כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

ריבלין תקף את הקנאים: "מאבק בשוליים קיצוניים"

בנאומו בטקס יום העצמאות בהר הרצל, אמר יו"ר הכנסת: שהרוב בציבור החרדי ירים ראש וישמיע תמיכה בחרדים חלוצים שכבר השתלבו בצבא, באקדמיה ובתעסוקה

רובי ריבלין. צילום: קובי הר-צבי
רובי ריבלין. צילום: קובי הר-צבי

טקס הדלקת המשואות מתקיים הערב (ד) בהר הרצל, כאשר לפני ההדלקה נשא יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין דברים.

ריבלין, הנוהג לנצל את הבמה להעברת מסרים החשובים לו, דיבר על האחדות מחוייבת המציאות בין פלגי העם השונים: "היום אנו זוכרים שדור התנחלות היינו ועודנו. אל מול מאמצי ההתחמשות של שונאינו, מול נחשול של אסלאם קיצוני הגואה מעבר לגבולותינו ונוכח הלחימה הנמשכת בדרום – אנו זוכרים שטרם באה השעה המיוחלת להניח את חרבנו. אנו בטוחים בחוסננו ומאמינים, כמו בתש"ח, בצדקת דרכנו".

בהמשך דבריו התייחס ריבלין לשיבתו של גלעד שליט ולמחאה החברתית, ואמר כי אלה היו רגעים של "יחד" עבור כל חלקי החברה הישראלית: "בשנה הזו שב בן אובד לחיק עמו. השנה זכינו לרגעים נדירים של התרוממות הרוח. זכינו לרגעים בהם אומה, חופשית ועצמאית, נושמת יחד כגוף אחד. בשנה הזאת טעמנו את טעמה המתוק של שותפות הגורל. לנגד עינינו התגלתה חברה שעוסקת לא רק במה לא או במי לא, אלא גם במה כן. זכינו להצצה לעתיד אפשרי של חברה ישראלית: אחראית יותר, מאוחדת יותר, אכפתית יותר".

את עיקר נאומו הקדיש ריבלין לקיצונים ולקנאות אותם הוא כינה אויב החברה הישראלית: "ישנו אויב המסכן את עתידנו המשותף כאן ואת עתיד ילדינו, והוא הקנאים והקנאות. בל נטעה. המאבק באלה ששורפים מסגדים, איננו בין אנשי שמאל למתנחלים, זהו מאבק בקנאים; המאבק באלה שיורקים בפניה של ילדה בת שמונה, איננו מאבק בין חילונים לחרדים, אלא מאבק בשוליים קנאיים; המאבק באלו החוברים לגרועים שבאויבנו, החותרים תחת זכותה של מדינת ישראל להתקיים, איננו מאבק בין ימין לשמאל או בין יהודים לערבים. זהו מאבק בקנאים ובקיצוניות. המאבק באלה שרואים בשירת נשים בצה"ל את 'שעת השמד', גזירה שמוטב שייהרג ובל יעבור, איננו מאבק בין ציונות חילונית לציונות דתית, זהו מאבק בקנאות. המאבק במחרפיו ומגדפיו של בית המשפט העליון, מימין ומשמאל, באלו שמרעילים ויכוח לגיטימי וראוי, בהשתלחות מסוכנת, הוא מאבק משותף בקיצוניות".

עוד אמר ריבלין: "אינני מתיירא לא מאנשי איתמר או מגרון, נאמניה של ארץ ישראל ואוהביה, ואף לא מהמתנגדים למפעל ההתיישבות, אינני מתיירא, לא מתושב מאה שערים הדבק באמונותיו, ולא מתושב נצרת, שנפשו אינה יהודית ואינה הומייה לציון. אני מתיירא מהקנאים. אני מתיירא מהקיצוניות. אני מתיירא מאלה, שאינם מהססים לשבור את הכלים בשם צדקת דרכם, מאלה שאינם חוששים מחורבן בית שלישי, אני מתיירא מאלה, שאינם מבינים שדרכנו המשותפת כאן, היא היא ברירת חיינו, היא דרכנו היחידה. בעת הזאת, כשלרגלינו מונחות שאלות היסוד של קיומנו כאן, עלינו להיאבק בכל אותם קנאים, מכל המחנות המהמרים על עתידה של החברה הישראלית, המאיימים על כל מה שבנינו בעמל ויזע, באמונה ובדם, בשישים וארבע שנות עצמאותנו."

בסוף דבריו אמר ריבלין כי האחריות לעתידה של החברה הישראלית מונחת על כתפיו של הרוב האחראי והשקול מכל המחנות: "עלינו לדעת שככל שנעמיק את הבירור במחלוקות הקשות שבינינו, כך ילך ויגבר קולם הצורם של הקנאים. אסור לנו ליפול בידיהם כבני ערובה. דרכנו יחד ועתידנו המשותף לא יהיו אשליה: בתנאי שקולו של הרוב השקול, האחראי , מכל המחנות, יישמע. כאשר הרוב בציונות הדתית ישמיע קול ברור כנגד שימוש ציני בפסקי הלכה. כאשר הרוב בציבור החילוני, יעז להשתתף בעיצוב צביונה היהודי של המדינה. כאשר הרוב בציבור הערבי, יזקוף את ראשו ויצמיח מנהיגות המחויבת לשותפות בין יהודים לערבים. כאשר הרוב בציבור החרדי, יאזור אומץ וישמיע קול צלול בעד החרדים החלוצים שמשתלבים כבר היום בצבא, באקדמיה ובתעסוקה מבלי להתפשר על אורח חייהם".

ריבלין סיים: "אחיי ואחיותיי, לפתחנו מונחת האחריות. אני מאמין, שבידנו הדבר. עלינו להבטיח כי אש ציון והציונות - אש תמיד תהיה. חג עצמאות שמח ישראל!"
ריבלין עצמאות חרדים מסגד קיצוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד