י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

המהפכה במבחני ההסמכה לחשבונאות

מבחן ההסמכה ללימודי חשבונאות שימש כחסם לכניסה לתחום הפיננסי במשק תקופה ארוכה • לאחר תלונות חוזרות ונשנות של סטודנטים על דרך החתחתים בה נאלצו לעבור על מנת לקבל את ההסמכות המתאימות בכדי להפוך לרואי חשבון – השתנתה המערכת

המהפכה במבחני ההסמכה לחשבונאות
המהפכה במבחני ההסמכה לחשבונאות צילום: pexels

מבחן ההסמכה ללימודי חשבונאות שימש כחסם לכניסה לתחום הפיננסי במשק תקופה ארוכה. לאחר תלונות חוזרות ונשנות של סטודנטים על דרך החתחתים בה נאלצו לעבור על מנת לקבל את ההסמכות המתאימות בכדי להפוך לרואי חשבון – השתנתה המערכת. אם נבחן את הירידה החדה של כמות המוסמכים בחשבונאות פיננסית מתקדמת, נגלה ירידה משמעותית לאורך השנים. החל מאביב 2016 בו 79.76% מסטודנטים עברו את בחינות המועצה ועד לסתיו 2018 בו רק 40% הצליחו לעבור את המבחן. כפי שניתן לראות בהחלט נדרשה רפורמה בתחום זה של לימודי חשבונאות.

אילו שינויים התבצעו בלימודי החשבונאות?

עד כה, תלמידים שעברו שישה סמסטרים של קורסים בהם למדו את החומר העיוני והמעשי בחשבונאות נאלצו להוסיף שנה נוספת המכונה "שנת השלמה". שנה זו נועדה לבטל חלק מהבחינות בדרך להסמכה מחד, אך היוותה נטל כלכלי של ממש על הסטודנטים שעדיין לא עוסקים במקצוע המתגמל. בעוד שנה "רגילה" תומחרה בכעשרת אלפים שקלים שנת ה"השלמה" עלתה לסטודנטים עשרים וחמישה אלף שקלים.

כיום בוטלה האפשרות לפטור זה והלימודים הוארכו בסמסטר אחד נוסף בלבד כך שהסטודנטים לומדים שבעה סמסטרים במקום שישה.

פחות בחינות – יותר נושאים

שינוי משמעותי נוסף הוא בנושאי הבחינות והזכאות לגשת אליהם. אם לפני הרפורמה סיום שישה סמסטרים ושנת השלמה העניק פטור מבחינות היסודות והביניים ואפשר גישה לשתי הבחינות הסופיות כיום סיום של שבעה סמסטרים אקדמיים במוסד מוכר יעניק את הפטור ויאפשר את הגישה לשלוש בחינות סופיות. הבחינה השלישית שנוספה היא בתחום החשבונאות והמיסים ובמקום ביצוע שתי בחינות במהלך שתיים עשרה שעות יבוצעו שלוש בחינות קצרות וממוקדות יותר במשך ארבע שעות בלבד כל אחת.

שינויים בתוכנית הלימודים

לצד השינויים בכמות הבחינות הרפורמה החדשה שינתה גם את תוכנית הלימודים הקיימת. הופחת משקל החשבונאות הפיננסית והורחב תחום המיסים הרלוונטי יותר לרואי החשבון כאשר יתחילו לעסוק בעבודה בפועל. בנוסף, מהות הלימוד שונתה משינון של הגדרות לפיתוח חשיבה וניתוח ביקורתי. שינוי זה מעיד, בראש ובראשונה, על שינוי בהגדרת המקצוע של רואה החשבון – מפקיד המזין מספרים על פי חוקים קבועים לאדם שמקבל החלטות פיננסיות בנושא מיסוי וחשבונאות לאחר בחינת מספר חלופות ותוך ניתוח ביקורתי של הדו"חות והנתונים העומדים לפניו.

שני תחומים חדשים נוספו לתוכנית הלימודים: הראשון קשור לעידן הדיגיטלי הנוכחי בו תחומים טכנולוגיים נוספו ומאפשרים לסטודנטים להכיר את הקשר שבין העולם הגלובלי המתקשר באמצעות טכנולוגיות אלה לחישוב החשבונאי. התחום השני הוא תחום האתיקה שנלמד בצורה מצומצמת גם בתוכנית המקורית והורחב בתוכנית החדשה.

כיום מפורסמים גם נושאי לימוד לפי רמת מיומנות נדרשת ולפי מבנה בסיסי ואחיד שנועד "ליישר קו" בין מוסדות אקדמיים שונים ולוודא כי כל המוסדות יכינו את התלמידים לחומרים שיופיעו בבחינה.

לסיכום, השיעור הנמוך של עוברי הבחינות להסמכה לראיית חשבון בשנת 2018 הוביל לרפורמה משמעותית הן בחומר הלימוד והן במבנה הבחינות. שינוי שאת תוצאותיו נוכל לראות כבר לאחר שיפורסמו התוצאות של הבחינות הבאות.

חשבונאות מבחנים לימודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד