כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

"חובה להציל חיים גם בניגוד לרצונו של החולה"

ביום היארצייט השישי של הגר"מ הלברשטאם זצ"ל, התכנסו פוסקי הלכה ומתנדבי 'הצלה' לכינוס בנושא רפואה והלכה • בפנים - השאלות המרתקות • ויש תמונות

צילומים: משה אסולין - דוברות איחוד הצלה
צילומים: משה אסולין - דוברות איחוד הצלה



בליל שישי האחרון נערך באולמי קריית הילד בירושלים הכינוס השנתי ל'רפואה והלכה' לרגל יום היארצייט השישי של נשיא 'הצלה', הגר"מ הלברשטאם זצ"ל.

האירוע אורגן על ידי ארגון 'איחוד הצלה' ומכון 'יד הרמ"ה לרפואה על פי ההלכה'.

הגאון רבי מתתיהו דייטש מסר שיעור על המקורות לחיוב הצלת חיים והחובה להציל חיים גם בניגוד לרצונו של החולה. "אדם אינו בעל הבית על חייו ומחויב לעשות כל מאמץ כדי להירפא מחוליו. הנוהג בעצמו מידת חסידות ואינו רוצה לאכול ביוה"כ או שיחללו עליו את השבת – הרי זו חסידות של שטות ועליו נאמר 'אך את דמכם לנפשותיכם אדרוש'".

הגאון רבי יעקב מאיר שטרן מסר שיעור בנושא ההתעסקות המתמדת בהצלת חיים תוך כדי עשיית מלאכות בשבת העלולה לגרום לתחושת זלזול בקדושת השבת ועל החובה להתחזק בלימוד ודקדוק ההלכה בכדי לא לאבד את הרגישות. "בימינו אין כמעט מי שעונה להגדרת "מחלל שבת בפרהסיא".

הגאון רבי עזריאל אויערבאך דיבר בנושא "מצווה הבאה לידך אל תחמיצנה" – יסוד קיום המצוות הוא הזריזות, הזריזות היא המאפיינת את מצות הצלה ואת חברי 'הצלה'.

הגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג ענה לשאלות המתנדבים במגוון נושאים.

בין היתר נשאל: האם מותר לכהן להתנדב במשמרות בחדר מיון שיש בו חשש טומאת מת לצורך לימוד? והשיב כי אסור לכהן להיטמא לצורך לימודים כשאין הצלה מיידית.

בהמשך נשאל האם מי שאינו לבוש בהתאם חייב לצאת להציל ללא בגדים ראויים? והשיב: משום כבוד הבריות אינו חייב להתבזות ומותר לו להתלבש לפני כן.

שאלה מרתקת נוספת שנשאל הגרז"נ היא: אם צריך לעשות פעולה להפעלת מכשיר חשמלי ויש לידו אדם שאינו יודע שפעולה זו מפעילה את אותו המכשיר, האם לבקש ממנו? תשובה: יבקש מאותו אדם, אם הדבר לא גורם לעיכוב, שכן אין זו "מלאכת מחשבת" שאסורה בשבת.

צילומים: משה אסולין - דוברות איחוד הצלה

























איחוד הצלה מכון יד הרמה רפואה והלכה הלברשטאם כינוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד