י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
סוף עידן החרדים בקואליציה?

39% מהציבור היהודי מעדיף ממשלת אחדות

מדד הקול הישראלי לחודש ספטמבר 2019 מציג: כמחצית (48.5%) מהציבור היהודי תומך בסיפוח שטחי הגדה המערבית ויו"ש • שבועיים לבחירות: בציבור היהודי העדפה לממשלת אחדות • ניכור גבוה של המגזר הערבי מהמערכת הפוליטית

39% מהציבור היהודי מעדיף ממשלת אחדות
נתניהו וגנץ בכנסת צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

שבועיים לבחירות, מדד הקול הישראלי, הסקר החודשי של 'מרכז גוטמן' במכון הישראלי לדמוקרטיה, מגלה כי בציבור היהודי קיימת העדפה לממשלת אחדות. בנוסף, בהינתן אור ירוק מצד הממשל האמריקאי, 48.5% מהציבור היהודי תומך בסיפוח שטחי C ובהעברת הפלסטינים לשטחים בשליטת הרשות הפלסטינית (36.5%). כמו כן, נמשכת הירידה באופטימיות לגבי מצב השלטון הדמוקרטי בישראל מ-54% ל- 43% בחמשת החודשים האחרונים.

להלן עיקרי הממצאים שעלו בסקר החודש:

לגבי בחירות 2019 מועד ב' – הישורת האחרונה

39% מהציבור היהודי מעדיף ממשלת אחדות - בין אם בראשות בני גנץ (22%) ובין אם בראשות בנימין נתניהו (17%). 32% מעדיפים ממשלה בראשות בנימין נתניהו. הציבור הערבי מעדיף ממשלת מרכז-שמאל (38%) אבל חיבור של הלא יודעים עם מי שאינם רוצים ממשלה בראשות גנץ או נתניהו, מגיע ל-41%, מה שמורה על ניכור גבוה מאוד של ציבור זה מן המערכת הפוליטית.

באשר לסיפוח שטחים

48.5% מהציבור היהודי תומך בסיפוח שטחי C, בהנחה שיינתן לכך "אור ירוק" מהממשל האמריקאי. בימין הרוב תומכים בסיפוח (63%), המרכז חצוי ובשמאל הרוב מתנגדים (79%). בציבור הערבי הרוב מתנגדים לסיפוח.

ומה בנוגע ל-200,000 הפלסטינים החיים בשטחי C אם יסופחו?

36.5% מהיהודים סבורים שיש להעבירם לשטחים בגדה שבשליטת הרשות הפלסטינית, לעומת זאת 46% מהערבים מעדיפים לתת לפלסטינים שירצו להישאר בשטחים שיסופחו זכויות אזרחיות מלאות, כמו ליהודים החיים באותו השטח.

ירידה באמון הציבור בטוהר הבחירות

על רקע הדיונים בעת האחרונה בשאלת זיופים בקלפיות, מה שהביא לאישור להציב מצלמות באתרי הצבעה, לא מפתיע למצוא כי פחות ממחצית (48%) מהציבור הישראלי (51% מהיהודים; 30% מהערבים) השיבו כי יש להם אמון בטוהר הבחירות לכנסת, כלומר, בכך שהתוצאות הרשמיות משקפות באופן מדויק את אופן ההצבעה של האזרחים. מדובר בירידה מדאיגה בהשוואה למרץ השנה, אז עמד אמון הציבור בטוהר הבחירות על 65%.

מדד הקול הישראלי נערך על ידי מרכז גוטמן לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה. בסקר, שנערך באינטרנט ובטלפון (השלמות של קבוצות שאינן מיוצגות כראוי במרשתת) בין התאריכים 25-29/8, רואיינו 608 איש ואשה בשפה העברית ו-161 בשפה הערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.7%± ברמת ביטחון של 95%. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון סמית בהנהלת רפי סמית. 

ממשלת אחדות בחירות 2019 המכון הישראלי לדמוקרטיה סיפוח שטחי C

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד