כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

דו"ח המבקר האחרון: "תקלות בשילוב החרדים בצה"ל"

בדו"ח השנתי האחרון שהינו מנפיק, מקדיש המבקר פרק לגיוס החרדים • "הרב הצבאי הראשי לא שולב בתהליך שח"ר" • דו"חות נפרדים יוגשו על השריפה בכרמל ופרשת הרפז

מיכה לינדנשטראוס; צילום פלאש 90
מיכה לינדנשטראוס; צילום פלאש 90



מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, הגיש היום (ג) את הדו"ח השנתי האחרון לכהונתו. לינדנשטראוס מסר את הדו"ח לידיו של יו"רהכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, ריבלין הודה למבקר על תקופת כהונתו ואמר: "ביקורת המדינה הוא ידה הארוכה ועינה הפקוחה של הכנסת כנציג הריבון. המבקר הנוכחי הפך את הביקורת למוסד כמעט עצמאי וקיים ביקורת בזמן אמת".

ריבלין הוסיף והבהיר: "אין שינוי בלוח הזמנים לבחירת מבקר המדינה על אף ההתפתחויות הפוליטיות. הבחירות למבקר המדינה יתקיימו כמתוכנן ב-14 למאי, גם אם הכנסת תשהה בפגרת בחירות באותם ימים".

המבקר הודיע: "מלבד דו"ח זה, אגיש ליו"ר הכנסת שני דוחו"ת נוספים, האחד בפרשת הרפז תוך כמה ימים, והשני בעניין השריפה בכרמל במהלך החודש הקרוב".

בנוסף הדגיש המבקר את נקודת מבטו על מוסד הביקורת: "אמרתי כבר בהזדמנויות רבות כי אחריות אישית של ממלאי תפקידים בזרוע המבצעת היא לב לבו של הממשל התקין. מי שנכשל כישלון חמור בניהול משאבים שהאזרחים הפקידו בידיו, עצם את עיניו מראות את פני הדברים לאמִיתם והתרשל התרשלות רבתי במילוי תפקידו, יצטרכו הממונים עליו לאחר בדיקה ראויה והולמת, להסיק בעניינו את המסקנות הנדרשות, גם הקשות ביותר".

המבקר מתלונן: "תקלות באספקת מזון כשר ללוחמי שח"ר"

המבקר הקדיש פרק נרחב בדו"ח לנושא גיוס בני הישיבות, בתחילה ציין לשבח: "מסלולי השירות החדשים שהוקמו בצה"ל עבור החרדים הובילו לעלייה, ואף לעלייה חשובה, בהיקף גיוסם של מלש"בים מהמגזר החרדי לצה"ל. צה"ל עמד, ואף מעבר לכך, ביעד הביניים של 1,200 מתגייסים חרדים שקבעה הממשלה בהחלטתה מינואר 2011, ביחס למספר המתגייסים החרדים לצה"ל בשנת 2011".

אך המבקר לא חסך גם את שבטו מצה"ל: "בגיבוש המדיניות לא שולבו הרב הצבאי הראשי כגורם מרכזי בתהליך, ויועצת הרמטכ"ל לענייני נשים. אף על פי שבמדיניות עצמה ובעצם מימושה ישנם נושאים מרכזיים הנוגעים לשירותי דת ולימודי קודש של החיילים בתוכנית, ואף על פי שמימוש התוכנית חייב בפועל הדרה מסוימת של חיילות מסביבתן ומביצוע תפקידן". בכך מביע לינדנשטראוס את מורת רוחו מפרשת 'הדרת הנשים'.

גם נושא הכשרות זכה לביקורת: "נמצאו תקלות באספקת מזון בכשרות המתאימה לחיילים בתוכנית שח"ר, והועלו טענות שונות של החיילים בתוכנית שח"ר בעניין זה. נמצאו גם עיכובים בהתאמת מדיניות הת"ש למאפיינים הייחודיים של האוכלוסייה החרדית".

המבקר ממשיך ומדגיש את חשיבותה של התוכנית ברמה הלאומית, והצורך החיוני לדאוג שהכל יהיה על פי ההלכה. בנוסף לדאוג לשילובם של המשרתים בשוק העבודה בהמשך.

אוטיסטים, רכבת וכל השאר

ביקורת נוספת מעביר המבקר בדו"ח על אופן הטיפול באוטיסטים, על מחסור בנתונים, חוסר תיאום באופן הטיפול בהם ובעיות נוספות.

גם נהלי הבטיחות ברכבת ישראל זוכים לביקורת חריפה. המבקר מציין כי לא קיימים נהלים ברורים להסקת מסקנות מתאונת רכבת, בנוסף, יש מחסור בחקיקה של נושאים רבים הקשורים לתחום.

גם משרד הביטחון זכה לפרק ביקורת נכבד, כך גם מנהלי בתי חולים שונים.
מבקר חרדים דו בעיות גיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד