י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מעקב 'בחדרי חרדים'

מעל 100 ימים חלפו מתקיפת יענקי רוזנברג - היכן עומד התיק?

מעל מאה ימים חלפו מאז הותקף בברוטאליות הנער יענקי רוזנברג והתיק תקוע | לעומת סיפור משיכת פיאות לחרדי בבי"ש, שבו הודתה המשטרה והבינה שיש בעייתיות בהתנהלות השוטר והחליטה להזיזו, בתיק רוזנברג, המשטרה לא מודה שהשוטרים פשעו | עוה"ד לא מתייאשים

מעל 100 ימים חלפו מתקיפת יענקי רוזנברג - היכן עומד התיק?
עו"ד עמית חדד, יענקי רוזנברג ואביו ברוך צילום: רפאל מזרחי וכאן 11

למעלה משלושה חודשים חלפו מאז מעצרו האלים של יענקי רוזנברג בירושלים, וחודשיים חלפו מאז תועד שוטר מושך בפיאותיו של מרדכי קרויזר בבית שמש. למרות חומרת הדברים, במחלקה לחקירת שוטרים טרם גיבשו דעה האם להעמיד מי מהם לדין.

בערב ל"ג בעומר, י"ז אייר הותקף על ידי שוטרים יענקי רוזנברג (23) בעל מנת משכל גבולית, בשכונת מקור ברוך ירושלים. רק ביום למחרת כאשר תיעוד התקיפה תוך שדם ניגר מפניו של יענקי, החל להתפרסם ברשתות החברתיות קמה סערה. בעקבות כך נפתחה בדיקה במחלקה לחקירת שוטרים, במסגרתה השוטרים המעורבים מסרו עדות.

המעצר של יענקי שתועד בוידאו, נראה רע. תחילה, שוטר מג"ב צועד לעבר יענקי ומאחוריו שוטרת בלבוש אזרחי, זו שדיווחה כי הוא תקף אותה. לאחר דו שיח קצרצר, השוטר תופס בידו של יענקי שמתנגד נחרצות ויורד לכביש. המג"בניק רץ לעברו בסיוע של שוטרים נוספים והם תופסים את יענקי שנשאר שכוב על הכביש.

"הוא חינוך מיוחד, תעזבו אותו" נשמעת קריאה של אחד האזרחים לעבר השוטרים עם מעצרו של יענקי, "תקליט שאמרנו שהוא חולה, הוא חולה נפש". יענקי בעצמו, לאחר המעצר בעודו נתון בידי השוטרים, נשמע זועק "אני חינוך מיוחד, אני 'שיח סוד', מאמי אני רוצה הביתה". גם כאשר אחד השוטרים ניגש ומדובר איתו, יענקי אומר "אני שיח סוד, אתה לא קולט?". כשהוא מובל לניידת, יענקי ממשיך לבכות "מאמי. איפה הארנק שלי? תביא לי את פנחס".

כחמישה שבועות לאחר תחילת הבדיקה במח"ש, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', זו הסתיימה ותיק החקירה הונח על שולחנו של פרקליט המחלקה לחקירות שוטרים, שעד היום טרם קיבל החלטה האם להעמיד לדין מי מהשוטרים שתועדו בסרטונים. ישנה ההערכה כי הפרקליט יחליט לא להעמיד לדין את השוטרים, לפחות את מרביתם, והעניין יועבר למחלקת משמעת של משטרת ישראל.

לטענת המשטרה, כחצי שעה קודם מעצרו, במהלך פעילות המשטרה לאכיפה של הקמת מדורות מסוכנות, "נתקלו השוטרים באלימות מצד עשרות מתפרעים שכללה זריקות אבנים, חפצים ותקיפת שוטרים", דבר שעד כה לא פורסם תיעוד לדבר. לטענת השוטרת, שהייתה בלבוש אזרחי, יענקי דחף והפילה ארצה, וכחצי שעה מאוחר יותר, כך לטענתה, זיהתה את מי שתקף אותה ויענקי נעצר - אך מיד כשהובן כי הוא אכן מוגבל, שוחרר.

לפני חודשיים ביום שישי ב' תמוז, אירעה תקרית נוספת שהביכה את משטרת ישראל, כאשר שוטר בילוש ממשטרת בית שמש תועד בוידאו מושך בפיאותיו של האברך יהושע מרדכי קרויזר, במהלך הפגנה שנערכה ברחוב בן איש חי בבית שמש נגד הריסת מבנה לא חוקי של בית הכנסת בעיר.

קרויזר שנעצר בהפגנה הובא לבית המשפט, שם המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בחשד לתקיפת שוטר והפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו. אולם פרקליטו עו"ד רועי פוליטי הציג לבית המשפט תיעוד ממעצרו וטען כי קרויזר כלל לא תקף, אך המשטרה טענה מנגד כי הסרטון לא מתעד מה התרחש לפני ומעצרו הוארך.

אולם תיעוד מעצרו עורר סערה נוספת, כאשר בוידאו נצפה שוטר בלבוש אזרחי, מושך בפיאותיו של קרויזר, לאחר מעצרו כשהוא כבר נתון בידי שני שוטרים, רקע לפני שהוכנס לניידת המשטרה.

מהמשטרה נמסר אז כי כוחות המשטרה שהגיעו לאבטח נציגי רשות מקומית בביצוע צו, התמודדו עם מפרי סדר אלימים שידו אבנים לעברם וגרמו לפציעתם ולנזק לניידות ולבצע מעצרים. השוטרים פעלו לעצור את החשוד שהתנגד למעצר ובמהלך המעצר נפגע שוטר מרגלו ונגרם לו שבר. לצד האמור, הועבר החומר לבדיקה של מח"ש כמקובל. 

בניגוד למקרה של רוזנברג אז המשטרה לא התנערה וציינה כי הוא תקף קודם את אחת השוטרות, במשיכת הפיאות של קרויזר, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', המשטרה הודיעה כי השוטר יועבר מתפקידו בבילוש, לתפקיד אחר במשטרה שאינו בשטח.

השוטר שתועד נחקר תחת אזהרה, ועם החלמתו מפציעה, הוא שב לעבודתו במשטרה, אך כאמור לא לתפקיד שטח.

במחלקה לחקירת שוטרים אומרים ל'בחדרי חרדים' הערב (שלישי) כי בעניינו של יענקי רוזנברג נערכו השלמות חקירה, והתיק עדיין בבחינה האם להגיש בו כתב אישום נגד מי מהמעורבים. גם בתיק של קרויזר, החקירה בעניין הסתיימה והיא ממתינה גם כן להחלטת פרקליט.

עורכי הדין עמית חדד ויאיר לשם ממשרד חדד רוט ושות', מסרו בתגובה ל'בחדרי חרדים' כי "לפני למעלה ממאה ימים המדינה סערה למראה שוטרים חובלים בגופו ונפשו של יענקי רוזנברג. עם איסוף החומר פנינו למח"ש בתלונה לחקור בהקדם האפשרי את האירוע הנורא הזה כדי להביא את האשמים לדין".

אולם למרות זאת, "לצערנו עד היום החקירה לא הסתיימה. משפחת רוזנברג הנחתה אותנו לנקוט בכל אמצעי חוקי העומד לרשותנו כדי לוודא שאותם שוטרים סוררים ייתנו את הדין על העוול הגדול שגרמו – וכך בכוונתנו לפעול".

יענקי רוזנברג אלימות שוטרים המחלקה לחקירת שוטרים עו"ד עמית חדד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד