ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

אחרי 200 שנה: נמצא קבר ה'מלאכית'?

עשרות שנים מחפשים אדמו"רי בית רוז'ין קבר בטבריה • השבוע התבשרו: הקבר נמצא - וההתרגשות גאתה • אלא שכאשר הגיע למקום האדמו"ר מקאפיטשניץ האכזבה היתה גדולה

האדמו"ר מקאפיטשניץ ליד הקבר שהתגלה
האדמו"ר מקאפיטשניץ ליד הקבר שהתגלה



לפני מספר ימים התקבלה ידיעה שריגשה מאוד את חצרות בית רוז'ין: נמצא מקום קבורתה של הרבנית גיטל אשת הרה"ק רבי אברהם המלאך זי"ע, בנו של המגיד ממעזריטש, בבית הקברות העתיק בטבריה.

הידיעה הגיעה לביתם של אדמו"רי בית רוז'ין, ובראשם האדמו"ר מסאדיגורה, וריגשה את כולם, שכן מקום מנוחתה של מי שהייתה לסבתא של שושלת רוז'ין, לא ידוע כבר קרוב ל-200 שנה, ומזה עשרות שנים שמחפשים את מקום קבורתה, אך ללא הצלחה.

הרבנית גיטל ע"ה היתה בתו של הגה"ק רבי פייביש מקרעמניץ, בעל מחבר הספר 'משנת חכמים' על המשניות. בקרב חסידי בית רוז'ין כונתה 'המלאכית' "די מלאך'תע". בעלה רבי אברהם, שכונה בפי כל "המלאך", היה בנו של המגיד הגדול ממעזריטש ונפטר בי"ב תשר"י תקל"ט, בגיל 36.

סיפורה של 'המלאכית' הוא סיפור טראגי ביותר: לאחר שהתאלמנה בגיל צעיר ביותר, זכתה לראות את בעלה בחלום, בו הורה לה על המשך דרכה בחיים. היא החליטה לעזוב את רוסיה ועלתה לארץ-הקודש בגפה, כאשר היא משאריה מאחור את שני בניה היתומים הרכים - הרה"ק רבי ישראל חיים מלאדמיר זי"ע ורבי שלום שכנא מפרהאביטש זי"ע, שהיה אביו של רבי ישראל מרוז'ין - והפקידה אותם אצל רבי שלמה מקארלין, כדי שיגדלם.

מעשיה בטבריה היו נסתרים וכמעט ולא ידעו עליה. לאחר פטירתה הובאה לקבורה בבית הקברות העתיק, השוכן לחוף ימה של הכנרת.

המצבה בטרם נחשפה כולהצילום: המצבה בטרם נחשפה כולה
המצבה בטרם נחשפה כולה


חפירות נוספות - ואכזבה

כאמור, מזה שנים שמחפשים את מקום קבורתה. האדמו"ר מסאדיגורא יצא מספר פעמים לטבריה, במטרה לחפש את קברה, אך הוא והמתלווים אליו לא מצאו מאומה.

האדמו"ר מקפאיטשניץ מספר שכאשר באו בני משפחת ב"ק אל רבי ישראל מרוז'ין מארץ-ישראל, שאל אותם אודות מקום קבורתה של זקנתו, וכאשר אמרו לו שמקום מנוחתה אינו ידוע בדיוק, אמר: לו הייתם מוצאים את מצבתה הייתם מוסיפים לי - א"שטיק געזינט".

עוד מספר האדמו"ר, שזקנו רבי אברהם יהושע העשיל זצ"ל, בביקורו הראשון בארץ-הקודש בשנת תרפ"ו, כבר התעניין אודות מקום קבורתה, אך לא ידעו לתת לו בדל מידע. כאשר התענין וחיפש את פנקס הרישומים של חברא קדישא, סיפרו לו שהפנקס ניזוק כליל באחד מאסונות הטבע שאירעו בטבריה.

בימים אלו התגלתה מצבה על-ידי הרב דוד דרלי, ראש מוסדות תפארת טבריה, שעליה נרשם: גיטל בת ר' פייביש.

הידיעה המרעישה התפשטה מיד, והיום (ג') בבוקר יצא לטבריה האדמו"ר מקאפיטשניץ, אשר ידוע כאחד מגודלי מעתיקי השמועה בכלל ושל תורת בית רוז'ין בפרט. הוא יצא יחד עם מספר חוקרים מהמרכז לחקר החסידות – 'מכון שפתי צדיקים', ובראשם חוקר החסידות הידוע, הרב שמואל פרוש. אליהם הצטרף גם הרב דוד דרלי. הם ערכו חפירות נוספות, על מנת לגלות את כל המצבה.

אולם האכזבה היתה גדולה.

המצבה לאחר שנחשפה כולהצילום: המצבה לאחר שנחשפה כולה
המצבה לאחר שנחשפה כולה


קבר באיזור מרוחק

על המצבה נרשם במפורש: נפטרה בשנת "תרפ"ה", וכן לא מוזכר שהיא בתו של רבי פייביש מקרעמניץ - רק גיטל בת ר' פייביש. כמו-כן בדקו את מיקום המצבה, והתברר כי באיזור זה קבורים רק אנשים משנים מאוחרות יותר.

האדמו"ר מקפיטשניץ סיפר כי שמע מזקני החסידים, שכאשר היו עומדים על ציון הרה"ק מנחם מענדל מויטעבסק ופניהם לכיוון הים ושם התפללו גם לזכרה של הרבנית, בגלל המסורת שהיא קבורה בסמוך ממש לשם. אולם המצבה שנחשפה עתה רחוקה מאוד מאיזור זה.

זכתה אותה אשה למניין תהלים ולקדיש, מי יודע כמה עשרות שנים לאחר פטירתה. אולם קברה של "המלאכית" עדיין נשארה בתעלומה.
רוז'ין אברהם המלאך סאדיגורא קפאיטשניץ טבריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד