י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
לקראת יום סוער באודיטוריום

יועמ"ש הכנסת לח"כים: "חשש ממשי להרתעת בוחרים מלהצביע"

במליאת הכנסת שתתכנס היום, למרות פגרת הבחירות שיתקיימו בעוד 8 ימים, צפוי להתנהל קרב סוער בין קואליציה ואופוזיציה, סביב חוק המצלמות שמקדמים בליכוד וצפויים להעבירו בקריאה ראשונה | בינתיים, יועמ"ש הכנסת מנסה לערער את הח"כים התומכים בחוק ומסביר מדוע יש להתנגד לו

יועמ"ש הכנסת לח"כים: "חשש ממשי להרתעת בוחרים מלהצביע"
נתניהו במליאת הכנסת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"חוק המצלמות בעיתוי הנוכחי אינו חוקתי". בחוות דעת שהפיץ אמש (ראשון) לחברי הכנסת, לקראת ההצבעה היום בכנסת, מפרט היועץ המשפטי לכנסת, עורך הדין איל ינון, את עמדתו באשר לחוקתיות 'חוק המצלמות', ומסביר בעצם מדוע, בעיתוי הנוכחי, חוק המתיר לנציגי מפלגות לצלם במקום הקלפי באופן שוטף את הליכי ההצבעה (למעט מאחורי הפרגוד), אינו עומד במבחן החוקתי.

לדבריו, "אי חוקתיות זו נובעת, בין היתר, ממתן יתרון משמעותי ביותר למפלגה אחת על פני יתר המפלגות, מחשש ממשי להרתעת בוחרים מלהצביע, מאנדרלמוסיה בקלפיות, ומהיבטים נוספים שפורטו בחוות הדעת, וכל זאת כאשר השמירה על טוהר הבחירות מקבלת מענה מוגבר וחסר תקדים בשורה של צעדים שוועדת הבחירות המרכזית מתכננת לנקוט בהם כבר ביום הבחירות הקרוב".

בנוסף, במישור הפרוצדוראלי, מציין היועץ המשפטי לכנסת כי קידום הליך חקיקה כשבוע לפני הבחירות, שלא נעשה בהסכמה רחבה בין סיעות הבית, ושעוסק בדיני בחירות, הינו חסר תקדים ומעורר כשלעצמו קשיים משמעותיים.

ינון מוסיף וכותב במכתבו, "מדובר בהצעת חוק ממשלתית המגיעה לכנסת כשבוע לפני מועד הבחירות, בעת שרבים מחברי הכנסת מצויים בעיצומו של מסע הבחירות של רשימתם, היא עוסקת באופן ניהול הליך הבחירות עצמו והיא שנויה במחלוקת ציבורית עמוקה. אין תקדים לחקיקה כזו בעיתוי שכזה". 

כן הוא מציין, כי לליכוד ישנו יתרון על פני שאר המפלגות, שכן, "למיטב ידיעת הוועדה, הליכוד היא המפלגה היחידה שיש בידיה מצלמות היכולות לשמש לצילום רציף של הליך הבחירות בקלפיות בשיעור שמאפשר פריסה ארצית (כ-1,200 מצלמות) ואשר הכשירה את נציגיה לעשות שימוש במצלמות אלה ואף חילקה אותן לנציגיה, וזאת עוד במסגרת הכנותיה לבחירות לכנסת ה-21". 

"אין כל אפשרות מעשית שהרשימות האחרות המתמודדות בבחירות יספיקו בימים הספורים שייוותרו ממועד השלמת החקיקה ועד למועד הבחירות לרכוש מצלמות בשיעור שיספיק לפריסה ארצית, וכל שכן בשיעור הדומה לזה המצוי ביד הליכוד. בוודאי שהרשימות האחרות לא יספיקו בימים הספורים שנותרו להכשיר את נציגיהן בוועדות הקלפי והמשקיפים מטעמן ולחלק להם את המצלמות. מעבר לכך, נוכח העיתוי שבו מדובר, כלל אין זה ברור האם הרשימות האחרות הותירו בידן מימון מספיק כדי לאפשר רכישה כזאת", כך בחוות הדעת שהפיץ היועמ"ש לכנסת לחברי הכנסת.

עם זאת לאחר שהחוק עבר אתמול פה אחד בישיבת הממשלה, הוא יובא היום (שני) בשעה 13:00 להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת (באודיטוריום הכנסת, לרגל שיפוצים) בכדי לסיים את הליך חקיקתו בשלוש קריאות כנדרש לפני יום הבחירות, כאשר לפנינו רק 8 ימים בלבד. בקואליציה מקווים לסיים את הליך החקיקה עד יום רביעי כדי שהחוק יספיק להכנס לספר החוקים לפני יום הבחירות.

לפני ההצבעה בממשלה, הציג היועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט את התנגדותו למהלך ואמר, "אני בעד מצלמות אבל צריך לדעת לעשות את זה נכון ובהליך תקין. כיוון שיו"ר ועדת הבחירות אמר שזה יביא לאי סדרים, אני גם נגד".

נתניהו מצידו אמר, "נביא את הנושא לחקיקה כדי שהבחירות הקרובות יהיו נקיות".

אולם, סיעות האופוזיציה שצפויות לנהל קרב עיקש נגד החוק, כבר הבהירו כי לא רק שיתנגדו לו, באם הוא יעבור בשלוש קריאות, הם יגישו נגדו בג"צ בכדי לפסול אותו, כך שסביר להניח שבג"צ יפסול את החוק ומי שיהנה מכך, הוא נתניהו, שייצא בקמפיין נגד מפלגות השמאל ובג"צ שפסלו את חוק המצלמות בכדי לגנוב ממנו את השלטון. האם זה יעזור לו? ניווכח בי"ח באלול. 

חוק המצלמות בקלפיות בחירות 2019 עו''ד אייל ינון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד