורים שנספו בפיגוע בקדומים שהיה ביוני 2006, מספרת שמאז יום הפיגוע, היא ושלשות אחיה מצאו את עצמם מתמודדים עם קשיים אותם לא שיערו בנפשם שיחוו, מכיוון שהיו משוכנעים שהמדינה, באמצעות המוסד לביטוח לאומי, תלווה אותם בתהליכים השיקומיים שנכפו עליהם בנסיבות הטרגיות. לטענתה, לדאבון ליבה המשפחה מצאה את עצמה, ממש מרגע האסון, במאבק בלתי פוסק ובלתי נתפס מול נציגי הביטוח הלאומי לצורך קבלת הטבות שיקומיות אלמנטאריות ובסופו של דבר בקשותיה נתקלו שוב ושוב בסירוב או בהשהיות מכוונות.

"שיטת עבודתו של הביטוח הלאומי מאלצת את היתומים לחזר שוב ושוב על פתחיו כאחרוני האביונים, כאשר עומדות לפניהם למעשה שתי אפשרויות: האחת – להתחנן הפני המוסד כדי שיואיל להעניק להם את זכויותיהם, והשניה – לנהל מאבקים משפטיים על קבלת זכויותיהם", טוענת צורף בתביעתה. לדבריה, "שיטת מצליח" מתישה זו של המוסד אכן צלחה ובחלק מהמקרים התייאשו היתומים, תוך שלא זכו לקבלת חלק מההטבות השיקומיות.

"בנסיבות בהן הביטוח הלאומי מתעקש להמשיך לנהוג בניגוד לדין, גם לאחר שהדבר ברור לנציגיו", נאמר בתביעה,"בית המשפט מתבקש לשים קץ להתנהלות זו תוך הבעת מורת רוחו מהעניין ולהורות למוסד להיעבר לאלתר את התשלומים החודשיים הקבועים על פי דין, כהשתתפות בדמי בריאות לטובת המשפחות השכולות, ולהשיב את הסכומים שנגבו על ידו ביתר ובניגוד לדין ב-24 החודשים שקדמו להגשת התובענה". לדברי צורף, נוכח גודלה של הקבוצה, המורכבת, מ-2,500 איש, המסגרת הייצוגית היא ההולמת לבירור הטענות המופיעות בה.

תגובת המוסד לביטוח לאומי: "אנו משלמים ביטוח בריאות למשפחות השכולות שהעבירו לנו דיווח מתאים, שכן אופן התשלום תלוי בהכנסות הנוספות של המשפחות. על פי רישומי המוסד, הטבה זו משולמת ל-1,781 משפחות שכולות מתוך 2,453. מכל מקום, לצורך מיצוי הזכויות, הביטוח הלאומי יערוך בזמן הקרוב בחינת זכאות נוספת של המשפחות הנותרות, כדי לוודא שהתשלומים מגיעים לכלל הזכאים.
ייצוגית תביעה ביטוח לאומי נפגעי טרור כסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד