י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בעקבות 'שטיסל'

לחרדים נמאס: "מרגישים כמו חיות בספארי"

לחרדים בוויליאמסבורג נמאס מקבוצות התיירים שבאים כדי להתבונן על אורח חייהם. לטענתם, הם מתבוננים ומצלמים אותם כאילו היו חיות בגן חיות • "בכל פעם שאני הולך לבית כנסת, כולם מתחילים לצלם תמונות מול הפרצוף שלי" 

לחרדים נמאס: "מרגישים כמו חיות בספארי"
הסדרה 'שטיסל' צילום: רונן אקרמן

התושבים היהודים החרדים בברוקלין מאסו בתיירים הממלאים את שכונותיהם באוטובוסים, "והכל כדי להביט בבגדיהם ובמנהגיהם".

"אנשים מצלמים תמונות שלך כאילו זה בתצוגה כלשהי, כאילו שאתה בגן חיות," כך אמר צעיר חסידי שהזדהה רק בשם הפרטי שלו חיים (42), הוא משתייך לחסידות סאטמר בוויליאמסבורג וביקש לא להזדהות עם שם משפחתו. "אנחנו אנשים, לא חיות שיצלמו אותנו." כך מפרסם ה'ניו יורק פוסט'.

קבוצות מגיעות לסיור בוויליאמסבורג וקראון הייטס מספר פעמים בשבוע, חלקן באמצעות חברות אוטובוסים לסיורים שמציעים מה שנקרא סיורי "ניגודיות" בקהילות שונות בקווינס, מנהטן, ברוקלין ורטבע ברונקס - כאשר המדריכים מציינים את "האנדרטאות הרבות לחברי כנופיות שנהרגו בקרב יריות" במחוז ברונקס.

הסיורים - שעלותם נע בין 40 ל -70 דולר - נמשכים כבר שנים, אך התושבים החרדים המקומיים אומרים כי הקיץ הם הגיעו למתיחות ולשיא חדש. "לאחרונה הם נמצאים שם מדי יום במאות, וזה הופך אצלם להיות "חובה לראות" עבור התיירים". אמר מקס האואר בן 41 המתגורר באזור שכונת סאטמר וויליאמסבורג, הוא הוסיף כי הוא צולם פעמים רבות ללא הסכמתו. "הם רואים אותי כפריק" אמר האואר. "הם רואים בנו אנשים מעולם אחר, ובשבילם אתה לא נראה אנושי, והם חושבים שזה בסדר לצלם ולבהות בנו".

האואר מאשים את האובססיה התרבותית של אנשים, לטענתו זה הגיע בגלל הסרט התיעודי האמריקאי "אחד מאיתנו" והסדרה הישראלית "שטיסל" בשפה האנגלית, שתי הסדרות פופולריות מאד בפלטפורמת הזרמת התכנים המפורסמת - נטפליקס.

ביום רביעי האחרון, השתתפו מספר עובדים מאתר ה'ניו יורק פוסט' בסיור של דוברי ספרדית. עם כניסת האוטובוס לוויליאמסבורג, המדריך דן באורח החיים החרדי. על פי הפרסום בכתבה, האנשים בסיור דיברו שטויות עם אגדות אורבניות על אורך החיים החרדי, דברים שלא ראויים לעלות באתר חרדי.

בסיור המדריך הצביע על החלון ואמר. "תראו את האישה הזו, כמה ילדים יש לה וכמה היא צעירה". ועוד גיבובי שטויות שאין להעלותם על הכתב. כמו נישואין בתוך המשפחה.

הפצת הסטראוטיפים המיושנים מציקה לחרדים. "ניסיתי ליצור קשר עם המבקרים האלה, אבל הם לא מעוניינים ללמוד עלינו יותר", אמר האואר.

מספר אוטובוסים חנו לאורך שדרת לי בדרום וויליאמסבורג ופרקו כמעט 200 איש - ממדינות ספרד, ארגנטינה וגרמניה - מחוץ למאפיית עונג. וכמה מהם שאלו בלי שום טאקט, "הנשים כאן חובשות פאות"?

דוברת אחת החברות אמרה ל"פוסט". כי "הסיורים שלנו נועדו להראות את המגוון של ניו יורק, וויליאמסבורג היא חלק מהמרקם הזה".

האואר מספר, כי התיירים מתלהבים במיוחד בשבתות, כאשר הגברים חובשים שטריימלים. "בכל פעם שאני הולך לבית כנסת, כולם מתחילים לצלם תמונות מול הפרצוף שלי" סיפר האואר.

"יש אנשים שמבקשים רשות לפני שהם מצטלמים, והתשובה תמיד תהיה לא". כך אמרה אישה חסידית אחת, שרצתה להישאר בעילום שם. בקראון הייטס, מתקיים סיור לתיירים בחנות שמוכרת פאות, ה"פוסט" ציין כי התיירים הוזמנו לגעת בפאות.

וויליאמסבורג סדרת שטיסל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד