י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מנהגי חינה – למה עושים חינה ומה האירוע כולל

לפני שזוגות נכנסים בברית הנישואין, ישנם מספר טקסים ואירועים מקדימים שנהוג לערוך • חלקם מודרניים, ללא מחויבות, כל זוג מחליט ביחד או לבד האם לערוך אותם או לא. לעומת זאת, יש טקסים ואירועים שהם מסורתיים, בין אם בהקשרים דתיים ובין אם בהקשרים עדתיים, מקומיים • אחד הטקסים הפופולאריים ביותר לפני חתונה, הוא טקס חינה

מנהגי חינה – למה עושים חינה  ומה האירוע כולל
חינה צילום: יח"צ

לפני שזוגות נכנסים בברית הנישואין, ישנם מספר טקסים ואירועים מקדימים שנהוג לערוך.

חלקם מודרניים, ללא מחויבות, כל זוג מחליט ביחד או לבד האם לערוך אותם או לא. לעומת זאת, יש טקסים ואירועים שהם מסורתיים, בין אם בהקשרים דתיים ובין אם בהקשרים עדתיים, מקומיים.

אחד הטקסים הפופולאריים ביותר לפני חתונה, הוא טקס חינה.

מדובר בטקס מסורתי שנהוג לערוך מזה מאות שנים בקרב עמים שונים במזרח התיכון, צפון אפריקה, וכן בהודו. בישראל הטקס נערך בעיקר בקרב יוצאי צפון אפריקה ומדינות המזרח התיכון, הן בדור הראשון והן בקרב דור ההמשך וכן הלאה.

טקס החינה, בדומה לטקסים אחרים, מודרניים ומסורתיים, אשר נערכים לפני החתונה, נועד לסמל את המעבר מחיי יחידים לחיי זוגיות.

הטקס נערך מספר ימים לפני החתונה, והוא יכול להיערך בקרב בני המשפחה והחברים וכן במקרים מסוימים, הוא נערך בקרב אותם אורחים שיחגגו מספר ימים לאחר מכן עם בני הזוג את טקס החתונה.

לפני שנסביר על המנהגים של טקס החינה, צריך לומר שארגון האירוע נמצא בידיהם של הורי החתן והכלה, כאשר יש מי ששוכר אולם לשם, ויש שמעדיף לערוך את האירוע בבית ההורים.

זאת כמובן בהתאם ליכולת שלהם לארח את האירוע ולגודל שלו. על כל פנים, המיקום בו נערך האירוע לא אמור לשנות את הטקס ולא אמור לפגוע בשירות ובתפריט שהאורחים אמורים לקבל במהלך האירוע.

 מה הם המנהגים של טקס חינה

כאמור, טקס החינה נוהג לסמל את המעבר מחיי הרווקות לחיי זוגיות והקמת משפחה. הטקס כולל מספר מנהגים שבאים לידי ביטוי בצורות שונות:

ראשית, בקרב קהילות רבות נהוג שבני הזוג יבצעו טבילה במקווה ויעברו טקסי רחצה לפני הטקס. בדומה לטבילה שנהוג לערוך לפני החתונה.

שנית, במהלך הטקס נהוג ששני בני הזוג לובשים בגדים מסורתיים, מדובר על בגדים מפוארים משובצים זהב. כאשר במהלך הטקס בני הזוג יקבלו תכשיטים רבים מבני המשפחה כמתנה לחתונה.

שלישית, בטקס החינה נהוג למרוח חומר אדום-כתום על כף היד בצורת מטבע כסימן לשפע. מדובר על חומר שמופק מצמח ששמו "חנה".  אורחים רבים גם נוהגים לבקש מבני הזוג או מההורים שלהם למרוח עליהם חינה, כברכה. זה כבוד גדול לקבל ברכה כזו מבני הזוג ביום החינה שלהם.

ארבע, במהלך הטקס וסביבו, נהוג כמובן להשמיע מוזיקה שמחה, לרקוד שירים מסורתיים ולחגוג. חשוב להדגיש שחלק מטקס החינה נועד שהכלה תמצא חן בעיניי בעלה לעתיד וכן שהיא תשלים עם מלאכי החבלה, שרוצים לפגוע בה ובבעלה לעתיד.

חשוב להדגיש נקודה נוספת והיא, אנחנו יכולים למצוא גרסאות שונות של טקסי חינה, שכן כל עדה נוהגת לחגוג אותו בדרכה, על פי מסורות מקומיות.

יתרה מזו, גם בתוך עדות אנחנו יכולים למצוא גרסאות שונות, מאחר ולעיתים בכל חבל ארץ נהוג היה לחגוג את הטקס אחרת.

צריך לומר עוד, שבמשך השנים המסורות השתנו בהתאם למציאות.

למשל, במרוקו משפחות יהודיות נהגו לחגוג את החינה כך שהיא היתה נערכת בבית הוריה של הכלה, אחרי שחברותיה ובנות משפחתה היו מלוות אותה למקווה בשירה ובריקודים. בישראל, גם אם המשפחה נוהגת לערוך טקס חינה, זה לא בהכרח כולל את כל החלקים הנ"ל ולא פעם זה נערך בבית החתן ולא בבית הכלה.

קייטרינג מאמא מספקים שירות לטקסי חינה

אם גם אתם רוצים לערוך טקס חינה לילדיכם וצריכים קייטרינג לחינה כשר למהדרין, אז אנחנו מזמינים אתכם ליהנות מהשירות של קייטרינג מאמא.

תפריט עשיר ומגוון, בהתאם למסורת, כשר למהדרין, תפריט מלא בכל טוב שכל האורחים שלכם יוכלו ליהנות ממנו. מנות טעימות, חומרי גלם טריים, שירות איכותי ומהיר.

להזמנות ופרטים נוספים צרו קשר עם קייטרינג מאמא

חינה קייטרינג מרוקאים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד