י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
קרב ההישרדות בבלפור

הטעויות של רה"מ נתניהו לקראת סוף דרכו הפוליטית // פרשנות

ראש הממשלה נתניהו עושה שורה של טעויות שיעלו לו במחיר פוליטי כבד ואף עשויות להביא לסוף דרכו הפוליטית • וגם: מדוע ש"ס היא המפלגה היחידה שהצליחה לתת מענה הולם לקמפיין הגעוואלד של נתניהו? • פחות משבועיים לבחירות - הכתב הפוליטי של 'בחדרי' בטור פרשנות

הטעויות של רה"מ נתניהו לקראת סוף דרכו הפוליטית // פרשנות
רה"מ נתניהו ברכבו צילום: נועם רבקין פאנטון, פלאש 90

לנגד עיניהם של אנשי הקמפיין של הליכוד עומד הקרב האחרון בהחלט של ראש הממשלה. זו לא עוד מערכת בחירות אלא מלחמת ההישרדות של נתניהו על המשך דרכו הפוליטית. הימים שנותרו יכריעו את גורלו של האיש שהיה במרכז חיינו בעשור האחרון - האם לכס ראש הממשלה או שמא לבית בקיסריה.

בדרך למטרה, נתניהו צועד על תבנית ביצים אך פחות מתחשב בגורלם של הגוזלים ומנסה לצלוח את הימים שנותרו כדי להגיע לעבר השני של התבנית. בדרך הן מתרסקות בזו אחר זו - בקמפיין פוליטי גדוש בטעויות, שעוד יעלה לו במחיר פוליטי ואולי אף יעלה לו בכיסאו.

בראש רשימת הטעויות נמצא הקרב בתוך הבית - הקרב מול 'ימינה' ומול 'ש״ס' אותו מנהל נתניהו בימים אלו. נכון, 'הליכוד' אכן חייבת להיות המפלגה הגדולה ביותר, אך אם ניקח לשם דוגמא את מפלגת 'ימינה', הרי חיבוק חזק לאיילת שקד ונפתלי בנט היה יוצר אפקט הפוך ומגדיל את התוצאה פי מאה. במקום זאת, בוחר נתניהו להציב את שקד ובנט כאויבי הליכוד - מה שמגדיל את כוחם בימין ומביא אליהם את כל שונאי נתניהו. את התוצאה רואים בסקרים - למרות המתקפות, הם יורדים בקושי.

ב'ימינה' לא מצליחים להשיב לנתניהו לקמפיין הגעוואלד, אך החשש גם במפלגות החרדיות הוא מהיום שאחרי הבחירות, מחזרה לסיטואציה אפשרית של בחירות 2013, אז חששו בבית היהודי מהיחס של נתניהו כלפיהם במו״מ הקואליציוני ומיהרו לעשות בלוק חוסם עם יאיר לפיד; והתוצאה ידועה. לשם כך ינסה דרעי לפעול להקים גוש דתי-חרדי כדי למנוע ברית אחים נוספת בין בנט ללפיד.

היחידים שידעו לתת את תשובת המשקל לקמפיין הגעוואלד של בנימין נתניהו הם סיעת ש״ס. נתניהו אמר:
אם אתם רוצים אותי כראש ממשלה אתם חייבים להצביע מחל ולא ש״ס כדי שנהיה גדולים״, דרעי מיהר להשיב בסרטון שהודלף לעיתונאי יאיר שרקי ובו אמר: ״כן, רוצים את נתניהו, אבל לא רוצים ליכוד גדול בו יש כאלה שלוטשים עיניים - כדוגמת אדלשטיין וסער, לכן נצביע ש״ס שיהיו גדולים וישמרו על נתניהו יותר מהחברים בליכוד הגדול״.

גם היחס של ראש הממשלה נתניהו אל מול מי שסומן בתחילת הדרך כאויב שלו במערכת הבחירות, הלא הוא אביגדור ליברמן, מעלה חשש גדול בקרב הנציגים בסיעות החרדיות על אפשרות לדיל שנרקם בין הליכוד לליברמן. הכסף (כ-55 מיליון שקל) שיש לליכוד בקמפיין מקנה להם עדיפות על ליברמן בכמעט כל פרמטר, אך משום מה נראה כי בליכוד מבליגים לליברמן כמעט לאורך השבועיים האחרונים.

הקמפיין של הליכוד נגד ליברמן בקושי מורגש בקרב פשוטי העם שפחות חשופים לרשימת התפוצה של דובר הליכוד או לרשת הטוויטר. היו שהציעו כי קמפיין החוצות יראה את ליברמן ועודה יושבים זה לצד זה בשולחן הממשלה, או יושבים יחד בחפלה באבו-גוש חולקים נרגילה מלאה עשן כדי להסיר את מסך העשן ולהמחיש לפשוטי העם את שיתוף הפעולה העתידי בין השניים - אך בליכוד לעת עתה מבליגים.

כך או כך, נתניהו מסמן מטרה - להפוך לסיעה הגדולה ביותר בכנסת, אך לא באמת נותן חשיבות לצעד הבא של הרכבת הממשלה, שגם בלי ליברמן לא תהיה פשוטה בכלל. ולא צריך למהר לספרייה הלאומית או לפרשנויות הוותיקות כדי לזכור שגם אצל נתניהו ׳הקוסם׳ קרה שהוא קיבל מנדט אך נותר ללא קואליציה.

בנימין נתניהו בחירות 2019

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד