ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
בעקבות 'בחדרי'

אפליה: דרישה להסיר השירות הצבאי כתנאי סף

בעקבות הפרסום הבוקר ב'בחדרי' על כך שהמשימה המיוחדת של נשיאת מצלמת גוף בקלפי ביום הבחירות - מיועדת ליוצאי צבא בלבד - דבר שמוציא מהמשוואה חרדים רבים, פנה חבר ועדת הבחירות מטעם 'יהדות התורה', עו"ד אברהם יוסטמן לשופט מלצר בדרישה להסיר התנאי

אפליה: דרישה להסיר השירות הצבאי כתנאי סף
עו"ד אברהם יוסטמן עם השופט חנן מלצר צילום: המצלם

חבר ועדת הבחירות מטעם יהדות התורה, עו"ד אברהם יוסטמן, שיגר בשעה האחרונה (רביעי) מכתב בהול ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, בדרישה להסיר את תנאי הסף של שירות צבאי מלא.

עו"ד יוסטמן פנה לשופט מלצר, בעקבות הפרסום הבוקר ב'בחדרי חרדים' כי המשימה המיוחדת של נשיאת מצלמת גוף בקלפי ביום הבחירות - מיועדת ליוצאי צבא בלבד, מה שאומר שמרבית החרדים והערבים מודרים מעבודה זו.

במכתבו כותב עו"ד יוסטמן כי "לא ברור איזו מיומנות או יכולת צבאית עשויה להידרש מ'מפקח טוהר הבחירות' לשם מימוש תפקידו" עוד הוא כותב כי דרישה זו מפלה ומדירה ציבורים שלמים במדינת ישראל, בהם נשים חרדים וערבים.

באתר גיוס העובדים ליום הבחירות נכתב "דרושים/ות עובדים ליום הבחירות למשימות בקרה. העבודה במשמרת יום או ערב. השכר 1,130-1,300 ש"ח. שירות צבאי מלא חובה".

דרישה זו של ועדת הבחירות למפקחים, נועדה "לצורך הבטחת הליך הבחירות התקין ושמירה על טוהר הבחירות". מהו תפקידו של מפקח טוהר הבחירות? במהלך יום הבחירות - ועד חצי שעה לפני סגירת הקלפיות להצבעה - לסייר בתכנית עבודה מוגדרת מראש, בין הקלפיות, לסייע למזכירי ועדות הקלפי, ולתעד ברישום תלונות וחששות להפרות שעלולות לפגוע בטוהר הבחירות.

"המפקח יצוייד במצלמות גוך ייעדות, ויהיה רשאי בהתאם לנוהל מפורט שיערוך קצין הביטחון של הוועדה (בדומה לנוהל של משטרת ישראל) לעשות שימוש במצלמות לצורך תיעוד התרחשויות חריגות במקומות הקלפי" נכתב באתר ועדת הבחירות.

אולם כפי שפרסמנו הבוקר ב'בחדרי', במודעת הדרושים לתפקיד באתר צוות 3, מצויינת תנאי סף, דרישה לשירות צבאי מלא. "בבחינה מדוקדקת של הגדרת התפקיד כפי שפורסמה, לא ברור איזו מיומנות או יכולת צבאית עשויה להידרש מ'מפקח טוהר בחירות' לשם מימוש תפקידו" כתב עו"ד אברהן יוסטמן במכתבו ליו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר.

מדובר בתפקיד של סייר או תצפיתן האמור לשאת על גופו מצלמת גוף, שהסמכתו היחידה והמרכזית היא "לעשות שימוש במצלמות לצורך תיעוד התרחשויות חריגות במקומות הקלפי" כותב עו"ד יוסטמן, ומוסיף שזו "מיומנות שלהבנתי אין לה דבר וחצי דבר עם יכולת השמורה לבוגרי שירות צבאי מלא".

הדרישה לשירות צבאי מלא כתנאי סף, "אינה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק בהיותו מפלה ומדירה ממילוי תפקיד זה ציבורים שלמים, ובהם כ-40% נשים, חרדים שזכאים לפטור או דחיית שירות, וכך גם ערבים שאינם משרתים בצה"ל.

בסיום מכתבו כותב עו"ד יוסטמן כי החוק והפסיקה מגדירים במפורש כי הצבת תנאי שירות צבאי שאינו רלוונטי לדרישות התפקיד, אסורה. "לאור האמור מבוקש מכבוד יו"ר ועדת הבחירות הנכבד, להורות לחברת 'צוות 3' ככל והיא פועלת לשם גיוס כח אדם לצורך התפקיד הנ"ל, להסיר באופן מיידי את תנאי הסף "שירות צבאי מלא", ועוד להורות לה לראיין ולקבל לתפקיד גברים ונשים, יהודים כערבים, חרדים כחילונים, על בסיס תבחינים חוקיים בלבד".

עוד מבקש חבר ועדת הבחירות מטעם יהדות התורה, עו"ד אברהם יוסטמן, כי ככל וכבר החל הליך גיוס, יש לבטלו לחלוטין ולהתחילו מחדש "תוך פרסום מודעה מתאימה שלא מתנע מאף אדם הזכאי, להתגייס לתפקיד זה".

ח"כ עיסאווי פריג' (המחנה הדמוקרטי) מגיב: "ה"שירות הצבאי", לא באמת מעניין את מפרסמי המודעה לגיוס עובדים ליום הבחירות, בשבילם זו רק דרך להימנע מלספק עבודה קודם כל לערבים ועל הדרך גם לחרדים".

"תודה לתנועה לזכויות האזרח שפנו ליו"ר וועדת הבחירות בדרישה שיורה על הסרת המודעה. טוב יעשה השופט מלצר אם לא יפעל רק להסרת המודעה, אלא יפסיק את ההתקשרות של וועדת הבחירות עם אותה חברת כוח אדם גזענית".

אברהם יוסטמן חנן מלצר ועדת הבחירות המרכזית אפליית חרדים מצלמות גוף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד