י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ניסיון נקמה שלא צלח

חיזבאללה ביצע ירי לעבר כח צה"ל; נתניהו: "אין נפגעים לכוחותינו"

ירי שבוצע לעבר כח צה"ל בגבול הצפון, הוביל לתגובה חריפה של צה"ל לעבר מטרות בדרום לבנון. ארגון חיזבאללה לקח אחריות על הירי והבהיר כי מדובר בנקמה על הרג שני פעיליו לפני יותר משבוע • ראש הממשלה: "אני יכול להודיע כי אין לנו אף נפגעים - לא פגוע ואפילו לא שרוט"

חיזבאללה ביצע ירי לעבר כח צה"ל; נתניהו: "אין נפגעים לכוחותינו"
שרידי הטיל שירה חיזבאללה צילום: דוד כהן, פלאש 90

חיזבאללה ירה טילי נ"ט היום (ראשון) מלבנון לעבר עמדת צה"ל ואמבולנס צבאי במרחב מושב אביבים הסמוך לגבול לבנון. לא היו נפגעים בתקרית מקרב כוחות צה"ל, זאת אף על פי שחיזבאללה טען כי הצליח לפגוע בחיילים. דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, מסר כי צה"ל תקף את החולייה שביצעה את הירי ואף תקף בירי מאה פגזי ארטילריה ובאמצעות מסוקי קרב בדרום לבנון. "חיזבאללה ניסה לאורך זמן לתקוף אך ההיערכות של הכוחות שלנו היתה טובה", הוסיף דובר צה"ל. "הוא לא מימש את כוונות הפיגוע".

לפי דיווחים בלבנון, בוצע ירי ארטילרי ומכלי טיס באזור מרון א-ראס ובינת ג'בל. צבא לבנון טען כי ישראל ירתה פגזים שגרמו לשריפות בדרום המדינה. בחיזבאללה טוענים כי הצליחו לפגוע בכלי רכב צבאי. לדברי חיזבאללה, התקיפה בוצעה על ידי חולייה שנקראה על שם חסן זביב ויאסר דאהר, שני פעילי הארגון שנהרגו בתקיפת חיל האוויר בסוריה. האירועים בגבול באים על רקע המתיחות הגבוהה באזור, אחרי שאתמול שוב איים מזכ"ל הארגון חסן נסראללה בתגובה צבאית לחיסול פעילי הארגון בסוריה ולתקיפה שיוחסה לישראל ברובע הדאחיה בביירות.

ראש הממשלה נתניהו התייחס במסיבת עיתונאים שקיים עם ראש ממשלת הונדרוס להסלמה בצפון ואמר, "קיימתי לפני כשעה התייעצויות עם הרמטכ״ל ועם אלופי צה״ל. הותקפנו בכמה טילי נ״ט, הגבנו במאה פגזים ובירי מן האוויר באמצעים שונים".

"אנחנו בהתייעצויות לגבי ההמשך. הוריתי להיות ערוכים לכל תרחיש. בהתאם להתפתחויות נחליט על ההמשך. ברגע זה אני יכול להודיע ידיעה חשובה - אין לנו אף נפגעים - לא פגוע ואפילו לא שרוט".

דובר צה"ל תת אלוף רונן מנליס אמר, כי בשעה 16:05 התבצע ירי של 2-3 טילי נ"ט של חיזבאללה, לעבר עמדה במוצב אביבים ולג'יפ. כתוצאה מהירי, כך הבהיר מנליס, אין לצה"ל נפגעים. בתגובה, צה"ל תקף את החוליה שביצעה את הירי.

התגובה של צה"ל כללה למעלה ממאה פגזי ארטילריה וכן תקיפה באמצעות מסוק צבאי. "כבר מתחילת השבוע, חיזבאללה מאיים ואנחנו נערכים בהתאם לתרחישים השונים" אמר מנליס. לדבריו, אחד התרחישים המרכזיים הוא ירי נגד טנקים, ונערכים לכך בהתאם ועושים הפרדה ברורה בין אזרחים לצבא.

התוצאה היא שמצד אחד ההיערכות בוצעה כמו שצריך ומצד שני אין נפגעים, "שזאת הייתה המטרה ועמדנו בה" הבהיר מנליס.

העובדה שחיזבאללה לא הצליח לממש את הפיגוע עם נפגעים, היא הישג ראוי ומבליט עד כמה צה"ל היה ערוך ומוכן לתקרית.

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ביקר מספר פעמים בפיקוד הצפון שם אישר תכניות. בנוסף, נתן הנחיות להמשך מוכנות לשיפור וחידוד המוכנות לאור האירועים בשעות האחרונות.

"האירוע רחב יותר מאירוע הנ"ט באביבים, חשפנו את המיזם ואנחנו מתעקשים על הסוגייה הזאת" אמר מנליס, "מסרבים להשלים עם הרצון של נסראללה להקים מפעלים וכמו שמתנהל".

כזכור, לפני זמן קצר (ראשון) בוצע ירי נ"ט (נגד טנקים) משטח לבנון לעבר שטח ישראל במרחב אביבים, כך הודיע דובר צה"ל לפני זמן קצר. דקות לפני כן דווח על שיגור קטיושות וכן פיצוץ שנשמע במרחב.

כתוצאה מהשיגור, רסיסים פגעו בצימר במושב אביבים שעל הגבול. על פי דיווח של כלי תקשורת בלבנון, צה"ל תקף נגמ"ש על הגבול באמצעות טיל.

בהמשך לדיווח הראשוני על אירוע בגזרת אביבים, מספר טילי נ"ט נורו מלבנון לעבר בסיס צה"ל ורכבים צבאיים במרחב. ישנן מספר פגיעות. צה"ל השיב באש לעבר מקורות הירי ולעבר מטרות בדרום לבנון. פרטים נוספים בבדיקה ויימסרו בהמשך.

 

כתב 'חדשות 13' אלון בן דוד מדווח, כי ‏תושבי אביבים מדווחים על חילופי אש כבדים באזורם, משני הצדדים.

על פי הודעה של ארגון חיזבאללה, החולייה שביצעה את ירי הנ"ט, היא על שמם של שני ההרוגים בתקיפה הישראלית בסוריה לפני יותר משבוע 'קבוצת השהידים חסן זביב ויוסף צ'אהר'.

ערוץ אל-מנאר של חיזבאללה מדווח על מספר תקיפות של צה"ל באזור מארון א-ראס.

בלבנון מדווחים, כי צה"ל הרחיב את תקיפותיו מעבר למארון א-ראס, אל אזור יארון בדרום המדינה.

השר יואב גלנט אומר ביומן הערב של גלי צה"ל, כי "לפי ידיעתי אין נפגעים באירוע".

"ראיתי שלושה טילים שעוברים מעל הראש ונוחתים ביישוב ליד", שיחזר יוסף פרץ, תושב אביבים. בשיחה עם החדשות 12 "נראה שאזור סמוך מעלה עשן, ויש הרבה עשן גם בתוך היישוב. הייתי על הטרקטור ושמעתי אותם. אני עכשיו במרחב המוגן, אי אפשר לצאת".

ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן הודיע לתושבים, כי הנחה את גורמי הביטחון בעיר לפתוח את המקלטים, רק בשביל הזהירות והמוכנות. "על פי הנחיות הצבא, השיגרה בקריית שמונה נמשכת. אנו נמצאים בקשר רציף עם גורמי הביטחון ואין שום הנחיות חדשות לתושבי קריית שמונה".

ראש עיריית נהריה רונן מרלי מעדכן, כי מחלקת הביטחון בעירייה פותחת את המקלטים העירוניים, לשם הגברת תחושת הביטחון.

תושבי הישובים במועצה אזורית מטה אשר בקו 0-2 מהגבול, הונחו להישאר בבתים. ישובים בקו 0-4 מהגבול - מקלטים ביישובים נפתחו אך אין צורך להיכנס למרחבים מוגנים, אלא בהישמע אזעקה. הישובים הונחו לעצור כל פעילות וחוגים.

המועצה האיזורית מבואות החרמון הודיעה לתושבים, כי "בעקבות אירוע באזורינו, הינכם מתבקשים להיות קשובים להודעות התקשורת".

כתב רשת אל-ערביה מדווח, כי 30 פגזים ישראלים נחתו על העיירה הלבנונית מרון אל-ראס.

ערוץ החדשות 'סקיי ניוז' מדווח כי ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי, פנה לאמריקנים והצרפתים עם בקשה: "עצרו את ההסלמה".

עוד מדווח 'סקיי ניוז', כי צה"ל פגע במבנה בו מסתתרים כנראה חברי החוליה שביצעה את ירי טילי הקורנט לעבר ישראל.

יוניפי"ל, כוח שמירת השלום של האו"ם בלבנון, כבר נכנסו למוד תיווך במטרה לעצור את האירוע בנקודה הזאת.

הכתב הצבאי של ידיעות אחרונות צייץ בטוויטר, כי בצה"ל התכוננו בדיוק לאירוע הזה ונמנעים במכוון לא לפרסם את כלל הפרטים ואת תמונת המצב אבל היא ידועה היטב והאירוע בשליטה.

למרות החזרה לשגרה, המקלטים נשארים פתוחים. התושבים התבקשו לשמור על רמת כוננות סבירה.

נשיא המדינה בפתח פגישתו עם ראש ממשלת אתיופיה במסר לחיזבאללה: "ידעו כל מבקשי נפשנו שאנחנו מוכנים ונכונים להגן על אזרחי ישראל בכל מקום בו יהיו ללא כחל וסרק. אנחנו מוכנים, ולא רוצים להראות לכם עד כמה. שימו לב השקט יכול לשרור רק בשני צידי הגבול".

בעקבות ההסלמה, ניתנה הוראה לרשויות לפתוח את המקלטים בישובים סמוכי גדר. על פי הנחיות צה"ל, תושבים ותלמידים במרחק עד 4 ק"מ מגבול הלבנון, לשהות בבתים ולפתוח מקלטים. לא נדרש לרדת למרחב מוגן/מקלטים אלא רק בעת שמיעת אזעקה.

כללי התנהגות, בעת שמיעת אזעקה, לשהות במרחב מוגן למשך 10 דקות ולהמתין להנחיות נוספות. יש לבטל ולהימנע מכל פעילות במרחב גדר הגבול לרבות עבודות חקלאיות. בשלב זה, לא ניתן לנוע בצירים על כן אבקש להימנע מביצוע נסיעות שלא לצורך.

במידה ונשמעת אזעקה או התרעה אוטובוסים / רכבים אשר נמצאים בישוב, נדרשים להוריד את התלמידים בצורה רגועה ככל שניתן בתאום עם רבש"ץ הישוב במרחב הממוגן ביותר הקרוב למקום. רכבים בצירים ראשיים, לעצור בצורה בטוחה בצידי הדרך, להוריד את הנוסעים ולשכב על הקרקע.

עוד הורו בצה"ל שלא לפזר בשלב זה תלמידים שכבר נמצאים בבתי הספר. ישובים במרחק מעל 4 ק"מ מגב"ל לא נדרשת פתיחת מקלטים.

בכלל הגזרה אין לרדת למקלטים אלא רק בעת שמיעת אזעקה בהתאם למרחב בו פעלה ההתרעה התנהגות, בעת הישמע אזעקה, כניסה במיידי למרחב מוגן למשך 10 דקות ולהמתין להנחיות.

חיזבאללה גבול הצפון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד