כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

לפיד: פטור כולל ל-5 שנים ירוקן לפחות חצי מהישיבות

יאיר לפיד פרש היום את מצע מפלגתו 'יש עתיד' בכנס ראשון שקיים • עיקרי ההצעה: 5 שנים פטור גורף, ואחריהן גיוס חובה • ש"ס: "תנסה ללמוד באקדמיה בלי קומבינות"

יאיר לפיד. צילום: פלאש 90
יאיר לפיד. צילום: פלאש 90

"איננו שונאים אתכם ואל תאמינו למי שאומר זאת. עם זאת, לא נוכל לממן אתכם יותר ולשרת לבד את המדינה", כך פתח יאיר לפיד את מצע מפלגתו במהלך הכנס הראשון של מפלגת 'יש עתיד' שהתקיים הערב (ג) בבית התפוצות בתל אביב, בהתייחסו לחרדים.

לפיד מציע רעיון מהפכני, שעשוי להתקבל על דעת רבים: בשלב הראשון פטור מלא וכולל לכל מי שירצה לעזוב את הישיבה ולצאת לשוק העבודה. לפיד מעריך כי מדובר ביותר מ-50% שיחסכו סכום של כמיליארד וחצי שקל למדינה, את הכסף הזה הוא מציע להפנות לשיפור שכרם של חיילי צה"ל.

שלב זה יופעל לפי הצעתו למשך 5 שנים, לאחריו יוחל חוק גיוס חובה לכל מי שיגיע לגיל 18, בחלוף השנים הללו, יגיע כל צעיר שמלאו לו 18 ללשכת הגיוס, שם יחליט צה"ל האם לגייסו, באם לא, הוא ישתלס בשירות לאומי במסגרות שיותאמו לכך.

לפיד הוסיף והציע כי חיילים שישרתו כלוחמים ויעברו מסלול של 3 שנים, יקבלו החל מהשנה השניה משכורת מינימום, ולכשישתחררו יזכו במלגת לימודים לתואר ראשון. מאידך גיסא, מי שיסרב לשרת יופעל נגדו החוק ותשלל זכותו לקצבאות מלבד קצבת ביטוח לאומי.

לדברי לפיד, הפתרון הזה נוצר בהסכמה: "יש ריח בחירות באוויר, ולכן פתאום הפוליטיקאים מגלים שצריך למצוא מודל חדש. אבל איש לא הציג פתרון כולל, עמוק ורציני, שיביא את הבעיה הסבוכה הזו לידי פתרון שניתן לחיות איתו. פתרון זה נוסח עם אנשים אשר לאו דווקא חברים במפלגה, כמו ראש אגף כוח אדם לשעבר, אלוף אלעזר שטרן, פעילי המחאה החברתית, וגם חרדים. גם החרדים אמרו לנו 'אנחנו לא יכולים יותר'".

התגובה העוקצנית הראשונה הגיעה מכיוונה של ש"ס, שם בחרו להתייחס ללימודיו האקדמיים של לפיד ולשירותו בצה"ל ככתב צבאי: "לפיד אנחנו לא שונאים אותך, אבל הציבור לא עומד יותר במשחקי הלשון הצבועים שלך. אם רק היית לומד את הנושא ומעמיק מעט היית מגלה שלומדי היהדות אינם מקבלים קצבאות מיוחדות. רוב מוחלט של הציבור הדתי-מסורתי שירת בצה"ל ביחידות קרביות, בזמן שאתה הסתערת על ג'בלאות עיתון במחנה. תנסה פעם אחת ללמוד ברצינות בלי קומבינות באקדמיה".

אך גם מצידה השני של המפה הפוליטית לא זכה לפיד לתשואות, שם תקפו אותו, כצפוי, על הפטור הראשוני והגורף שהוא מציע. בוז'י הרצוג, יו"ר סיעת העבודה ירה: "המתווה שמציע יאיר לפיד לחוק טל הוא לא שירות לכל אלא פטור לכל".
לפיד עתיד גיוס חרדים בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד