י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"כחול לבן מתפרקים לרסיסים"

ליברמן מבין איזו ממשלה תקום ויורה לכל הכיוונים

ארבעה ימים לפני הבחירות גם ליברמן מבין כנראה את הלך הרוח, לאן נושבות תוצאות האמת וכבר נערך לבחירות הבאות שלדבריו יתקיימו בעוד שנה וחצי ומסביר איזה אחוז ההצבעה יהיה לטובתו • על החרדים: "לא משלמים מיסים" על החבר דרעי: "בגד בי ברמה האישית. לא אסלח לו"

ליברמן מבין איזו ממשלה תקום ויורה לכל הכיוונים
אביגדור ליברמן צילום: הדס פרוש, פלאש 90

מי שהוביל את ישראל לבחירות חוזרות ומסתמן על פי כל סקרי הבחירות כדמות המפתח לממשלה הבאה, יו"ר 'ישראל ביתנו' אביגדור ליברמן מתראיין ארבעה ימים לפני הבחירות ל'ידיעות אחרונות' ומזהיר, "אם לא יהיו לפחות 70 אחוז הצבעה בגוש דן, נתניהו מקים בוודאות ממשלת חרדים ומשיחיים". וכשנשאל האם יצטרך לממשלה שכזאת, השיב כי אין "שום סיכוי. לא אפס ולא מתחת לאפס" ומכנה את אותה ממשלה, "הממשלה הגרועה בתולדות המדינה. ממשלה על גבול הטירוף".

"התמונה שמסתמנת מבחינתנו היא מדאיגה מאוד", אומר ליברמן בראיון לכתבם הפוליטיים של 'ידיעות אחרונות' יובל קרני ומורן אזולאי. לדבריו, "תרחיש הייחוס שלנו מראה באופן ברור שגוש החרדים והמשיחיים מגיע ל־61־62 מנדטים. אם בפעם הקודמת לנתניהו היה חסר מנדט אחד, הפעם מעל ומעבר לכל ספק יהיה לו את זה. גם עוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה וגם ימינה יביאו לו את מה שהיה חסר לו בפעם הקודמת".

"כדי למנוע הקמת ממשלה קיצונית, שיעור ההצבעה אצל בוחרים חילוניים, מסורתיים ועולים, במיוחד בגוש דן ובאזור השרון, חייב להיות לפחות 70 אחוז", מנתח ליברמן, "אחרת נתניהו מרכיב בוודאות את הממשלה הבאה. תוך חודש הוא יעביר את כל החוקים שהוא רוצה להעביר, כחול לבן מתפרקים לרסיסים, וחלק מהם יצטרפו לאותה ממשלת הלכה קיצונית של נתניהו".

וכשנשאל האם הוא מעריך שיהיו 70 אחוזי הצבעה, השיב בבירור ש"לא. בגלל העיתוי, הייאוש ועוד כל מיני סיבות, אחוז ההצבעה יהיה יותר נמוך מאשר בפעם הקודמת". ולכן הוא קובע אולי מתוך קמפיין גיוועלד בעקבות הסקרים האחרונים כי תוקם אחרי הבחירות "ממשלת הלכה בגרסה הכי גרועה, הכי נוראית", כלשונו, כשכוונתו בכך לעורר את הציבור החילוני לצאת לקלפיות ולמנוע מהתחזית הזאת להתגשם.

בחירות תוך שנה וחצי

מדבריו נשמע כי הוא סבור שהבחירות כבר הוכרעו וכי הוא כבר מכין את עצמו לבחירות שיתקיימו לדבריו די בקרוב. "אי אפשר להציל כלום", משיב יו"ר 'ישראל ביתנו' לשאלה האם יצטרף לממשלת ימין-חרדים בכדי להציל את המצב, "הסיכוי שנצטרף לממשלה לא קיים. לא אפס ולא מתחת לאפס. פשוט לא קיים. אנחנו נילחם וניערך לקראת הקרב הבא".

"מה שהכי מטריד אותי זה שתקום בישראל ממשלת הלכה נטו. אבל היא לא תחזיק מעמד יותר מדי זמן. היא תקרוס בקול רעש עצום תוך שנה וחצי. ואז נצטרך ללכת שוב לבחירות. כך שאנחנו מכינים פה קרב אמיתי, קרב גדול לעוד שנה וחצי", תרשמו אצל ליברמן כידוע 'מילה זו מילה'.

הפוליטיקאי הוותיק מעריך כי "לממשלה כזו אין שום סיכוי להתמודד עם כל האתגרים. גם בתחום הכלכלי, הביטחוני, החברתי, וגם בתחום דת ומדינה. הכל כאן רק יידרדר. תראו מה קורה עם החינוך: שר חינוך שרוצה להפוך אוניברסיטאות לבתי ספר לנבואה, ושר חינוך שגייס שבעה מורים לפיזיקה לקראת 1 בספטמבר ו־477 מורים ליהדות. המצב יגיע לכזה שפל, שפשוט יזרקו אותם".

אביגדור ליברמן מודה בראיון כי הוא מתמקד בהבאת קולות חדשים: "אנחנו שמים דגש בקמפיין על תל-אביב רבתי. אני מרגיש מצוין בדרום. אני מרגיש מצוין בצפון. תמיד המקום החלש שלנו זה היה תל-אביב, גוש דן. כל אחוז הצבעה בתל אביב זה בין 4,000 ל-5,000 קולות. שם אנחנו מתמקדים".

"אי אפשר לעשות שינויים כשהחרדים בפנים"

באשר לניתוק היחסים הטובים שהיו לו עם החרדים, והקמפיין האנטי חרדי שהוא מוביל בבחירות הללו, עד כדי שהוא מוגדר כ'אנטישמי', אומר ליברמן ל'ידיעות אחרונות', "אי אפשר לעשות שינויים כשהחרדים בפנים. אי אפשר להכניס לימודי ליבה למערכת החינוך החרדית כשהחרדים בפנים. אי אפשר להעביר את חוק גיוס בני הישיבות במתכונת הנוכחית כשהחרדים בפנים".

הוא מספר, "קראתי לפני כמה ימים ראיון עם משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, שמודה שאנחנו בברוֹך תקציבי. הוא אמר שלא ייתן את ידו לקיצוצים. שאלו אותו: 'אם לא יהיו קיצוצים, איך תתמודד עם הגירעון?' אז הוא אמר שיעלה מיסים. ברור. רוב הבוחרים שלו בלאו הכי לא משלמים מיסים. אז הוא רוצה להעלות מיסים לאלה שמשלמים. אגב, צריך להבין: במדינת ישראל רק 20 אחוז מהאוכלוסייה משלמים 92 אחוז ממס ההכנסה. אז הוא רוצה להכביד שם עוד. אי אפשר להוביל שום שינוי כשהחרדים מחזיקים את הקואליציה בגרון. האינטרס הלאומי כרגע מחייב אותנו לשינויים דרמטיים, שיחד עם החרדים לא נוכל לעשות".

גט כריתות ליחסים החבריים עם דרעי

"אריה דרעי בגד בי ברמה האישית", אומר ליברמן לצמד העיתונאים, כשהם מתארים זאת מעל גבי העיתון שכל שאלה בנוגע ליחסיו עם דרעי, מכניס את ליברמן למצב דרוך והוא מוסיף כי הקשר בינו לבין החבר האישי אריה דרעי הסתיימו,  "אין יחסים. אפס. הם נגמרו סופית, טוטאלית", מצהיר ליברמן ונועל את הדלת בפניו, "גם לא יהיו יותר".

המראיינים ניסו להבין, מה הביא לסיום אחת החברויות המפורסמות בפוליטיקה, "בואו נגיד ככה: אתה יכול לריב עם בן אדם, אתה יכול לא להסכים איתו פוליטית, אפילו ללכת איתו מכות, אבל בסופו של דבר כולנו בני אדם וזכותו של כל אחד לחשוב אחרת ממך. גם כשאתה לא מסכים איתו, הוא יכול להיות חבר שלך. מה שעשה פה דרעי זה היה הרבה מעבר לכך. מה שהוא עשה מבחינתי זו בגידה ברמה האישית ועל זה אני לא אסלח לו".

למה ומדוע? "לא משנה", משיב ליברמן ואומר שוב, "מה שהוא עשה זו בגידה. זה לא קשור לא לפוליטיקה, לא לעמדות. בגידה ברמה האישית". באיזה מובן בגד? "לא משנה. אני מניח שהוא יודע", השיב.

"אין לי שום דבר נגד חרדים"

הוא נשאל בראיון, האם הוא פוגש חרדים בימים אלה והשיב ש"כן. יש הרבה חרדים שהם חברים טובים שלי, עם כל אי ההסכמות בינינו. אנחנו ממשיכים לדבר יום יום ולהיפגש יום־יום. אין לנו שום דבר נגד חרדים ובטח לא לי. אין לי שום דבר כנגד דתיים. הרי אתם יודעים, אני חי במשפחה מעורבת. אשתי דוסית. הבת שלי דוסית".

לדבריו, "חלק כועסים, חלק מבינים. יש פתגם רוסי שאומר: כמה שמתקרבים לכנסייה ככה מתרחקים מאלוהים. זה בדיוק מה שקורה פה עם הממסד החרדי. הם נלחמים, ממש מתאבדים, כדי לא להכניס לימודי ליבה למערכת החינוך החרדי. למה? כי הם רוצים לגדל פה דור של מסכנים ונזקקים, שיהיו תלויים בעסקנים, בקצבאות, בתמיכות, בגמ"ח. זה מה שמעניין אותם. הם מחזיקים אותם כבני ערובה. הרי אין שום סיבה שילד שלומד 12 שנות לימוד לא ילמד שעה אחת בחיים שלו מתמטיקה, מחשב או אנגלית. זה שמדינת ישראל היחידה בעולם שמסבסדת חינוך מן הסוג הזה, זה טירוף".

"אני רוצה שתחיו, אבל לא על חשבוני. הרי ילד כזה לעולם לא ימצא תעסוקה אחר כך. תחיה על חשבונך. רוצה ללמוד תורה? על חשבונך. לא על חשבוני", פורס ליברמן את משנתו על 'חיה ותן לחיות'.

לדבריו, "הרי כל מה שהעסקנים החרדים כרגע משדרים זה עבודה זרה. אין שום קשר ליהדות. פשוט עבודה זרה. מי אמר שאסור לעבוד? אני מכיר שני יהודים לא פחות טובים מדרעי וליצמן. לאחד קראו רמב"ם ולשני קראו רש"י. אחד היה רופא והשני עסק בייצור יין. יש כרגע מיעוט מקופח ובאמת מדוכא של כל אלה שמשרתים בצבא, עושים מילואים, עובדים ומשלמים מס הכנסה. ככל שהקבוצה הזו תלך ותצטמצם, כך אנחנו מתקרבים לקריסה נוראית", לדבריו.

כשנשאל בראיון, 'מתי ביקרת בפעם האחרונה בישיבה?', השיב איווט ליברמן, "אני לא זוכר, אבל לא מזמן". כן נשאל 'האם אכלת פעם קיגל?', "כמובן. אני בבית אוכל רק כשר. בחוץ אני אוכל רק מה שטעים".

מה יקרה אם נתניהו לא יספק את הסחורה

ליברמן טוען בראיון כי "בליכוד כולם מתקרנפים. שבוע לפני הבחירות הם מתקרנפים. אני מדבר איתם. כל אחד בליכוד יושב עכשיו עם היד על הידית של השברייה. אם נתניהו יביא 61 מנדטים, אז הוא ירכיב ממשלה ואף אחד שם לא יצייץ. אם הוא לא יביא 61, תהיה שם הסתערות המונית עליו".

והוא מסביר, "אף אחד לא אוהב שמבזים אותו באופן פומבי. זה מה שעשה נתניהו לחברי הליכוד. כשנתניהו מחתים אותם, אז זה אי־אמון של יו"ר הליכוד בח"כים שלו. ואף אחד לא יסלח לו על זה. כל מי שמרגיש מושפל ומבוזה על הצהרת הנאמנות, לא יסלח לנתניהו. הם משוחחים איתי, ולא רק איתי. הם מדברים גם עם דרעי וגם עם גפני וגם עם אחרים, זה לפחות מה שהתפרסם, ואני מניח שזה נכון. הם מדברים עם כולם. הם מדברים אחד עם השני. לדעתי כולם מחכים ומתפללים שלנתניהו לא יהיו 61 מנדטים".

עוד הוא מוסיף לתקוף את נתניהו, "נתניהו חושב שיש לו מונופול על המושג ימין. מי שלא מסכים איתו, הופך לשמאלן. לא משנה למה אתה לא מסכים איתו, אתה מיד שמאל. שמענו שהוא אומר שמאל אפילו על בנט ועל איילת שקד. זו מין קללה מבחינתו".

באשר לתפנית של 'כחול לבן' שמצהירה בשבוע האחרון כי פניה לממשלת אחדות חילונית, אומר ליברמן, "אני מברך את גנץ על זה שהוא מאמץ את האג'נדה של ישראל ביתנו", ומפריח באותה נשימה עקיצה עסיסית כהרגלו, "אבל אני לא יודע ליד באיזו אוזן שאלו אותו: האוזן שהוא החזיק לידה אם-16, או האוזן שהוא החזיק לידה קלצ'ניקוב. רק לפני כמה חודשים הוא אמר שהוא שולח לחרדים דף לבן, חותם למטה, נותן לחרדים למלא שני שלישים והוא ממלא שליש. עד לפני שבוע שמעתי את בכירי כחול לבן מסבירים איך הם יודעים להסתדר עם החרדים. גם בוגי יעלון, גם עפר שלח, גם מאיר כהן וגם מיכאל ביטון. לכן אני לא סומך על כחול לבן כהוא זה. חוץ מזה, הציבור יודע להבדיל בין מקור לחיקוי".

לקראת סיום הראיון, טוען ליברמן כי מפלגת "כחול לבן זאת אפיזודה חולפת. זה משהו שהוקם לקראת הבחירות, ייעלם אחרי הבחירות, ואנחנו נמשיך להילחם על אותם העקרונות".

נזכיר כי בבחירות האחרונות שהתקיימו לפני כחצי שנה זכתה 'ישראל ביתנו' בחמישה מנדטים ובסקרים האחרונים שהתפרסמו ביממה האחרונה, היא עומדת על בין 7 ל-9 מנדטים. ימים יגידו עם הסקרים העריכו נכון או שוב טעו.

אביגדור ליברמן מדינת הלכה בנימין נתניהו ידיעות אחרונות בחירות 2019

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד