י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לוויינים אמריקניים עקבו

נתניהו בראיון נדיר: "אם היה לי רוב, הייתי תוקף"

בראיון של נתניהו לעיתון 'ניו יורק טיימס', הוא שוטח בגילוי לב את הרגעים הדרמטיים לקראת ההחלטה לתקוף את מתקני הגרעין באיראן -  תקיפה שבסוף לא יצאה אל הפועל. כמו כן נחשף בכתבה, המאבק שניהל ממשל אובמה במאמצי ישראל לתקוף באיראן

נתניהו בראיון נדיר: "אם היה לי רוב, הייתי תוקף"
אובמה ונתניהו צילום: פלאש 90

ישראל כמעט תקפה באיראן בתקופת ממשל אובמה, ארה"ב בנתה אתר שדימה 'אתר גרעין איראני', היא החריבה אותו בפצצות ענק כניסוי אם יוחלט לתקוף. בתחקיר מיוחד של העיתון 'ניו יורק טיימס' נחשף, כי לוויינים אמריקניים עקבו אחרי המל"טים ששיגרה ישראל מאזרבייג'ן לאיראן לצורכי ריגול.

כזכור, הנשיא טראמפ פרש מעסקת הגרעין עם איראן במאי 2018, שבועות ספורים לאחר שהיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון נכנס לתפקיד, וכעת הוא זה שמנווט את הנשיא בכל הנוגע לאיראן. ביוני השנה ארעו פיגועים נגד מכליות נפט במפרץ הפרסי, וארצות הברית הפנתה את אצבע מאשימה לעבר טהרן.

ביולי, בריטניה לכדה מכלית נפט איראנית ליד ג'יברלטר, ואיראן תפסה מכלית עם דגל בריטי במפרץ הפרסי, סוכנויות ביון אמריקניות התריעו מפני התקפות שיגיעו על ידי כוחות איראניים נגד חיילים אמריקאים, ובמהלך הקיץ ישראל פתחה במבול של התקפות נגד מטרות איראניות בעיראק, סוריה ולבנון.

התוצאה הפחות מפתיעה של נסיגת אמריקה מהסכם הגרעין עם איראן, היא שאיראן אומרת כעת שגם היא לא תעמוד בתנאי העסקה - החלטה שעלולה להביא את טהרן לאגור שוב אורניום מועשר לבניית פצצה גרעינית.

הטיימס מציין, כי אילן גולדנברג, בכיר בפנטגון בממשל אובמה, נזכר בהתנגדות נגד תקיפה של אתרי הגרעין באיראן, בשנים שלפני עסקת הגרעין באיראן כסוג של בלוף תלת-כיווני. ישראל רצתה שהעולם יאמין שהיא תכה בתכנית הגרעין של איראן (אך טרם החליטה סופית). איראן רצתה שהעולם יאמין שהיא יכולה להשיג נשק גרעיני (אך טרם קיבלה החלטה להגיע לעבר פצצה). ארצות הברית רצתה שהעולם יידע שהיא מוכנה להשתמש בכוח צבאי כדי למנוע מאיראן להשיג פצצה (אך בסופו של דבר מעולם לא נאלצה להראות את כולה). שלושתם נקטו צעדים בכדי להפוך את האיומים ליותר אמינים.

זריף, שר החוץ של איראן, אמר במהלך נאום שנשא בשטוקהולם באוגוסט האחרון, "הנשיא טראמפ לא יכול לצפות להיות בלתי צפוי, ולצפות שאחרים יהיו צפויים".

אך בראשית ימי הממשל של אובמה, אנשיו אמרו כי הייתה לו תוכנית להבאת שלום למזרח התיכון. "נמנענו ממלחמה מיותרת וחסרת וודאות, הבאנו את האיראנים לשולחן, השגנו זמן ומרחב למשא ומתן והגענו להסכם לפיקוח על נשק חסר תקדים ומצליח", כך אמר טום דונילון, היועץ לביטחון לאומי של אובמה משנת 2010 עד 2013.

העסקה, הוסיף דונילון, "מנעה מאיראן להשיג נשק גרעיני והעניקה לקהילה הבינלאומית הצלחה חסרת תקדים בפעילותה של איראן, וכל זה באינטרס המוחץ של ארצות הברית".

בראיון שנערך באוגוסט במעונו של נתניהו בירושלים, הוא הכיר באפשרות שטראמפ, כמו אובמה לפניו, עשוי לנסות להימנע ממלחמה ובמקום זאת לנסות להגיע להסדר סביב תוכנית הגרעין של איראן.

"אבל הפעם" אמר נתניהו, "תהיה לנו יכולת גדולה בהרבה להשפיע."

הגילוי הציבורי הראשון בנושא תוכנית העשרת אורניום חשאי באיראן הגיע בקיץ 2002, כאשר אמריקה התכוננה למלחמה עם עיראק. שירותי הביון המערביים גילו שמדענים במתקן גרעיני במרכז איראן, החלו במאמץ להעשיר אורניום, ממשל בוש, העסוק בעיראק, בחר להמשיך בדרך של משא ומתן עם איראן, בצירוף סנקציות. עבור גורמים רבים בישראל, הגילוי חיזק את המסקנה שכבר הסיקו: ארצות הברית מפעילה מלחמה על המדינה הלא נכונה.

ההנהגה הישראלית חששה עוד יותר בשנת 2005, כאשר מחמוד אחמדינג'אד נבחר לנשיא איראן. אחמדינג'אד הודיע ​​מיד את דעתו ביחס לישראל, תוך שהוא קורא להשמדת ישראל, הוא גם החל להאיץ את תוכנית הגרעין של המדינה, במדינת ישראל שנבנתה על ידי ניצולי שואה, המהלכים הללו הביאו לחשש כי איראן היא איום קיומי על ישראל.

אובמה לקח ברצינות את האפשרות של תקיפה ישראלית פתאומית. לווייני ריגול אמריקאים צפו במל"טים ישראלים שהמריאו מבסיסים באזרבייג'ן ועפו דרומה מעל גבול איראן. הם צילמו תמונות של אתרי הגרעין של איראן ובדקו אם ההגנות האוויריות של איראן הבחינו בצילומים, קצינים צבאיים אמריקאים ערכו ניחושים אם הישראלים עשויים לבחור זמן לתקוף בחודש בו האור היה חזק יותר, או חלש יותר, או תקופה בשנה בה סופות חול מתרחשות פחות או יותר באופן קבוע, אנשי הצבא ניהלו משחקי מלחמה כדי לחזות כיצד טהרן עשויה להגיב לתקיפה ישראלית וכיצד על אמריקה להגיב אם וכאשר.

הבית הלבן קיבל בסופו של דבר את ההחלטה שארצות הברית לא תצטרף לתקיפה מוקדמת, אם ישראל הייתה פותחת בתקיפה, הפנטגון לא היה מסייע במבצע, אך הוא לא היה עומד בדרכה של ישראל. במקביל, אובמה הורה בשקט לבנות את ארסנל צבאי של אמריקה סביב המפרץ הפרסי. אם ישראל מתכוונת לפתוח במלחמה, עדיף שיהיו כוחות באזור לפני כן, ולא יאלצו להביא אותם לשם לאחר מעשה, מטוסים נחתו על נושאות מטוסים עם מערכות הגנה נגד טילים בליסטיים דרך מיצרי הורמוז, וסוללות טילי פטריוט נשלחו לאיחוד האמירויות ולבעלות ברית אחרות במפרץ. חלק מההיערכות הוכרז כמהלך שגרתי לתמיכה במלחמות בעירק ובאפגניסטן. "לא רצינו שהישראלים יטעו בזה כאור ירוק", אומר גורם בכיר בממשל אובמה.

המאמץ החל בסוף 2010, כאשר דניס רוס ופונט טלוואר, שניים מיועצי הביטחון הלאומי הבכירים של אובמה, עלו על מטוס מסחרי שיצא לעבר מוסקט עומאן. שליט המדינה, הסולטאן קאבוס בן סעיד, סייע בתיווך במשא ומתן הרגיש סביב שחרורם של כמה תרמילאים אמריקנים שנעצרו באיראן בחשד שהם מרגלים. עכשיו עומאן תעזור לארצות הברית לפתוח ערוץ אחורי לדיונים שאפתניים הרבה יותר.

כדרך להרגיע את הדאגה הישראלית מהמחויבות של ממשל אובמה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, בכיר בממשל אובמה, נקט בצעד יוצא הדופן של הכנסת אהוד ברק שהיה אז שר הביטחון למשרדו בפנטגון והראות לו סרטון מסווג מאוד. במדבר בדרום-מערב אמריקה, הפנטגון בנה העתק מדויק של מתקן פורדוב האיראני, והסרטון הראה ניסוי של פיצוץ בונקר שעיצב חיל האוויר האמריקני, והמקום התפוצץ תחת ההגנות התת-קרקעיות, הפצצה הרסה את המקום במדבר.

אך הדבר לא יצא לפועל, בשל התנגדות האנשים בסביבתו של נתניהו. נתניהו מצידו מתעקש כי האיום של תקיפה ישראלית "לא היה בלוף - הוא היה אמיתי. ורק בגלל שזה היה אמיתי, האמריקנים דאגו באמת מזה". נתניהו הוא נסוג לאחור רק בגלל שהוא עדיין לא הצליח להשיג רוב בממשלה שלו לתמוך בו. "אם היה לי רוב, הייתי עושה את זה", הוא אומר. "חד משמעית."

איראן עימות איראן ישראל גרעין איראני הסכם גרעין נתניהו אובמה דונלד טראמפ ניו יורק טיימס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד