ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
כך מכשירים לוחמים

צפו: החיילים נרטבו בעומק הים וקיבלו סיכות

הסתיים המחזור ה-139 בקורס חובלים של זרוע הים. החובלים שסיימו בהצטיינות את הקורס שארך שנתיים וארבעה חודשים קיבלו דרגת סגן | המדריך הראשי של הקורס אומר ל'בחדרי חרדים' כי רק 40% מהחיילים עוברים את הקורס בהצלחה | וגם, האם הוא מתאים לחרדים

צפו: החיילים נרטבו בעומק הים וקיבלו סיכות
קורס חובלים מחזור 139 בזרוע הים צילום: דובר צה"ל

לאחר שנתיים וחודשיים של קורס מפרך, הסתיים קורס חובלים מחזור 139 בזרוע הים. טקס סיום הקורס נערך אתמול (רביעי) במעגן דרור שבבסיס חיפה, במעמד סגן ראש המטה הכללי, אלוף אייל זמיר, מפקד זרוע הים, אלוף אלי שרביט, קציני סגל הפיקוד הבכיר של זרוע הים, משפחות המסיימים, אורחים וחברים.

במהלך הטקס נחשפה סיכת קצין הים לבוגרי הקורס והוענקה להם דרגת סגן. קורס חובלים הינו קורס קצינים התנדבותי ויוקרתי המכשיר את דור המפקדים הבא של זרוע הים העתידים לפקד בכלי השיט המתקדמים: ספינות הטילים, כלי הבט"ש והצוללות.

רועי גרדוש (32), מדריך הראשי של קורס חובלים מזה שנתיים, אמר ל'בחדרי חרדים' כי הם "מחפשים בני נוער שמוכנים להשקיע בביטחון המדינה וחינוך הדור הבא", לתפקיד המשמעותי הזה.

הקורס עצמו אורך כשנתיים וארבעה חודשים, שמחולק לשלושה שלבים. תחילה ימ"פ - ימאות ופיקוד במשך 11 שבועות, במהלכם החיילים מתאמנים בעומס פיזי, בניית עומס מנטלי, מפרסיות, סירות גומי, וכן פיקוד ראשוני בכלי שיט קטנים. לאחר מכן הם מתחלקים לשלוש מגמות שונות, תואר אקדמאי ועוד.

כיום, ישראל ניצבת בפני לא מעט אתגרים. ספונות הדבורה וכלי הבט"ש, מתמודדים בצפון עם לבנון, בדרום עם עזה ובזירת ים סוף מול ירדן ומצרים. "תפקיד ספינות הטילים היא לשמור על הנכסים האסטרטגיים של המדינה, בהם אסדות הנפט, מרחב הים הפתוח, כניסה ויציאה בטוחה של ספינות סחר".

לעומת זאת, "ספינות הטילים והצוללות, פועלות בכל מקום שיש בו ים" אומר גרדוש, "אנחנו מוכנים בכל רגע למעבר מאפס למאה, ערוכים לכל משימה". לשאלתנו, כמה זמן נמצאים חיילים בהפלגה, אם בצוללות או בספינות, השיב כי זה דבר משתנה, אך בדרך כלל מדובר במספר ימים בודדים, ולעיתים גם לשלושה שבועות, אך כל זה בשגרה. בחירום הכל כבר שונה.

מסתבר, כך מסביר גרדוש, כי זמן הימשכות קורס חובלים בישראל - הוא הקצר ביותר. "כל קורס חובלים במדינה אחרת, לוקח בין 4-7 שנים. אולם בישראל עושים את זה בשנתיים וארבעה חודשים - מבלי לדלג על שום שלב או הכשרה".

כמה חיילים רוצים להתגייס לקורס חובלים בשנה? "למיון הראשוני מגיעים כ-5,000, לגיבוש מגיעים 1,200, קורס מתחילים 180 - ומספר החיילים שעוברים בהצלחה את הקורס הוא כ-40%".

לסיום, סיפר המדריך הראשי כי במו בכל בסיסי צה"ל, כל המטבחים הם כשרים, ותוך הקפדה על השירות המשותף. "קורס חובלים מכשיר לוחמים, לא עבודות משרדיות" הוא אומר על השאלה האם ניתן לשרת בספינות ובצוללות, באיזורים לגברים בלבד.

"מי שמחפש שירות מבצעי משמעותי עם תחושת שליחות אמיתית, בהשפעה על ביטחון המדינה, שיבוא לקורס חובלים" הוא אומר. בעוד כחודש מסיים גרדוש את התפקיד, "תפקיד שאני רואה בו שליחות. כל בוקר לדעת שיש לי השפעה על חינוך הדור הבא. ניסיתי להוות להם מודל לחיקוי, להיות מאוד אנושי לצד דרישות מאוד גבוהות".

האימונים וטקס הסיום • צילום: דובר צה"ל

זרוע ים קורס חובלים רועי גרדוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד