י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
פרויקט מיוחד ומקיף

חוזרים לסטנדר: כל החידושים לזמן אלול, בצל הבחירות לכנסת

ערב תחילת זמן אלול, 'בחדרי' בפרויקט מיוחד, על החידושים, השינויים והמינויים בישיבות השונות לקראת הזמן הכי קדוש והפעם באורח נדיר והיסטורי בצל בחירות לכנסת מועד ב' • חדר אוכל חדש בפוניבז', האוהל הענק בישיבה הספרדית הגדולה והמעבר של 'עטרת' למודיעין עילית

חוזרים לסטנדר: כל החידושים לזמן אלול, בצל הבחירות לכנסת
בחורים לומדים בישיבה. אילוסטרציה צילום: שוק לרר

ביום ראשון הקרוב א' אלול נחזה בעשרות אלפי בני הישיבות עומדים בהמוניהם בתחנות האוטובוסים, בידיהם גוררים את המזוודות העמוסות, שמים פעמיהם אל מחוז חפצם, הלא הוא היכל הישיבה הקדושה, הפנים עדיין שזופות מהטיולים ומהמסעות של ימי בין הזמנים, אך גם הרצינות האופפת את בני הישיבות עם החל חודש אלול גם כבר ניכרת על פניהם, כעת הם גולים בשמחה ובהתרגשות למקום תורתם, ממנו ישובו רק במוצאי יום הכיפורים, עד אז ישקיעו את כוחם ומרצם בעמל התורה והיראה.

הזמן הנוכחי, לאחר שנים רבות יהיה גם בסימן מערכת בחירות מועד ב' שנכפתה על הציבור, ראשי הישיבות והמשגיחים יעשו ככל שביכולתם לשמר את הזמן הקדוש ביותר בכל השנה – זמן אלול, אך בימים שקודם הבחירות נראה את הבחורים ממריצים במטות וביום הבחירות עצמו לגייס עוד ועוד מצביעים למפלגות החרדיות ושבים מיד לתלמודם דקה לאחר י"ז באלול לקראת ימי הדין.

ההתרגשות הרבה ניכרת בעיקר בקרב העולים לשיעור א' בישיבה גדולה, שזה להם עתה הימים הראשונים בכור ההיתוך של בן הישיבה, הישיבה הגדולה שתעצב את דמותם ואישיותם לימי חייהם, ניכר בהם שמגיעים הם עם המון שאיפות וכוח רצון עז לעלות ולהצליח, ההורים אף אינם חוסכים ומוזילים מהונם לצייד אותם בבגדים מכובדים, מצעים חדשים וכל מה שיש ביכולתם על מנת לתת מצדם את המקסימום האפשרי על מנת שיעלו ויתעלו במעלות התורה.

ערב תחילת זמן אלול תשע"ט, יצא 'בחדרי חרדים' להיכלי התורה לדלות מהחידושים, המינויים והשינויים המבורכים בהיכלי התורה.  

160 אלף אברכים ובחורים כן ירבו יחבשו את ספסלי ישיבות והכוללים, ו-8,000 תלמידים יעלו לראשונה לישיבה גדולה, המסכתות הנלמדות בזמן אלול בהיכלי התורה הם, קידושין, גיטין, בבא מציעא, ומכות על פי הסדר הקבוע המתחלק בין חברון לפוניבז', כשבישיבת פוניבז' ילמדו פרק תמיד נשחט במסכת פסחים.

זמן אלול ייפתח בצל הדאגה לשלומו של הגאון רבי משולם דוד הלוי סולובייצ'יק - ראש ישיבת בריסק וזקן ראשי הישיבות, שפונה בשבוע שעבר לבית החולים 'הדסה עין כרם' בירושלים ושוחרר ביום חמישי, אך עדיין זקוק לתפילות שיחזור לאיתנו ולמסירת השיעורים כבעבר. הציבור נקרא להתפלל לרפואתו ולהחלמתו המלאה של הגאון רבי משולם דוד הלוי בן אלטע הענדל לרפואה שלמה בתוך שאר חולי עמו ישראל.

המודעה בישיבת בריסק להתפלל לרפואת ראש הישיבה. צילום: באדיבות המצלם

זמן אלול ייפתח גם בהקמת ישיבות חדשות לבני הקיבוץ שנפתחו בזמן האחרון בעולם הישיבות, ישיבה חדשה לבני הקיבוץ, תיפתח בשכונת גאולה בירושלים, לזכרו ולעילוי נשמתו של הגאון רבי עקיבא עהרנפלד זצ"ל מייסד ונשיא קרית מטרסדורף ומוסדותיה בארה"ב וירושלים. הגאון רבי יצחק עהרנפלד ראש ישיבת 'בית שמואל' יכהן כנשיא הישיבה ובראש הקיבוץ ישמש הגאון רבי נחום בר חיים, במקביל ימשיך לשמש כמשיב סדר א' בישיבת חברון. כמו כן הגאון רבי זאב נוימן חתנו של הגר"א כהנמן מפוניבז' ישמש כראש חבורה בסדר א'. בישיבה ילמדו ארבעים בחורים. 

כינוס היסוד לישיבה החדשה בגאולה. צילום: קובי הר צבי

בישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק, מעתירים בתפילה לרפואתו השלמה של הגאון רבי ברוך ויסבקר ובלב בני הישיבה תקווה גדולה כי ראש הישיבה ימסור את השיעורים תמידים כסדרם למרות חולשתו הגדולה. בישיבה מונו כמה משיבים חדשים (נושאים ונותנים) הרה"ג רבי ישראל וילנסקי נכדו של ראש ישיבת 'עטרת ישראל' הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי והרה"ג רבי שמעון מנדלבוים ששימש כמשיב בערב בסניף 'מאור יצחק' חמד וכעת יהיה משיב בבוקר בישיבת 'בית מתתיהו'. בנוסף, הגאון רבי שלמה גנס חתנו של הגר"ב ויסבקר יכהן כמשיב בקיבוץ. מי שימלא את מקומו של ראש הישיבה בישיבות הצוות הוא המשגיח הגאון הצדיק רבי שלמה ברויאר המעורה בכל הנושאים בישיבה.

בנוסף עזרת נשים בבית המדרש נשברה לטובת גלריה נוספת שתקום בהיכל הישיבה עקב העמוס לצד זאת שארוחת צהריים בישיבה תהיה בשני משמרות.

השיפוצים וההרחבה בישיבת בית מתתיהו. צילום: באדיבות המצלם

בישיבת פוניבז' בגבעה בבני ברק, תנופת בניה לקראת זמן אלול, שם החלו בישיבה בהכנות לקליטת 272 הבחורים החדשים שמגיעים לשיעור א', ובימים האחרונים החלו בעבודות לבניית חדרי פנימיה נוספים, בין היתר יתווספו קרוב למאה מיטות חדשות. הישיבה אף שכרה קומה נוספת בישיבת 'חכמי לובלין' הסמוכה לישיבה בכדי לענות על הצורך של כמות הבחורים. בנוסף נבנה חדר אוכל חדש ומרווח בבניין ישיבת 'אהל יעקב' ובכדי להגיע לשם ייבנה גשר מיוחד, בו יוכלו הבחורים לעבור מגבעת הישיבה היישר לחדר האוכל החדש שיכיל מאות מקומות.

הגשר. (באדיבות המצלם)

בישיבת 'מיר' בברכפלד מונה לקראת 'זמן אלול' משיב חדש, הגאון רבי עקיבא זרצקי גיסו של ראש הישיבה הגאון רבי נועם יצחק אלון וזאת לאור גידול שיעור א' מ-90 בחורים למאה עשרים בלעה"ר. בישיבה גם אבלים על הבחור החשוב בנימין אשר (בני) בריף ז"ל מבחירי הישיבה שנפטר בשבוע שעבר לבית עולמו בגיל 21 לאחר מחלה קשה שחלה בשלש שנים האחרונות.

ראשי ישיבת מיר בניחום אבלים בבית משפחת בריף. צילום: באדיבות המצלם

בישיבה החדשה של הגר"ש פינקל הממוקמת בבניין הישן של ישיבת 'בית מדרש גבוה' לייקווד בשכונת רמות בירושלים, מונה לשיעור א' הרב וייס מרבני ישיבת 'משכן שלמה', מי שמוסר ועדים בישיבות רבות.

בישיבת 'ארחות תורה' בבני ברק התבשרו התלמידים עם סיום ימי בין הזמנים על הוצאת הספר "רבד הזהב" על פרשיות התורה והמועדים. מראש הישיבה הגאון רבי ברוך דב דיסקין, הספר כולל בתוכו ווארטים, מאמרים, פשט ועיון, לפי סדר פרשיות התורה, משיעורים שנאמרו בישיבת 'ארחות תורה', הספר יצא לאור בתחילת השבוע האחרון ולבני הישיבה הוא נמכר בסכום של 25 שקלים בלבד.

השנה, עקב הגידול ברישום של בני שיעור א' ל-140 בחורים, בנו בגג בית המדרש, חדר שיעורים חדש לתועלת הבחורים. כמו כן מונה בוגר הישיבה הגאון רבי משה מרדכי כהן ראש רשת הכוללים של 'ארחות תורה' ברחבי הארץ למשיב סדר א' כללי לבני שיעור א'. יצוין כי הדבר מהווה תקדים בישיבה, כיון שעד היום לא מונו בישיבה בוגרים על אף שבשאר מוסדות הישיבה בארץ מכהנים הרבה מבוגרי 'ארחות תורה'.

היכל ישיבת ארחות תורה בבני ברק. צילום: שוקי לרר

בישיבת 'תורה בתפארתה' באלעד השייכת לרשת הישיבות של 'ארחות תורה', מונו ארבעה משיבים חדשים לסדר א', מה שצפוי להעמיק את הקשר בין הבחורים לרבני הישיבה, יצוין כי בין המשיבים מונה גם בנו של מנכ"ל המוסדות הרב יעקב וירז'בינסקי - הגאון רבי אליעזר וירזבינסקי שכיהן עד היום כאחד מרבני ישיבת 'אמרי משה' בירושלים.

בישיבת 'רנה של תורה' בכרמיאל, עקב הגידול במספר הבחורים כאשר לראשונה התקבלו לשיעור א' מעל מאה בחורים - מונה הגאון רבי רפאל זליבנסקי שכיהן עד היום כאחד מראשי ישיבת באר יעקב לר"מ בישיבה, כמו כן מונה משגיח חדש הגאון רבי אהרן איראם איש חינוך ידוע מחיפה. השבוע אף נערך דיון מכריע בביהמ"ש בעתירה נגד הישיבה, כאשר ע"פ בקשת המנכ"ל הרב יעקב וירזבינסקי נערכו הבוקר מעמדי תפילה מיוחדים בבתי הכנסת של קהילות 'ארחות תורה' ברחבי הארץ.

ישיבת 'נר זרח' השוכנת במושב הדרומי עוצם - תחצה לראשונה את 150 הבחורים. עקב חוסר מקום בפנימיות הישיבה, ישכרו בישיבה דירות במושב לבני הישיבה.

בישיבת 'עטרת ישראל' בראשות הגרב"מ אזרחי, ממשיכים בהכנות לקראת המעבר ההיסטורי של הישיבה לקמפוס הישיבה בקרית ספר, כאשר בשבועות האחרונים החלו לפנות את המבנים הוותיקים והמוכרים של הישיבה בבית וגן, החל מבנין הפנימייה ברחוב מיכלין ועד המבנה הנוסטלגי של בית המדרש, מקום משכנה של ישיבת 'עטרת ישראל' מיום היווסדה.

הסטנדרים בהיכל החדש של 'עטרת ישראל' במודיעין עילית. צילום: באדיבות המצלם

עבודות הבניה במתחם הישיבה בקרית ספר עדין לא הושלמו, והבניינים החדשים אינם מוכנים במאת האחוזים, אך הקבלן עושה מאמצים מיוחדים להכשיר את המתחם למגורי בחורים לקראת זמן אלול, כאשר המטרה היא להשלים את כל העבודות החיוניות במתחם. גורם בישיבה מספר ל'בחדרי חרדים', כי בישיבה הציבו למטרה להיכנס כבר בזמן אלול למתחם החדש, ולשם כך ערכו תיעדוף של העבודות החשובות שחייבות להסתיים לפני כניסת הבחורים למתחם, כאשר שאר העבודות יושלמו בעתיד. כמו כן, לאור הוצאות הבניה המרובות, בישיבה יצאו בימים האחרונים במגבית מיוחדת לצורך ההוצאות בגין השלמת הבניה.

לקראת המעבר, רבים מבחורי הישיבה העדיפו להמשיך את לימודיהם בשכונת בית וגן, וכך לבסוף הגיעו להסכמה, לפיה הגאון רבי אהרן וינר, חתנו של הגרב"מ אזרחי, המכהן עשרות שנים כר"מ בישיבה ומהווה את הדמות הרוחנית הבכירה בה, יפתח 'קיבוץ' חדש בישיבת 'חכמת שלמה' בשכונת בית וגן שבראשות הגאון רבי בנימין דרייפוס, תחת חסותו של הגאון רבי ברוך נויבירט ראש ישיבת 'נתיבות חכמה' וולפסון, אליו תעבור קבוצה מובחרת בת שישים בחורים מה'קיבוץ' של ישיבת 'עטרת ישראל'.

אל הגר"א וינר יצטרף בראשות הישיבה - גיסו הגאון רבי ישעיהו הדר גלזמן, המכהן אף הוא כר"מ בישיבת 'עטרת ישראל', ולצוות הישיבה החדשה יצטרפו הגאונים רבי שמואל רוטמן ורבי ברוך יעקובזון המכהנים זה עשרות שנים בישיבת 'עטרת ישראל'.
הנהלת הישיבה החדשה עמלה על הרחבת מקומות הלינה, כדי שלקראת זמן חורף תיווצר האפשרות להרחיב את ספסלי בית המדרש בבחורים רבים מעידית עולם הישיבות, המתדפקים כבר כעת על דלתות הישיבה ונדחים מחוסר ברירה מחמת היעדר מקום.

בישיבה גם שלחו מכתבים לבחורי הישיבה עם שורת תקנות חדשות ומחמירות ללימודים בישיבה. 

התקנות שנשלחו בישיבת 'עטרת ישראל'. סריקה: בחדרי חרדים

בישיבת 'בית מדרש עליון' בבני ברק התבשרו הבחורים לקראת סוף בין הזמנים, על אירוסי נכדתו של ראש הישיבה הגאון רבי ירחמיאל אונגרישר, השמחה בישיבה גדולה מאוד שכן לראש הישיבה בת יחידה, אשת חתנו הגאון רבי טוביה שפירא מראשי הישיבה, הנכדה התארסה עם החתן החשוב בנימין אייזנברג מישיבת תפרח, נכדו של הגאון שמחה בונים ולדנברג זצ"ל רבה של עזרת תורה. בד בבד שכרו בישיבה פנימייה חדשה עקב התרחבות הישיבה.

בחורי ישיבת 'בית מדרש עליון' בבני ברק. צילום: שוקי לרר

 

בישיבת הסניף של 'בית מדרש עליון' - ישיבת 'שכר שכיר' בנתיבות, חילקו את שיעור א' לשניים, כך שהגאון רבי שלמה צבי פרוכטר יתחיל למסור שיעור לשיעור א', לצד הגאון רבי מרדכי פלאי.

גם בישיבת הספרדית של 'בית מדרש עליון', ישיבת 'נחלת דן' הממוקמת ברחוב בן יעקב בבני ברק התרחבות גדולה בבניית קומה נוספת לישיבה.

בישיבת 'באר יעקב' יתחילו את זמן אלול עם מספר שיא של קרוב לשלוש מאות תלמידים, השנה הוכנס למחזור המסכתות מסכת סוכה פרק א' - חידוש מיוחד הוחל בענין זה, כשמזה שנים מקפידים כל בני הישיבה לסיים את המסכת הנלמדת בסדרי הבקיאות עד תומה, כשראש הבקיאות בישיבה הרה"ג רבי חיים קלופפר קובע הספק יומי קבוע אותו לומדים כלל הבחורים. מכיוון שללימוד מסכת סוכה כדבעי נדרש יותר זמן מחודש אלול, קבע הרב קלופפר בהוראת ראש הישיבה, את סדרי ההספק, שהבחורים יתחילו את המסכת כבר בימי בין הזמנים על פי הספק קבוע לכל הבחורים, כמו כן נשלחה הודעה לבחורים החדשים העתידים ללמוד בשיעור א' עם טבלת סדרי ההספק במסכת סוכה לימי בין הזמנים, מחזה מפעים היה לראות את בני הישיבה בישיבות בין הזמנים ובימי הקעמפ עסוקים כולם במסכת אותה ילמדו בחודש אלול, וזאת מעבר להכנת הסוגיות שילמדו בסדרי העיון.

בישיבת 'אור אלחנן' בשכונת רוממה בירושלים התחדשו לקראת הזמן החדש בארון קודש חדש ומפואר הודות לתרומה של נדיב לע"נ אביו ולעילוי נשמתו של ראש הישיבה המנוח הגאון רבי משה מרדכי חדש זצ"ל, ששמו נחקק על גבי הארון, מדובר בארון קודש מפואר שהתחיל להיבנות בתחילת בין הזמנים ובנייתו הסתיימה עם תחילת זמן אלול. תלמידי הישיבה אף השתתפו בשבוע האחרון של בין הזמנים בשמחת נישואי בן ראש הישיבה הגאון רבי חיים אריה חדש. 

ארון הקודש החדש בישיבת 'אור אלחנן'. צילום: באדיבות המצלם

ישיבת 'באר מרדכי' בירושלים שבראשות ראש הישיבה הגאון רבי ברוך שמואל הכהן דויטש, מתרחבת עם הקמת שיעור א' הראשון בישיבה, באחרונה נערך כנס היסוד בו השתתפו הגרעין הראשוני של בני שיעור א' המתעתדים לחבוש את ספסלי הישיבה בזמן אלול הבעל"ט. בכינוס נשא דברים ראש הישיבה הגרב"ש דויטש ורבני הישיבה הגאון רבי יצחק הרשלר, הגאון רבי יחיאל מיכל דזימטרובסקי, הגאון רבי מאיר מרקוביץ והגאון רבי חיים יעקב שטוב.

לפני כשנה וחצי, עם פטירתו של מרן הגר"ש אויערבך זצ"ל, פרש הגרב"ש דויטש מישיבת 'קול תורה' וזאת לאחר עשרות בשנים בהם הרביץ תורה בישיבה ולאחר חג השבועות קמה הישיבה לבני הקיבוץ בשכונות נחלאות בירושלים עם עשרות בחורים. הישיבה מונה היום כשמונים בחורים מבני הקיבוץ בלבד, לקראת זמן אלול הקרוב הוחלט לפתוח אף שיעור א' בישיבה בו צפויים ללמוד כארבעים וחמשה בחורים מבחירי הישיבות הקטנות של 'הפלג הירושלמי'.

הגרב"ש דויטש עם תלמידי שיעור א' החדשים. צילום: באדיבות המצלם

בעולם התורה הספרדי - ישיבת 'יסודות התורה' (לב) הישיבה היוקרתית והמבוקשת שחוותה הצלחה מסחררת ברישום האחרון, כמו בשנים שעברו תפתח את זמן אלול עם למעלה מ-400 בחורים. כאשר לשיעור א' התקבלו 90 בחורים כ"י. בוגרי הישיבה ממהרים לקנות מקום לימים הנוראים, כאשר השנה התרבו ספסלי בית המדרש עד תומם, כמסורת של שנים יעבור לפני התיבה הבעל תפילה הנודע הגאון רבי אליהו סאלים, בנו של הגר"א סאלים ראש ישיבת 'מאור התורה'.

הגרב"צ לב בהיכל ישיבת 'יסודות התורה' בתל אביב. צילום: שוקי לרר

ישיבת 'רכסים' שבראשות הגאון רבי אליהו ציון סופר, הישיבה הספרדית הגדולה ביותר - המונה 700 בחורים, בנתה אוהל גדול לחדר אוכל שישמש באופן זמני לבחורים עד שייכנסו לחדר אוכל החדש. בישיבה חנכו בית מדרש חדש בשנה האחרונה המונה אלף מקומות. 

הגרא"צ סופר בשיחה בישיבת רכסים. צילום: באדיבות המצלם

בישיבת 'דעת חיים' בבית וגן בירושלים, יפתחו את זמן אלול עם 350 בחורים, כאשר לשיעור א' התקבלו 54 בחורים, ביניהם גם בחורים מצרפת. בני שיעור א' החדשים יתעלו בשנה הראשונה אצל מגיד השיעור הנודע הגאון הרב ישי טולדנו, בנו של הגאון רבי ניסים טולדנו זצ"ל ראש ישיבת 'שארית יוסף'.

בישיבת 'באר התלמוד' בנתיבות, הסניף של ישיבת 'באר התלמוד' בירושלים, מציינים התרחבות גדולה מ-90 בחורים ל-160 בחורים לאחר שבית המדרש וחדר האוכל הורחבו, לצד תוספת אנשי צוות ובתחילת הזמן כבר יחלו בבנייה בשטח החדש שהוקצה לישיבה. בישיבה בירושלים עקב הצפיפות בחדר האוכל הורחב חדר האוכל לצד מיזוג שהותקן. גם בקומת ה'קראוילות' של הפנימייה נוסף מיזוג אוויר חדש. השנה לראשונה - ראש הישיבה הגאון רבי חנוך כהן ימסור שיעורים יומיים לבני שיעור א'.

היכל ישיבת 'באר התלמוד' בירושלים. צילום: שוקי לרר

ישיבה גדולה חדשה 'אמרי משה' נפתחת עם זמן אלול ועומדת בנשיאות הגאון רבי אמנון סבאג - ראש ישיבת 'תפארת משה' בבני ברק. הישיבה נפתחה לאחר התייעצות עם גדולי ישראל על הצורך בהקמת עוד ישיבות גדולות אשר יבנו בחורים למדנים עם יראת שמים טהורה ועובדי ה' ובנייתם באופן אישי וחם ולאור סגירתה של ישיבת 'תפארת משה'.

בדרך וסגנון הלימוד ובהתווית דרך הלימוד בישיבה וכן במסירת שיעורים כללים, ישמשו הגאונים הגאון רבי חיים פרץ ברמן והגאון רבי דוד מילר מראשי ישיבת פוניבז'. וכן קבעו את המסכת הנלמדת מסכת בבא מציעא כפי סדרי הלימוד של ישיבת פוניבז' הגרד"ד גולד, אשר מכהן כמנהל רוחני במזרח עולם התורה ומחברם הידועה של ספרי מוסר והשקפה ישמש כמנהל רוחני וכמתווה דרכה החינוכי של הישיבה ויהיה מופקד על הצלחתם הרוחנית ועיצובם של הבחורים.

הגר"א סבאג ראש הישיבה החדשה. צילום: יעקב כהן

עולם התורה החסידי

בעולם התורה החסידי רושמים היסטוריה. לאחר עשרות שנים ישיבת רוז'ין באיאן פותחת ישיבה נוספת והפעם בעיר אלעד, לצד הישיבה מירושלים שעברה למודיעין עילית לפני כמה שנים, כעת פתחו בבאיאן ישיבה נוספת, הנושאת את השם מתיבתא 'תפארת ישראל' רוזי'ן באיאן באלעד.

בכ"ו אב יומא דהילולא של האדמו"ר רבי שלמה חיים מסאדיגורה זי"ע, נכנסו לראשונה התלמידים למשכנה הזמני והמפואר של הישיבה, ולאחר סדר לימוד בחדוות הלב פנו התלמידים בראשות ראש הישיבה למתחם המגורים, שם נקבעה מזוזה בברכה וביום חמישי האחרון הגיע האדמו"ר מבאיאן לתפילת יום כיפור קטן בישיבה.

ההיכל החדש של ישיבת 'תפארת ישראל' באיאן באלעד. צילום: באדיבות המצלם

בעיר אלעד עצמה ישנה שורה של 'חסידישע ישיבות', ביניהם ישיבות חדשות שייפתחו באלעד לקראת זמן אלול.  לצד ישיבות באיאן וסלאנים, נפתחה גם ישיבה לחסידי ביאלא, ועל פי התוכנית תיפתח במקום ישיבה של תולדות אהרן, אשר יצטרפו לכלל הישיבות החדשות. בכלל כל הישיבות החדשות יעמדו על ארבעת אלפים בחורים הלומדים באלעד.

בחסידות בעלזא הוכרז על הקמת שתי ישיבות גדולות, עקב גידול מבורך בציבור התלמידים העולים ללמוד בישיבות הגדולות של חסידי בעלזא בארץ הקודש. ל'בחדרי חרדים' נודע כי מדובר בהקמת ישיבה גדולה חדשה בעיר אשדוד ברובע ג', במבנה שיותאם במיוחד למען הישיבה, בנוסף לישיבה הגדולה 'דובר שלום' הנמצאת ברובע ז' בעיר שהוקמה לפני כעשור ובנוסף לשלושת הישיבות הגדולות ברחבי הארץ בירושלים, ב"ב וחיפה.

בישיבה החדשה ילמדו בזמן החדש למעלה ממאה בחורים, ובראשה יעמוד הרה"ג רבי שלמה לוינגר דומ"ץ קהל מחזיקי הדת באשדוד. ובהוראת האדמו"ר מבעלזא יקראו לישיבה 'ישמח לב'. בנוסף תוקם ישיבה חדשה בעיר בית שמש. אשר בימים אלו נמצאת בעיצומה של בניה מהירה ומואצת והכשרתה לקראת הזמן החדש.

עקב גידול מספר הבחורים בישיבה גדולה 'מאור עינים' של חסידי רחמסטריווקא בירושלים, הוחלפו כמה מספסלי בית המדרש לספסלים צרים יותר כדי לאפשר יותר מקומות ישיבה נוחים ומסודרים, בכך עומד מספר המקומות לתלמידי הישיבה בהיכל בית המדרש על 464 מקומות (לא כולל ששה שולחנות של הצוות הרוחני).

בישיבה הגבוהה 'חיי תורה' בעיר ביתר עילית, בראשות הגאון רבי חיים שמרלר, הורחב ושופץ מבנה הפנימייה, עקב הגידול בתמיד הישיבה, ס"ה תמנה הישיבה למעלה ממאה בחורים, מצוינים ובני עליה, בהנהלת הישיבה בראשות הגר"י הולצמן רו"מ המוסדות שוקדים על תוכנית לרכישת בנין חדש וקבוע לישיבה.

סיום מסכת בישיבת 'חיי תורה'. צילום: שלומי טריכטר

בישיבת 'תכלת מרדכי' של חסידות נדבורנה הממוקמת ברחוב עזרא בב"ב, נערכו השנה שינויים מפליגים בצוות הישיבה, עם מינויו של הגאון רבי מתתיהו גרוסמן לכהן כראש הישיבה ושל הגאון רבי מרדכי גולדברג לכהן כמנהלה הרוחני של הישיבה.

הישיבה שמונה למעלה ממאה חמישים בחורים, הינה אחת הישיבות החסידיות הטובות בב"ב ורבים אף אשר אינם מבני החסידות מתדפקים על דלתות הישיבה. מי שניהל את הישיבה בשנים האחרונות הינו הגאון רבי יוסף צבי רכניצר וכעת עם התרבות כמות הבחורים הוחלט על ידי האדמו"ר מנדבורנה להכניס כוחות חדשים ורעננים לצוות הישיבה לתועלת הבחורים.

בחסידות נדבורנה אף פתחו קיבוץ מיוחד לבחורים שסיימו שיעור ג' הנקרא ע"ש האדמו"ר רבי חיים מרדכי מנדבורנה זצ"ל, 'קדושת מרדכי', שם ישמש הרה"ח ר' יעקב שפריי כמנהל. כמו"כ נפתח קרן סיוע ע"י האדמו"ר מנדבורנה לשדכנים אשר יביאו לידי גמר שידוך לבחורים מהקיבוץ, השדכנים יקבלו 1000 דולר נוספים מלבד התשלום הרגיל מההורים. הקיבוץ צפוי להיפתח בשבוע הבא במתחם מיוחד ששופץ בימים אלו לטובת הבחורים בבניין המוסדות בקרית נדבורנה בב"ב.

בחב"ד מבשרים על עוד מינוי חדש בישיבה המרכזית בכפר חב"ד לאחר המינוי של הגאון רבי יוסף יצחק בלינוב רב מרכז בני ברק, כעת מונה הרב יעקב משה וואלבערג שכיהן בעבר כר"מ וכראש ישיבה בישיבות "אהלי תורה" בקראון הייטס ובישיבת מנצ'סטר באנגליה, הרב וואלבערג יצטרף אל צוות מגידי השיעורים בנגלה בישיבה. בנוסף ראש הישיבה החדש בישיבה המרכזית בכפר חב"ד הרב בלינוב נפגש השבוע עם הרב גולדשמיד מראשי הישיבה וסוכם על שיתוף פעולה מלא והדוק להצלחת הישיבה והתלמידים תוך תיאום סדרי העבודה והתפקידים של כל אחד. 

זמן אלול עולם הישיבות שטייגען

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד