י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
במשטרה מכחישים הטענות

נהג נקנס בכביש: "לבוש כחרדי עם זקן גדול"

שוטר תנועה שעצר נהג חרדי, ציין בדו"ח שרשם לו כי "הוא לבוש כחרדי עם זקן גדול" | הנהג מציין באוזני 'בחדרי חרדים' כי קודם לכן השוטר התייחס אליו בזלזול רב ואמר, "כולכם שקרנים ונוכלים, לא לחינם שונאים אתכם. כיפה עולה שקל וזקן גדול בחינם" | במשטרה מגיבים: "השוטר ניהל שיח מכבד עם הנהג"

נהג נקנס בכביש: "לבוש כחרדי עם זקן גדול"
אילוסטרציה צילום: דוברות המשטרה

מידי יום מבצעים שוטרי אגף התנועה פעילות אכיפה בכבישים ברחבי הארץ, ואלפי נהגים נבדקים. אולם דו"ח אחד שנרשם לאחרונה, מעלה תמיהה על הגיגיו של השוטר.

לפני כחודש וחצי בבוקר יום שישי ערב שבת פרשת פנחס, נהג בן 43 נסע ברכב מיצובישי בכביש 1 למערב לפני שער הגיא. לדברי הנהג, שיום קודם לכן נחת מארה"ב, הבחין בשוטר המסמן לרכב לעצור, אך חשב לתומו כי הכוונה לרכב שנסע לצידו במהירות גבוהה. לאחר כמה דקות הבין שמתכוונים אליו ועצר בחיבור של כביש 1 עם כביש 38.

"תחילה הזדהה ברישיון זר וטען כי אין לו תעודת זהות ישראלית, והוא לבוש כחרדי עם זקן גדול" כתב השוטר בדו"ח ברשם בהמשך. לטענת הנהג, כבר כ-20 שנה אינו מתגורר בארץ, ולדבריו השוטר התייחס אליו בזלזול רב כאשר הציג בפניו רישיון נהיגה אמריקאי. "כולכם שקרנים ונוכלים, לא לחינם שונאים אתכם. כיפה עולה שקל וזקן גדול בחינם", אך השוטר מכחיש שאמר דברים בסגנון זה.

השוטר המשיך לרשום בדו"ח כי "לאחר שהבין כי יילקח לתחנה לבירור, חזר בו והציג תעודת זהות". לטענת הנהג עוכב בכביש למשך כ-40 דקות כאשר בנו בן חמישה חודשים ואשתו ברכב, אז נקנס בסכום של 750 ש"ח על נהיגה במהירות 127 קמ"ש (לאחר הפחתה) בכביש בו מהירות המותרת היא 90 - אך רישיון הנהיגה לא הוחזר לו. לדבריו, השוטר אמר כי כי אינו מעכב אותו, וכי רק חוקר בתחנת משטרה יחליט האם להחזיר את הרישיון הזר.

משם נסע הנהג לתחנת המשטרה בכביש 38, שם נאמר לו להמתין עד לשובו של השוטר, אז הוחזר לו רישיון נהיגה הזר. טענותיו של הנהג לגבי הדיבור הנגוע של השוטר אינן מגובות בתיעוד או הקלטה, כך שיש לקבל זאת בהסתייגות. עם זאת, הגיגיו של השוטר על הדו"ח בו כתב "לבוש כחרדי עם זקן גדול", אולי מעידות על אמיתות טענות הנהג.

במשטרה מכחישים את טענת הנהג על דיבור מזלזל, ואמרו ל'בחדרי חרדים' כי הנהג נתפס על כביש 1 בגין עבירת מהירות 42 קמ"ש מעל המותר. "לבקשת השוטר להזדהות הציג הנהג רישיון נהיגה זר (אמריקאי) - בניגוד לנטען וסילוף העובדות - השוטר ניהל שיח מכבד עם הנהג. כאשר נשאל מספר פעמים האם ברשותו תעודת זהות, טען שאין לו".

"לאחר שנשאל פעם נוספת, החליט הנהג לשנות את גרסתו ולהוציא את תעודת הזהות שברשותו ולהציגה בפני השוטר". אומרים במשטרה. כאמור נרשם נגדו דו"ח עם פרטיו המלאים כפי שמתבקש. "הובא לידיעתו כי בשל עבירת הכשלת שוטר במילוי תפקידו, ייפתח לו תיק והרישיון יוחזר לו לאחר חקירה. אולם לפנים משורת הדין ולאור הנסיבות כי הנהג היה עם משפחתו, כעבור זמן קצר רישיון הנהיגה הוחזר לו בתחנת המשטרה ולא נמשך ההליך החקירתי".

עו"ד רוני פאלוך, מומחה בתחום תעבורה ודוחות תנועה אמר ל'בחדרי חרדים' כי אכן ישנם מקרים רבים בהם יש משמעות לזיהוי הנהג, זאת אף באמצעות מאפיינים אשר לעיתים נראים צורמים.

עו"ד פאלוך מדגיש כי במקרה דנן עולה חשש כי השוטר לקח את זה צעד אחד רחוק מדי, הואיל ועל פניו אין כל רלוונטיות לאמונתו ואורך זקנו של הנהג.

עו"ד רוני פאלוך

"מדובר במקרה בו הנהג זוהה, ואף אין כל עילה מקצועית בענין "קשר עין", במקרה והייתה עילה כזאת יתכן וכן הייתה רלוונטיות לציון כל פרט מזהה לגבי הרכב ונהגו. כולל עובדת חרדיותו וזקנו" אומר עו"ד פאלוך.

אולם לדבריו במקרה זה העניין מצוין בשלב לאחר שהנהג נעצר וזוהה באמצעות תעודה, ובנסיבות אלו ציון עובדת חרדיותו וזקנו נראה גרוע. בנוסף, בהתחשב בעובדה כי השוטר לא מציין כל פרט אחר כגון גובה, וכדו'.

עו"ד פאלוך מוסיף, כי עדיין צריכים לבדוק אם יש בדו"ח "המשך נסיבות" או כל מזכר פנימי אחר, אשר מעלה צורך לציין זיהוי ספציפי לנהג, ואז, במקרה כזה אין כל גוון שלילי בציון כל פרט מזהה לגבי הנהג.

מהירות מופרזת משטרת התנועה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד