י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הפוסק צפוי לצאת נגד הדיינים

חופת הקטינים החשאית: מדוע מתחמק בית הדין הרבני מלפסוק

11 חודשים חלפו מאז חופת הקטינים ובית הדין הרבני נתן החלטה תמוהה ולא פסק ברור ומוחלט - האם הכלה בת ה-13 צריכה לקבל גט מהחתן בן ה-15 • 'בחדרי' חושף כי הגר"מ ברנדסדורפר שפסק כי הכלה בחזקת 'אשת איש', צפוי לצאת נגד החלטת הדיינים • והיכן נמצאת הכלה בזמן הזה

חופת הקטינים החשאית: מדוע מתחמק בית הדין הרבני מלפסוק
נערה על רקע בית הדין הרבני בירושלים צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

"בית הדין חיפש לא לעורר סערה בקרב הרבנים פוסקים וגם לא בקרב כלי התקשורת" אומר ל'בחדרי חרדים' דיין חשוב, על רקע החלטת בית הדין הרבני בירושלים. לדבריו, "ההחלטה ניתנה באופן שניתן להגדיר התחמקות".

בית הדין הרבני בירושלים, קיבל אתמול (שלישי) החלטה בעניין בת 13 ובן 15 שנכנסו תחת החופה לצד מנין מצומצם ובהם העדים ומסדר הקידושין. הדיינים ציינו בהחלטתם, באופן חריג מאוד ואולי לראשונה, שקיימו דיון הלכתי מעמיק וממצה "עם גדולי הפוסקים שבדור".

הראב"ד הרב מרדכי רלב"ג, והדיינים הרב יקותיאל כהן והרב חיים וידאל, שנדרשו לבדוק האם הנערה והנער נשואים או לא, כתבו "בית הדין מבטל את עיכוב הנישואין שהוצא בתאריך 16/1/2019". האם זה אומר שהנערה פנויה לכל אדם? האם זה אומר שבן ה-15 ובת ה-13 נשואים? הרבנים התבקשו להבהיר, אך עד כה טרם מסרו תשובה.

מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה כי גדולי הפוסקים אליהם התכוונו הדיינים, הם הגאון רבי משה ברנדסדרופר גאב"ד 'היכל הוראה' והגאון הרב אשר זליג וייס אב"ד 'דרכי הוראה'.

עו"ד הרב חיים הבלין שמייצג את הכלה בת ה-13, פנה באמצעות מכתב לדיינים, וביקש לקבל הבהרה. "האם משמעות ההחלטה, כי התובעת אינה צריכה גט, אף לחומרא?". עוד הוסיף וביקש לקבל נימוקים הלכתיים לפסק הדין.

אם ה'כלה' ביציאה מדיון שנערך בעניינה בבית משפט השלום בירושלים

בכל פסיקה הלכתית בעניין אשה, האם היא נשואה או פנויה, כך אומר דיין חשוב בשיחה ל'בחדרי חרדים', הדיינים כותבים באופן מפורש "מותרת לכל", במידה והוחלט כי לא היה מעשה קידושין. במקרה זה, "באופן תמוה הדיינים לא התייחסו כלל לנושא הקידושין, אלא קבעו כי החלטתם לעכב את נישואי הקטין והקטינה - בטלה.

"כשאני מעיין במסמך בית הדין, ניתן לקרוא בין השורות תשובה שניתן להגדירה התחמקות" אומר הדיין, "הם נזהרו מאוד ולא ציינו באופן מפורש שהיא מותרת לכל אדם, וגם לא כתבו שהיא נשואה". לדבריו, הסיבה לכך, חשש הדיינים לעורר את התקשורת עליהם.

הדיין מציין כי מדובר בשאלה חשובה. "אב הכלה הוא שפנה לבית הדין כדי לברר על מצבה של בתו, אך לא קיבל מענה ברור. התשובה צריכה להיות או שהיא פנויה לכל אדם, או שהיא צריכה גט, אולי לחומרא". ייתכן והדיינים יסדרו גט לחומרא בשקט? תהה הדיין והשאלה נותרה באוויר.

בעקבות ההחלטה של בית הדין הרבני בירושלים, לכאורה מבלי שעדי הקידושין נחקרו על ידי הדיינים, הרב ברנדסדרופר צפוי לצאת בימים הקרובים נגד פסיקת ביה"ד הרבני.

מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה כי ההחלטה שהתקבלה, היא בניגוד לדעתם של דיינים בבית הדין הרבני שהביעו עמדה לפיה יש לתת גט לחומרא. לדיינים שפסקו הוצע לעכב את נישואי הנער והנערה עד גיל 18, ואז לתת להם להתחתן, אך משום מה הדיינים דחו את ההצעה.

העצורות מהחופה בתחנת המשטרה

אחד עשר חודשים לאחר חשיפת 'בחדרי חרדים' על סיכול נישואי קטינים על גג מבנה ברחוב שמואל הנביא, עם התפרצות שוטרים ומעצר כלה וחתן, הנושא ההלכתי בעניינם לא נפתר וישנם חילוקי דעות בין הדיינים.

היה זה בכ"ב כסלו תשע"ט, בסמוך לשעה 5:00 לפנות בוקר כוחות משטרה גדולים פשטו על גג בניין מגורים ברחוב שמואל הנביא בבירה. באותה עת, נערכה שם חופה לחתן וכלה, כאשר החתן הינו בן 15 והכלה בת 13 בלבד. יחד עם הזוג הצעיר, עוכבו לחקירה שבע מנשות 'כת השאלים'.

כחודש לאחר מכן, אב"ד בית הדין 'היכל הוראה' בירושלים, הגאון רבי משה ברנדסדרופר, נדרש על ידי אב הכלה, שללא ידיעתו נישאה לכאורה בתו, לדון בשאלה האם בת ה-13 היא נשואה לחתן בן ה-15, או שהיא פנויה ומותרת לכל אדם. מדובר בנושא הלכתי לא פשוט, בעיקר בגלל שהעדים שנכחו במקום, אנשי סוד, סירבו לשתף פעולה.

ילדה מכת השאלים בבית שמש, מתקשה לצעוד | מן הארכיון, צילום: יעקב לדרמן

כוונת ה'חתן' הייתה לקדש את ה'כלה' באמצעות הטבעת, כתב הרב, והסיבה שלכאורה לא נתן לה את הטבעת, זהו רק בגלל שהיא עוכבה ונלקחה מהמקום על ידי השוטרים, כשהיא לבושה בשמלת כלה. "מי יימר לן כשבאו לקחת ממנו את הכלה ולמנוע ממנו את נתינת הטבעת לא עלה במחשבתו שתתקדש לו בחופה".

בפסק ההלכה כתב הרב ברנדסדורפר "אין לומר שיש לכלה חזקת פנויה מאחר שאין אנו יודעים מי היו עדי הקידושין", ומסתמך על שולחן ערוך, שם נכתב כי "פנויה שיצא עליה קול שנתקדשה היום לפלוני בעיר זו, חוששין לה".

הרב פסק כי גם אם יאמין שהרשויות (משטרה) לקחו את הכלה בטרם נתן החתן את הטבעת לכלה, "לענ"ד יש לחוש לקידושין אלו עפ"י שיטת רבינו חננאל", שחופה לבד קונה והיא ספק מקודשת וצריכה לקבל גט לחומרא. "בוודאי פשוט הדבר שהיא בחזקת אשת איש, או על כל פנים ספק אשת איש ואסורה לכל עד שתקבל גט פיטורין מהחתן הנ"ל שעמדה עמו תחת החופה לשם חופה וקידושין".

אולם מאחר ומדובר בשאלה הלכתית כבדת משקל, ובשל החשש מכך שילדיה בעתיד יהיו ממזרים חלילה, פנה אב ה'כלה' גם לבית הדין הרבני בירושלים, על מנת לקבל החלטה סופית בעניין. כאמור, אתמול בין הדין הרבני בירושלים קיבל החלטה לבטל את עיכוב נישואיה, ולא פירטו מעבר לכך.

מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה כי לאחר מעצר ה'כלה' על גג הבניין תחת החופה, היא הועברה לרשויות הרווחה ששיכנו אותה במקלט בשכונת רמת שלמה בירושלים, שם היא שוהה עד היום.

בית הדין הרבני נישואי קטינים הגר"מ ברנדסדורפר נשות השאלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד