ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
על הניסים

18 שנה אחרי: האסון ששינה את ההיסטוריה

בדיוק לפני שמונה עשרה שנים ההיסטוריה השתנתה ברגע אחד, כמובן שכאשר זה קרה, רבים מאיתנו ידעו שלעולם לא נשכח את אותו יום. עם זאת, הזמן מעמם אפילו את הזיכרונות הכואבים ביותר. קרובי משפחה רבים מקרבנות 11 בספטמבר מציינים היום את יום השנה לפיגועים בחלוף 18 שנה • כ-300 יהודים נהרגו בפיגוע, אך רבים ניצלו

18 שנה אחרי: האסון ששינה את ההיסטוריה
חרדים מתנדבים במקום צילום: יהודה עקשטיין

לפני 18 שנה התמוטטו מגדלי התאומים במנהטן, שם נקברו חיים כמעט 3000 בני אדם, שני מטוסים המלאים במאות בני אדם, התרסקו אל תוך מגדלי הענק ולאחר שעתיים הבניינים קרסו. החוטפים היו סעודים ומצרים, הם השתלטו עם סכינים יפניים פשוטים על הטייסים והיתה לטרוריסטים המוסלמים הכשרה להטיס מטוס. הרבה ניסים אירעו ליהודים רבים שניצלו ברגע האחרון, אך הרבה יהודים נהרגו הי"ד.

מי שהגיע ראשון למקום מכוחות ההצלה, היה אמבולנס של 'הצלה' ניו יורק, חברת 'הצלה' מילאו תפקיד מרכזי בפעולות ההצלה במרכז הסחר העולמי, האמבולנס הראשון שהגיע למרכז הסחר העולמי בעקבות התרסקות המטוס הראשון ב- 11 בספטמבר2001 היה אמבולנס של הצלה, עד שהמטוס השני התנגש במגדל השני, היו 12 אמבולנסים של הצלה, כולל עמדת פיקוד משוכללת, יותר ממאה פרמדיקים ורופאים חרדים היו במקום, עוד לפני שהבניינים התרסקו לגמרי.

בבוקר יום שלישי, 11 בספטמבר 2001 תשעה עשר טרוריסטים שהשתייכו לארגון הטרור האסלאמיסטי אל-קאעידה, חטפו ארבעה מטוסי נוסעים. בכוונה תחילה הטיסו החוטפים שניים מהמטוסים, טיסה 175 של יונייטד איירליינס וטיסה 11 של אמריקן איירליינס, לעבר מגדלי התאומים שבמרכז הסחר העולמי שבעיר ניו יורק שנישאו לגובה 110 קומות - 417 מטר.

שני המגדלים קרסו בתוך שעתיים. כמו כן ריסקו החוטפים את טיסה 77 של אמריקן איירליינס אל תוך בניין הפנטגון בארלינגטון שבווירג'יניה. כוונת הטרוריסטים הייתה לרסק את המטוס הרביעי, טיסה 93 של יונייטד איירליינס, אל תוך בניין הקפיטול בוושינגטון, אך המטוס התרסק לבסוף בשדה פתוח ליד שנקסוויל, פנסילבניה, לאחר מאבק בין נוסעי המטוס לחוטפים. 2,997 אנשים נספו בהתקפות אלו.

בין ההרוגים היו 5 אזרחי ישראל, וכ-300 יהודים.

לאחר מצוד של כמעט עשור, כוחות אמריקאים מיוחדים חיסלו את בן לאדן באבוטאבאד, פקיסטן, באחד במאי 2011 בביתו, כשהנשיא דאז ברק אובמה צופה במשימת החיסול בחדר מיוחד. בכך סגרה ארה"ב חשבון עם האיש ששינה את פני ההיסטוריה שלה.

אחד הסיפורים הידועים והניסיים היו של איש עסקים חרדי בשם דיוויד מילר, שהיה אמור לטוס בחברת יונייטד טיסה 175, לפגישה עסקית, הוא נכנס למנהרה המובילה לכבש המטוס, כשלפתע הפלאפון צלצל, הוא הניח את תיק התפילין שהחזיק בידו על כסא בצד, סיים את השיחה ונכנס למעבה המטוס והתיישב, הדלת של המטוס נסגרה.

דיוויד הבחין לפתע שתיק התפילין איננו, המטוס התחיל לנוע, דיוויד פנה לדיילת ''אנא בקשי מהטייס להמתין לי דקה, שכחתי את התפילין שלי בכסאות מחוץ למנהרה". הדיילת השיבה שאי אפשר כי יש לוח זמנים מדויק, הטייס, שהגיע עקב המהומה, הודיע לדיוויד ''אני פותח לך את הדלת אבל אל תחזור", דיוויד יצא מן המטוס לעבר המנהרה, לקח את התפילין ופנה בריצה חזרה, אך המטוס כבר לא היה שם.

אולם טיסת 175 של יונייטד מעולם לא הגיעה ליעדה. מחבלי 'אל-קעידה' ניווטו אותה לעבר בנייני התאומים.

לא רק שדיוויד ניצל, אלא שעפ"י התוכניות המדוייקות היו אמורים שני המטוסים להיכנס בתאומים באותה שנייה ממש, כך יגרמו לדליקה עצומה במימדים דמיוניים, והפיגוע יהיה קטלני הרבה יותר, שבמצב כזה היו אפס ניצולים.

18 דקות נמשך הוויכוח בין דיוויד מילר העקשן, לבין צוות המטוס, באותן דקות מן הבהלה עקב פגיעת המטוס הראשון, הספיקו להימלט מן הבניין השני שעדיין ניצב על תילו אלפי בני אדם, כאשר אף אחד לא העלה בדעתו שמטוס שני עומד להתרסק, רבבת בני אדם ניצלו מן התופת האימתנית, בזכות העקשנות על מצוות תפילין אחת.

אסון התאומים טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד