כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

סטארט אפיסט: בלי לימודי ליבה, בלי אנגלית ובלי שקל בארנק

שמואל דרילמן בנה בתוך שלושה חודשים אתר שידוכים מצליח למגזר החרדי • כיום הוא מנהל אימפריה קטנה של מיזמי אינטרנט • נתי טוקר מספר על חבר שלו מהפייסבוק

שמואל דירלמן
שמואל דירלמן



נתי: היי. כאן?

שמואל: כן. מה שלומך?

נתי: סבבה. תקשיב, אנחנו עושים פרויקט שבו כל כתב בוחר חבר שלו בפייסבוק ומספר עליו. אני בחרתי בך. מה דעתך?

שמואל: מפרגן לי מאוד. אבל אני לא חושב שאני מספיק אעניין את העם.

נתי: אני חושב שאתה מאוד תעניין את העם. אתה יודע למה? כי העם מאוד רוצה לשמוע סיפורים כמו שלך. אנשים שגדלו בבית חרדי, למדו בישיבה, ובכל זאת היום לא עושים הנחות לעצמם - ועובדים. ולא סתם עובדים, מקימים מיזמים ועוסקים בתחום הטכנולוגי.

שמואל: בכנות, זה מאוד מחמיא לי, אבל אני אצטרך שעה בשביל לתת לך תשובה. אפשרי?

נתי: למה בעצם אתה צריך לשקול את זה? אתה חושש מהחשיפה?

שמואל: אין לי בעיה עם החשיפה. אבל אני מתגורר בלב אוכלוסייה חרדית ועלול להיות לכך מחיר כלשהו. אני צריך לקבל את ההסכמה של שותפתי לחיים.

הארה במקלחת

שמואל דרילמן, בן 27 ואב לשניים, זוכר היטב את הרגע שבו דבק בו חיידק היזמות באינטרנט. זה היה ב-2005, בזמן שלמד בישיבה חרדית בירושלים. "הייתי במקלחת, ופתאום חבר שלי, שחיפש הרבה זמן שידוך, דפק על הדלת של המקלחת וצעק: 'מצאתי רעיון איך נהיה מיליונרים!'". המיזם היה אחד החיבורים המעניינים ביותר, ואולי גם אחד המשעשעים, בין הטכנולוגיה המתקדמת למנהג המסורתי של שידוכים במגזר החרדי: אתר שירכז את כל המידע הנחוץ בנושאי שידוכים.

עד אז, לדרילמן לא היה מושג בבניית אתרים. הוא גדל במשפחה חרדית, לאב שבין השאר כותב מאמרי השקפה בעיתון "יתד נאמן". במוסדות הלימוד שבהם למד ("הכי שחורים שיש") לא לימדו אותו מתמטיקה ואנגלית. "הייתי חרדי בלי שום זיקה ללימודי ליבה, אבל המיזם הזה היה אתגר בשבילי. החלטתי ללמוד הכל בעצמי", הוא מספר. "שאלתי כמה ספרים מקצועיים מגמ"ח (גמילות חסדים) בשכונה, ותוך שלושה חודשים הקמנו גרסה ראשונה של האתר, 'מבט לשידוכים'. ההצלחה היה מטורפת, הגענו ל-150 אלף צפיות בחודש".

כך, לצד לימודיו, החל דרילמן להתעניין במיזמי אינטרנט. בשנים הראשונות לאחר שהתחתן ישב, כמו כל חרדי צעיר, ולמד בכולל. "אשתי עדיין למדה, והרווחנו ביחד 1,600 שקל מהכולל", הוא מספר. בסופו של דבר, אחרי שנתיים, נשבר. "התחלתי לעבוד בתחום האינטרנט, ובגלל שלא היה לי שום תואר ניצלו אותי בשכר נמוך. החלטתי לפתוח עסק משלי. למדתי לבד תחומים חדשים והתחלתי להקים מיזמי אינטרנט ולהתעסק בבניית אתרים", הוא מספר. "מאחר שאין לי תואר אני צריך להקדים את השוק ולתת ערך מוסף ללקוחות. הדבר היחיד שיש לי להציע זו היצירתיות".

כיום מנהל דרילמן חברה למיזמי אינטרנט. בין השאר הוא מפעיל את אתר "מעשרות" - שמאפשר לשומרי המצוות לנהל חשבון אישי כדי לקיים את המנהג של מתן עשירית מההכנסות לצדקה ("יש באתר גם חילוניים"), וכן מערכת פורומים מקצועיים, אתרי קופונים ושירותי אינטרנט כוללים לארגונים ולחברות. "אני מרוויח כמו מנהל ותיק בהיי-טק", הוא אומר, "ואני גם מספק עבודה ללא מעט גרפיקאים ומתכנתים".

דרילמן יודע שלא כל אחד יכול לשחזר את סיפור ההצלחה שלו. "יש הרבה אברכים בכוללים שאם היו מציעים להם עבודה מכובדת, הם היו קופצים על זה", הוא אומר. "הבעיה המרכזית היא המחסור בהשכלה. לא בטוח שהפתרון טמון בלימודי ליבה בבית ספר יסודי. צריך לאפשר לאברכים לרכוש תואר ברמה גבוהה בשעות הערב. יש להם יכולות ניתוח גבוהות, והם יכולים להצליח בזה".

כיום מנסה דרילמן לסייע לאוכלוסייה החרדית להכיר את האינטרנט מקרוב - תחת פיקוח כמובן. כחלק מפעילות זו הוא מארגן מפגשים בין איגוד האינטרנט הישראלי לבין רבנים בעדה החרדית וחברות שמעניקות שירותים של אינטרנט מצונזר. "לפני שנתיים הצלחנו גם למנוע מהרבנים לצאת בחרם על פייסבוק", הוא מספר. "הם הבינו שבעידן הנוכחי פייסבוק הוא כלי עסקי הכרחי".

דרילמן הוא עוד אחד מהמקרים מעוררי ההשתאות שבהם שילוב של כישרון, מוטיווציה ופתיחות מחשבתית הצליחו לגבור על קיצוניות ובטלה. היזם הצעיר הזה הוא עוד סיבה להאמין שהעתיד אולי לא כל כך שחור, ושהצעירים החרדים בשטח כבר עושים את השינוי. חפשו אותם בפייסבוק.
דרילמן היי טק אינטרנט פייסבוק חרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד