י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
למרות עמדת היועמ״ש

שרי הממשלה אישרו את חוק המצלמות

בישיבת הממשלה שנערכה הבוקר הסביר ראש הממשלה את החשיבות הדמוקרטית בהצבת מצלמות בקלפיות "אין צורך בהיערכות מיוחדת, אין צורך בהכשרה מיוחדת ואין צורך בציוד מיוחד. כל משקיף יכול לצלם עם הטלפון הסלולרי שלו. הרי זה מה שקורה בכל המרחב הציבורי שלנו: כל אחד מצלם, הכל בסטורי, כל מכולת מתועדת במצלמות"

שרי הממשלה אישרו את חוק המצלמות
מנדלבליט ונתניהו צילום: פלאש 90

למרות עמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שקבע כי חקיקת חוק המצלמות עלולה לשבש את הליך הבחירות ולאחר שהגיע הבוקר (ראשון) לישיבת הממשלה כדי להביע את התנגדותו באופן חריג - שרי הממשלה אישרו את החוק שיעלה במהלך השבוע לדיון והצבעה במליאת הכנסת.

בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, "חוק המצלמות בקלפיות. טוהר הבחירות הוא מיסודות הדמוקרטיה. הדרך הטובה ביותר למנוע זיופים בבחירות היא להציב מצלמות בכל הקלפיות ולאפשר פיקוח של המשקיפים ממפלגות יריבות האחת על השנייה".

"ביקורת הדדית של כל המפלגות, זוהי מהות השקיפות בדמוקרטיה ואחד היסודות החשובים ביותר לשמירה על שלטון החוק. לכן, מצלמות בקלפיות בידי משקיפים הן אמצעי מתבקש לסייע בשמירה על טוהר הבחירות".

"אני רוצה להדגיש כאן" הוסיף ראש הממשלה, "החוק המוצע קובע שהמצלמות יתעדו את אולם הקלפיות ולא את ההצבעה מאחורי הפרגוד. חשאיות ההצבעה תישמר בקפדנות. כבר ב-2013 אמר השופט אליקים רובינשטיין, שהיה אז יושב ראש ועדת הבחירות: "יש צורך לחשוב על מצלמות" - ולגבי הבחירות האחרונות, אמר יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, השופט מלצר, שתופעת הזיופים היא בעיה אמיתית. ובכן, בעיות צריך לפתור, ובעיות בבחירות חייבים לפתור לפני הבחירות. מתי רוצים שנפתור את זה, אחרי הבחירות? תהה נתניהו.

עוד אמר נתניהו לשרי הממשלה כי "אין צורך בהיערכות מיוחדת, אין צורך בהכשרה מיוחדת ואין צורך בציוד מיוחד. כל משקיף יכול לצלם עם הטלפון הסלולרי שלו. הרי זה מה שקורה בכל המרחב הציבורי שלנו: כל אחד מצלם, הכל בסטורי, כל מכולת מתועדת במצלמות - אז דווקא את אולם הקלפיות אי אפשר לצלם? מצלמות בקלפיות לטוהר הבחירות זה פשוט, זה הוגן, זה שקוף וזה צודק".

‏היועמ"ש מנדלבליט אמר לשרי הממשלה קודם הצבעתם על חוק המצלמות, "יושב ראש ועדת הבחירות אומרת שזה יגרום לאי סדרים ביום הבחירות - אז אני נגד החוק. אני בעד מצלמות אבל צריך לדעת איך לעשות את זה". כאשר השר אריה דרעי הציע פשרה כי יוצבו פקחים מטעם וועדת הבחירות לאורך כל היום - אלא שהצעתו נדחתה על ידי ראש הממשלה.

בחלק הסגור בישיבת הממשלה אמר נתניהו: "אני מבין למה לפיד, גנץ וליברמן מסכימים על הרשימה המשותפת נגד פיקוח במצלמות על הקלפיות, כדי לאפשר זיופים וגניבת בחירות. אני לא מבין למה הגורמים המשפטיים מעלים טיעונים טכניים מופרכים במקום להתייצב בעד שמירה על טוהר הבחירות, במקום לעשות את תפקידם".

יו"ר כחול לבן, רא"ל (מיל') בני גנץ בעקבות החלטת הממשלה בנושא המצלמות: "מי שמערער על ההליך הדמוקרטי הבסיסי ביותר, לא ראוי להנהיג את המדינה. נתניהו רוצה לפגוע בלגיטימציה של תוצאות הבחירות העתידיות, ומכין את הקרקע לכאוס ביום הבחירות ואחריהן".

"כחול לבן תגבה כל החלטה של ועדת הבחירות המרכזית והיועץ המשפטי לממשלה, ותילחם למען טוהר הבחירות. את התשובה לנתניהו ניתן בקלפי".

אביחי מנדלבליט בנימין נתניהו חוק המצלמות חוק המצלמות בקלפיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד