ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
לא היה סלולרי

הזיכרון המיוחד של הצלם המיתולוגי מהגראמ"מ שך באלול

גדול הצלמים החרדים שוקי לרר, נזכר בחודש אלול בצעירותו כשעזב את ביתו ועלה לישיבה קטנה בירושלים • בטור מיוחד עבור 'בחדרי חרדים' מספר לרר על ה'אלול' שלו  

הזיכרון המיוחד של הצלם המיתולוגי מהגראמ"מ שך באלול
הצלם שוקי לרר בעבודתו צילום: משה גולדשטיין

הרגשות גואים כשאני רואה את הילדים הצעירים עד לא מזמן, וכעת בחורי ישיבה, כשהם עוזבים את הבית בראש חודש אלול לעבר הלא נודע, להתנתק מהבית חודש שלם או אולי מדוייק יותר כמעט חודש וחצי. לשבת וללמוד בלי לראות את הבית, את ההורים, את האחים והאחיות. ופשוט רק לשבת וללמוד עד אחרי יום כיפור. 

המחזה הזה קיים רק אצל יהודים, לפעמים זה קורה כבר כשעולים לישיבה קטנה, ולפעמים בגיל 16 כשעולים לישיבה גדולה. אני נזכר באיזור שנת תשמ"ה כשאני עזבתי את הבית בבני ברק, כשעליתי לישיבה קטנה, ארזתי מזוודות של בגדים לחודש שלם, וצעדתי לעבר תחנת האוטובוס לירושלים, שם עליתי ללמוד בישיבת איתרי. השארתי בבית את אמא ע"ה מתגעגעת, את האבא שיחי' שליווה אותי עם הברכות שלו. ואני צעדתי בהתרגשות לישיבה הרחוקה. בימים של האלול שלי עם בחורי הישיבות. 

אז לא היה סלולארי, ורק טלפון ציבורי אחד היה בישיבה שקישר בינינו לבין העולם החיצון... את החדשות במשפחה שמעתי אחרי כמה ימים, בטלפון עם האסימונים שכל חצי דקה נפל אסימון... ואפשר לומר שבזכות זה חודש אלול היה מוקדש ללימוד איכותי. וככה גם הלימוד בכל השנה. רק כשהיה מקרה מיוחד היו מתקשרים הביתה.

אבל יש הרבה ממה שהיה אז המשותף גם למצב של היום. כשאני רואה בתחילת זמן אלול, בראש חודש אלול ויש כאלה שמקדימים וכבר בתפילת ערב ראש חודש אלול הם נמצאים בישיבה, אני רואה את הזיק בעיניים של אלפי בחורי הישיבות הצועדים לעבר הישיבה, על חפציהם, הם מגיעים עם הרגשה מרוממת של התעלות, של רצון לגדול. כשרק כך מובטח לנו דור העתיד של כלל ישראל. 

ואי אפשר בלי סיפור מיוחד, אז אני נזכר כעת את הזמן אלול הראשון שלי בישיבת איתרי. כשלפתע הגיע לביקור מיוחד בישיבה מרן ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצ"ל. ניצלתי כמובן את ההזדמנות וניגשתי אליו קיבלתי ממנו ברכה. זכיתי להתייחסות חמה מאוד, למרות שאני הייתי בקושי בן 13 והוא כבר היה ענק שבענקים.

אבל אח"כ מרן הרב שך זצ"ל נתן שיחה בהיכל הישיבה, ומה שנחרת בזכרוני היו הדברים הבאים שאמר: "אני בטוח שלא תזכרו את כל מה שאני אומר לכם כאן, אבל משהו אחד אני רוצה שתזכרו, שהיה פעם יהודי זקן שהטריח את עצמו מבני ברק לירושלים כדי לומר לכם, שאתם, אם רק תרצו ותלמדו טוב בכל סדרי הישיבה - אתם תהיו גדולי ישראל".  

ואם גם אתם, העולים כעת לישיבות, תזכרו את הדברים של הרב שך זצ"ל מובטחני שתהיו גדולי תורה.

שוקי לרר כתלמיד בישיבה קטנה באיתרי עם מרן הגראמ"מ שך זצ"ל שהגיע לישיבה.

שוקי לרר אלול ישיבת איתרי מרן הרב שך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד