י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"ל-3000 איש אין איפה להתפלל"

פרסום ראשון: שטח המריבה שמעורר קרב בכיכר ספרא והקהילות

הרוחות בספרא סוערות והטונים מטפסים לשיאים גבוהים בעקבות שטח בשכונת ׳שמואל הנביא׳ הגורם לקרבות בתוך מועצת העיר ירושלים ובין הציבור הספרדי בשכונה לחסידות קרלין • מדובר שבטח שהיה שטח ירוק ושונה לשטח חום לקראת יציאה להקצאה,  עוד בקדנציה הקודמת

פרסום ראשון: שטח המריבה שמעורר קרב בכיכר ספרא והקהילות
אוהל המריבה צילום: באדיבות המצלם

הרוחות בספרא סוערות והטונים מטפסים לשיאים גבוהים בעקבות שטח בשכונת ׳שמואל הנביא׳ הגורם לקרבות בתוך מועצת העיר ירושלים ובין הציבור הספרדי בשכונה לחסידות קרלין, שטח בו הוקמו אוהלים לטובת שימוש בתי כנסת כאשר שני הצדדים נלחמים זה בזה.

מדובר שבטח שהיה שטח ירוק ושונה לשטח חום לקראת יציאה להקצאה, בפעילותו של סגן ראש העיר יוסי דייטש עוד בקדנציה הקודמת. השטח שגודלו כדונם, כוסה באספלט במימון עירוני ועליו נבנו בחגי תשרי בשנה שעברה אוהל ענק, בו התפללו חסידות קרלין.

בבין הזמנים של פסח האחרון, הוקמו במקום מספר אוהלים לטובת הקהילות השונות ולטובת קהילת הרב יצחק כהן רבה של שכונת שמואל הנביא, הקהילות סובלת ממצוקה גדולה של מבני דת והתפילות נערכות בחדרון קטן או בדירות שכורות, בשנים האחרונות נאלצה אחת מהקהילות לשכור אולמות או תלמודי תורה עבור התפילות בימים הנוראים.

כעת לקראת הימים הנוראים בעוד כשבועיים, ביקשו בחסידות קרלין לקבל שוב את השטח לטובת התפילות בחגים ולטובת חגיגות שמחות בית השואבה, אלא שהציבור הספרדי מסרב לפנות את השטח לטובתם - כעת המשבר נמצא על פתחו של ראש העיר משה ליאון, שברקע מעורבים עסקנים באגודת ישראל ומנגד יו"ר ש"ס השר אריה דרעי שפועל לטובת הקהילות הספרדיות.

גורמים באגודת ישראל מטיחים ביקורת קשה כלפי נציגי ש"ס ודגל התורה, לטענתם כל הסיבה שהציבור הספרדי מסרב לפנות את השטח הוא משום שהם חוששים שהקמת האוהל בימים הנוראים, תשפיע על השטח שיוצא לשטח הקצאה וגם חסידות קרלין שמקורה מגבעת זאב הסמוכה לירושלים, יבקשו לקבל את המקום כהקצאה קבועה ועל כך המאבק.

עוד נטען באגודת ישראל, כי בשטח המדובר הושקעו סכומים של מאות אלפי שקלים על דעת שהם יקבלו את המקום לתקופות חגי תשרי עד שימצא מקום קבוע, בנוסף הם אומרים כי הוצע לציבור הספרדי פשרות שונות והצעה כי חסידות קרלין תשתמש בשטח רק בימי ראש השנה ויום כיפור, בשאר הזמן ישתמשו הקהילה הספרדית באוהל שייבנה על חשבון החסידות.

באגודת ישראל מסכמים את הסאגה ואומרים כי "שבועיים לראש השנה ואין לכל חסידות קרלין המונים כ 3000 איש איפה להתפלל", הם דוחים את הטענות כי יש שטחים אחרים באזור, בהם ניתן להקים את האוהל הענק בו ניתן לשרת את כל החסידות.

מנגד, בשכונת 'שמואל הנביא' משיבים וטוענים "אין סיבה שחסידות שמקורה מחוץ לעיר ירושלים, יקבלו שטח על חשבון תושבי השכונה. ואין שום הגיון שרב השכונה נאלץ לנדוד בכל שנה למקום אחר". לטענתם יש כ-1500 מתפללים בשטח האוהלים. ובימי בין הזמנים אב האחרון, למעלה מ-400 בחורי ישיבות השתתפו במסגרת ישיבת בין הזמנים שהוקמה בשטח המדובר.

לדבריהם "לבני הקהילה אין קורת גג אחרת, ישנה מצוקה קשה במבני דת בשכונה הוותיקה. המרא דאתרא הרב יצחק כהן נודד כבר 40 שנה, ללא מקום מסודר". לדבריהם "קיימים מספר שטחים חלופיים, בהם ניתן להקים את האוהל לטובת חסידות קרלין. הן בשטח הענק ברמת אשכול והן בשטח בקרל נטר, אם הם מגיעים מחוץ לעיר אין שום עניין שיבואו דווקא לשטח היחידי שבשימוש תושבי השכונה".

'בחדרי חרדים' פנה לגורמים בחסידות קרלין, אך אלו סרבו להגיב.

קרלין ראש השנה תפילות הימים נוראים אוהל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד