כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

לבני התפטרה מהכנסת • "לא מצטערת שלא הסכמתי למכור המדינה לחרדים"

יו"ר האופוזיציה לשעבר התייצבה בלשכת יו"ר הכנסת והגישה מכתב התפטרות מהכנסת • "אני עוזבת את הכנסת בגלל עקרונות, אך לא פורשת מהחיים הציבוריים" • "תמיד אמרתי שכיסא הוא לא הכל, והיום אני נפרדת בשלב זה מהכסא בכנסת" • כל הפרטים

פורשת. לבני לאחר התפטרותה. צילומים: פלאש90
פורשת. לבני לאחר התפטרותה. צילומים: פלאש90



לאחר כחודש של חוסר ודאות, יו"ר האופוזיציה לשעבר, ציפי לבני, הגיעה בצהריים (ג') אל לשכתו של יו"ר הכנסת ראובן רובי ריבלין, ומסרה לו את מכתב התפטרותה מהכנסת, כשהיא מתקשה להסתיר את התרגשותה.

במכתב, הכתוב בכתב ידה, כתבה לבני כי במילים קצרות: "הנני להודיע על התפטרותי מכנסת ישראל". על המכתב חתום גם יו"ר הכנסת.

בדברים אותם נשאה במעמד, היא בחרה לפתוח בדברי תודה: "אני רוצה לומר תודה מיוחדת לחברי הכנסת שעמדו לצדי, היה ברור להם שההתמודדות על ראשות קדימה תהיה קשה, חלקם לקחו בחשבון שאנחנו עלולים להפסיד - ותאמינו לי - אפילו פוליטיקאית כמוני יודעת שיש כאלה שאומרים 'לכו עם הצד המנצח' אבל חברי הכנסת האלו האמינו גם בדרך גם ברוח של קדימה, הם הפגינו עמוד שידרה ועצמה אישית. אני מאמינה בהם.

"היתה לי הזכות להיות בין מיסדי קדימה. הייתי לצידו של אריק שרון ביום שבו נפלה ההחלטה על הקמת מפלגת קדימה, זו מפלגה שנוסדה על ידי מנהיג גדול, במטרה לקיים במדינת ישראל שלטון של תקווה ואחריות, שלטון שנחוש לקבל הכרעות קשות לטובת עתידו של עם ישראל, שלטון שיודע לקבל החלטות חברתיות, בטחוניות ומדיניות, גם במחיר פוליטי, שלטון שאיננו נכנע לסחטנות. אריק שרון עד היום מסמל בעיני את רוח קדימה".

"היתה לי הזכות לעמוד בראש קדימה בבחירות ולקבל אמון הציבור, אמון בדמות 28 מנדטים וקדימה היום היא המפלגה הגדולה בישראל. ביקשתי להביא למדינת ישראל פוליטיקה אחרת, פוליטיקה שמעדיפה את העקרונות על פני הכסא, פוליטיקה שהיא אמצעי לקידום מטרות לטובת הכלל ולא מטרה לקידום אישי, פוליטיקה נטולת ציניות ושכרון כח.

"במשך כל חיי הציבוריים פעלתי בהתאם לאותם עקרונות, אני מאמינה בהם ואמשיך לפעול כדי לקדמם בכל מקום בו אהיה. ולא אני לא מצטערת. אני לא מצטערת שסירבתי להכנע לסחטנות פוליטית, אני לא מצטערת שלא הסכמתי לספסר בכספי המדינה ובאמון הציבור, אני לא מצטערת שהתנגדתי להפסקת התהליך המדיני שהוא הוא המפתח לעתידה של ישראל גם במחיר של ראשות ממשלה,
ולכן אני לא מצטערת שלא הסכמתי למכור את המדינה לחרדים כדי להיות ראש ממשלה.

"אני לא מצטערת שלא הסכמתי להיות שותפה למדיניות של הקואליציה הנוכחית שמדרדרת את מדינת ישראל למרות שהמחיר של ההחלטה היה ישיבה באופוזיציה ואף על פי שמשמעותו היתה מחיר פוליטי אישי כבד על ההחלטה הזו.

"ואני ממש לא מצטערת על הנושא המרכזי שקידמתי וסרבתי להתפשר עליו, גם אם הנושא הישראלי-פלסטיני איננו נמצא בראש סדר העדיפויות של הציבור. גם כשהסקרים אומרים אחרת - בעיניי להנהיג זה להוביל ולקדם נושא גם אם הוא לא באופנה כרגע. יש צורך מיידי ודחוף להגיע להסדר קבע עם העולם הערבי והפלסטיני.

"ישראל חיה על הלוע של הר געש. השעון הבינלאומי מתקתק. הקיום של מדינה יהודית ודמוקרטית וזו תמציתה של הציונות - נמצא תחת איום חמור. כבר שנים שההנהגה שלנו קוברת את הראש בחול, מתעסקת בתרגילים פוליטיים ובספינים, ובזמן הזה האיום על ישראל רק הולך וגובר
בשביל לדעת את זה לא צריך הערכה של ראש השב"כ.

"אני יודעת שבברנזה הפוליטת מונים את אותם דברים שציינתי ושאני גאה בהם כעל חלק מהטעויות. אני חושבת שהטעות הגורלית באמת לישראל היא פוליטיקה מלוכלכלת שמוכנה למכור כל ערך למען שלטון - פוליטיקה כזו היא האיום על ישראל - לאזרחי ישראל מגיע יותר מהמנהיגים שלהם והם זכאים וצריכים לדרוש יותר מהמנהיגים שלהם.

"בחירות אינם רק חלוקת תיקים בין המשתתפים המקבלים את הפרס הגדול ופרסי ניחומים. גם אם אופוזיציה היא מדבר פוליטי - לאזרחי ישראל מגיעה בכל נקודת זמן אלטרנטיבה זוהי דמוקרטיה. אני עדיין מאמינה שכך נכון לנהוג.

"אני מכבדת את החלטת רוב חברי קדימה שהחליטו להחליף אותי ולבחור בחה"כ שאול מופז. אין בליבי על איש ואיחלתי לשאול שהוא איש שיש לו זכויות רבות בבטחון המדינה הצלחה. רוב מתפקדי קדימה בחרו בו ליור קדימה והוא זכאי להוביל אותה בדרכו. אבל אני חייבת לשקול את המשך דרכי הציבורית בצורה נקיה לאור העקרונות והערכים שלי ולאור העקרונות והערכים על בסיסם קיבלתי את אמון הציבור. עקרונותיי וערכיי מחייבים אותי לעזוב את סיעת קדימה בכנסת. תמיד אמרתי שכיסא הוא לא הכל והיום אני נפרדת בשלב זה מהכסא בכנסת. אני עוזבת בשלב זה את הכנסת אבל אני לא פורשת מהחיים הציבוריים. מדינת ישראל יקרה לי מדי מכדי שאפסיק לעסוק בענייניה ולאזרחיה מגיע יותר ממה שיש למדיניות הנוכחית להציע.

"אני רואה בשנים האחרונות את ארצי משנה את פניה ואת החברה הישראלית נחלקת לשבטים. אני רואה את הציבור שיוצא לרחובות כדי להביע את חוסר שביעות רצונו מן המצב הקיים, ואני נחושה לעשות למען עתידה של מדינת ישראל בדרכי.

"רבים וטובים הציעו לי להשאר על הגלגל, פעם למעלה פעם למטה העיקר להישאר. מעולם לא ראיתי את הפוליטיקה כגלגל ענק ואף פעם לא ראיתי את הפוליטיקה כמו לונה פרק שנועד לענג את הפוליטיקאים היושבים בו ומחכים לרגע השיא. בעיניי הגלגל נועד לקדם רעיון נושא דרך ולא די בסתם להיות עליו.

"רבים וטובים ביקשו ממני להשאר עבורם, משום שהם 'זקוקים לקול ההיגיון ולקול שלך' -
אלו הבקשות שנגעו לליבי יותר מכל ואני רוצה לומר להם - איני עוזבת אתכם. אמשיך במאבק במקום והדרך שבהם אוכל להמשיך וליצג את העקרונות והערכים בהם אני מאמינה ושבזכותם קיבלתי את אמונכם, נמשיך להשמיע קול צלול וברור ללא פשרות כשאני חפשיה מהמגבלות הפוליטיות הקימות בעקבות המצב שנוצר ובלי השלכות המלוות מאבקים פוליטיים פנימיים.

"זהו הדבר הראוי לעשותו זוהי דמוקרטיה במיטבה והביטוי הנכון לרצון הבוחר. אני חייבת את זה לרבים וטובים שתמכו בדרך ובי, אני חייבת את זה לצעירים שגדלים כאן בישראל ולכל מי שסבורים שדרכי היא גם דרכם. גם אם בעקבות התוצאות זה יקח עוד זמן. זה הבית שלי, הבית שלנו ואני מתכוונת להמשיך לפעול למען הבית המשותף הזה, למען ישראל אחרת . ילדינו לא ראויים לפחות מזה".

גם מקורביה של לבני אמרו כי בכוונתה להמשיך בפעילות ציבורית ופוליטית מחוץ לפרלמנט. לבני דחתה את החלטתה במשך כמה שבועות, אולם משנפתח מושב הקיץ של הכנסת היא בחרה לשים קץ לניחושים והודיעה על פרישה.

יו"ר הכנסת, מצידו, אמר כי "ציפי וגם אנוכי נולדנו לתנועת החירות, והלכנו דרך ארוכה באותה תנועה. לא מעט מכתבי פרישה נמסרו לי במהלך כהונתי כיושב-ראש הכנסת, אולם זהו מעמד שונה. אני יכול לומר בוודאות שבניגוד לפוליטיקאים אחרים שמסרו לי מכתבי פרישה, שהפוליטיקאית ציפי לבני לא מיצתה את עצמה בחיים הפוליטיים, ועתידה בשליחות הציבורית עוד לפניה".

עם יו"ר הכנסתצילום: עם יו"ר הכנסת
עם יו"ר הכנסת


עייפה ומתוסכלת

בלילה בו הפסידה לבני למופז שמעו אותה הכול בפעם האחרונה. היא עייפה, היא הולכת לישון, כך אמרה לכלי התקשורת שנכחו במקום. מאז סירבה בתוקף להתראיין על אף שקיבלה הצעות כאלו מכלי תקשורת מובילים בארץ וגם בעולם. היא אף לא שחררה כל פיסת מידע באשר לכוונתה הפוליטית העתידית. אל שני דיוני פגרה לא הגיעה, גם אתמול, לישיבת פתיחת מושב הקיץ לא הגיעה.

ביום הזיכרון נפגשה לבני עם מופז לפגישה שארכה 45 דקות, אלא שבניגוד לציפיות רבים ולשמועות שהילכו בקרבתה ובקרבתו לא שלף מופז הצעות מנצחות מהכובע, לא הציע לה מקום שני או שריון ולא גמל לה כפי שגמלה היא לו לאחר ניצחונה בפריימריז הקודמים. ההחלטה לפרוש הייתה, כך נראה במבט לאחור, פועל יוצא של אותה פגישה ושל מה שנאמר בה, כלומר של מה שלא נאמר בה.

התחושה לפיה חשוב למופז להשיב אותה אל חיק מפלגתו התבררה כלא ממש נכונה. הוא אולי רצה בה, אך כפי הנראה לא רצה או לא היה מסוגל לתת לה את המחיר לו קיוותה. ושוב, היא עצמה לא אמרה דבר, לא ביקשה דבר, גם לא הביעה אכזבה. מדובר בתחושות ובהערכות בלבד.

מקורביה עדיין מביעים תקווה כי היא תשוב, אם לא לפוליטיקה אזי לחיים הציבוריים, אם לא עכשיו, אז בהמשך. ניכר בהם כי הם מתקשים להשלים עם העובדה שמי שהייתה בעיניהם מנהיגה לכל דבר ועניין אינה עוד עמם ב'קדימה'. תומכיה מבית נאלצו להשלים עם זכייתו של מופז, חלקם הצטרפו אליו כבר בליל הניצחון לחגיגות בבית קדימה שבפתח תקווה, האחרים הצטרפו בימים הבאים. אתמול, בישיבת סיעה אותה ניהל מופז ביד רמה נכחו כולם, תומכיו וגם תומכיה.

ככה זה בפוליטיקה.

"לציפי זכויות רבות בקדימה"

מעניינת תגובתם של שניים - האחת מפי אחד מתומכיה המאד נאמנים, ח"כ רוברט טיבייב, השניה מפי ח"כ יוחנן פלסנר, תומך בעבר בלבני שערק למחנה מופז לפני הבחירות האחרונות.

לדברי טביייב, "לציפי זכויות רבות בקדימה ובמדינת ישראל והיא ראויה לתודה והערכה על הישגיה בממשלה וכיו"ר אופוזיציה. לבני תחסר לקדימה ונותר רק לקוות כי פרישתה תהיה זמנית".

לדברי פלסנר, הוא הצטער לשמוע על התפטרותה "הצפויה" של לבני. יחד עם זה, כך אמר, "אני מכבד את החלטתה ומודה לה על תרומתה הרבה להקמתה וביסוסה של מפלגת קדימה".

בסיעת 'הליכוד' הגיבו: "לבני נטשה ספינה טובעת".



ציפי לבני התפטרות ראובן רובי ריבלין שאול מופז קדימה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד