י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"יש גבול להפקרות העיתונאית"

הערוץ נדרש לשלם 300 אלף שקלים פיצויים

ערוץ 13 נדרש להעביר 300 אלף שקלים בתוך שבוע בעקבות כתבה מכפישה נגד מכינת 'עוצם', זאת בעוד הכתב שדיווח אודותיה הושעה מתפקידו עד לבירור העניין | עורך הדין: "עם כל הכבוד יש גבול להפקרות העיתונאית"

הערוץ נדרש לשלם 300 אלף שקלים פיצויים
אולפן חדשות. אילוסטרציה צילום: יצחק הררי, פלאש 90

אחרי האייטם המכפיש, מכינת 'עוצם' תובעת פיצויים בסך 300 אלף ש"ח מחברת 'החדשות' של 'ערוץ 13', כך דווח באתר הברנז'ה 'אייס'. 

מי שהגיש את התביעה הוא עורך הדין מיכאל דבורין, שכותב ל'ערוץ 13', "מזה חודשים רבים שחדשות 13 באמצעות העיתונאי עמרי מניב קנו להם מנהג להשתלח במרשתי וברבנים המלמדים במסגרתה בראשות השר הרב רפי פרץ, וזאת על לא עוול בכפה של מרשתי. לאחרונה הגעתם לשפל עיתונאי ומוסרי חדש בעת שהצגתם ב-28.8.19 בשידור בפריים טיים ידיעה מפוברקת לחלוטין על הרב (אסף) נאומבורג ביודעכם שאינה נכונה כשהינכם מציינים בכתבה את ההיפך המוחלט מדבריו של הרב ומכוונתו כפי שהביע אותה במפורש. מעבר לכך שמדובר בשרלטנות של ממש, ניכר כי האופן המניפולטיבי בו השתמשתם על מנת לייצר כתבה רווית משטמה כנגד מרשתי היה מכוון וזדוני, ונעשה על מנת להשיג מקסימום אפקט של שנאה והסתה כלפי מרשתי. ולא בפעם הראשונה".

כן מציין עורך הדין בכתב התביעה, "הפרסום הזדוני השיג את מטרתו, השתלט על סדר היום הציבורי וקיבל ביטוי רב גם באמצעי תקשורת נוספים וברשתות החברתיות. בנוסף, מיד לאחר הפרסום עשרות אנשי ציבור התבטאו בחריפות ובהסתה ממש כנגד מרשתי בקריאה בין היתר לסגור אותה, לשלול את תקצובה ובשלל כינויי גנאי נוספים אשר הנייר איננו סובל".

"זו אינה הפעם הראשונה שכתבכם פעל באופן המניפולטיבי והשקרי המתואר לעיל של הוצאת דברים מהקשרם, עיוותם, וניסיון להבאיש את ריחה של מרשתי" טוען דבורין ומדגים, "כך למשל לפני מספר חודשים פרסם כתבכם ידיעה מצוצה מן האצבע על כך שמרשתי ומכינת עלי דרשו שתהיה הפרדה (והדרת נשים) במסגרת אירוע זיכרון להרוגי נחל צפית, דבר שלא היה ולא נברא והינו בבחינת שקר מפגיע נוסף פרי דמיונו של מר מניב, כפי שהבהיר מר דני זמיר, מנכ"ל המכינות הצבאיות". עו"ד דבורין הוסיף עוד כי מניב אחראי לפרסומים נוספים שהיו מעוותים ואף שקריים".

"אין בדעת מרשתי להסתפק בהתנצלות החלושה הנ"ל והיא דורשת בנוסף גם פיצוי בגין הפגיעה המכוונת בשמה הטוב, שאיננה רק פגיעה בה אלא גם פגיעה באלפי בוגריה, רבניה ונופליה. עם כל הכבוד יש גבול להפקרות העיתונאית".

במכתב ההתראה, נדרשת 'חדשות 13' לשלם את פיצוי על סך 300 אלף שקלים בתוך שבוע ימים כפשרה, ואם לא תעשה כן, תוגש תביעת לשון הרע נגד החברה.

במה מדובר? תזכורת

הכל החל לפני כשבועיים, בתאריך 28 באוגוסט, כאשר הכתב עמרי מניב פרסם ב'ערוץ 13', תחת הכותרת 'תיעוד בלעדי', תיעודים בהם נראה הרב אסף נאומבורג, מראשי המכינה הקדם צבאית 'עוצם' - שהוקמה על ידי לא אחר מאשר שר החינוך הרב רפי פרץ, כשהוא קורא לתלמידיו להתבדל מהחילונים ולהימנע משירות צבאי.

דקות לפני שידור הכתבה במהדורה המרכזית, צייץ מניב בחשבון הטוויטר שלו, "מיד תיעוד בלעדי מתוך המכינה שהקים שר החינוך ועמד בראשה עד לפני כמה חודשים: החילונים רשעים שאסור להתקרב אליהם, אבל צריך להחזירם בתשובה ולצבא אין להתגייס כי הם שם, בן גוריון גרוע מאנטיוכוס, יש להסיר את תמונותיו ואסור לגייס נשים לצבא. טעימה מהשיעורים של הרב רפי ובכירי רבני המכינה".

בכתבה שמתברר בדיעבד כי נערכה והושמטו ממנה קטעים רלוונטים, נראה הרב נאומבורג כשהוא אומר את המילים ההם. אולם, העיתונאי חנן עמיאור, חשף בראשית השבוע באתר 'פרספקטיבה' כי מדובר בעלילת שקר וכזב, כאשר הכתב ערך את דברי הרב באופן מגמתי, כך שיוצג כאדם חשוך, שונא חילונים ומטיף להשתמטות משירות צבאי. אולם לא לכך הם פני הדברים, כי אם מדובר בסדרת שיעורים בהם הציג הרב אסף נאומבורג לתלמידיו, את העמדה החרדית ביחסם למדינה, לחילוניות ולצבא. אולם כתב 'ערוץ 13' עמרי מניב שצפה בשיעורים, חתך את הקטעים הרלוונטיים, כך שיוצג כאילו הרב אמר את דברים בשם עצמו.

מה באמת אמר הרב? ואלו הם הדברים המלאים, מהם נחתכו הקטעים: "חשבתי לסדר קצת יותר את העקרונות המנחים של השאלות המרכזיות בעומק של הציבור החרדי, הטענות המרכזיות בכלל לא מתחילות בעיניי לא בשאלת הציונות שהיא שאלה נגזרת ומאוחרת יותר, או שאלת ההליכה לצבא, זה כבר משהו פרקטי שהתהווה רק אחרי שנת 48' מה שנקרא. הויכוח שלנו עם מה שנקרא הציבור החרדי הוא הרבה לפני קום המדינה, הוא עומד על יסודות (לא להיכנס לשיעור) הוא עומד על עקרונות מוקדמים הרבה יותר על דרכי חיים שהתפצלו, נראה לי שלשם צריך להפנות את המבט ובכוונה אני מתחיל ממה שנראית לי נקודת היסוד".

ואז הרב שב ומזכיר כי מדובר בהמחשה, "אני רוצה לטעון בתור אדם חרדי, בסדר? עכשיו אני משחק את הכובע הזה, שהשורש של הדבר הזה מגיע מנקודת תפיסה מאד עמוקה שהרסתם את המחיצה בין רע לטוב. בין רשעים לצדיקים. כולם בסדר, כולם לגיטימיים, הכל בסדר, קמה פה מדינת ישראל בלי טיפת יהדות".

"אני טוען, בתור אדם חרדי כרגע, בשלב הזה, לומר שיש לכם בעיה בדי.אן.איי. כשאתם התרתם לאהוב את הרשעים, אל תתפלאו שאחר כך התלמידים שלכם והילדים שלכם אוהבים גם את הרשעה ויוצאים חילוניים".

"יש דברים שאני אומר ואני מתכוון אליהם ויש דברים שאני אומר על דרך הויכוח… אני אתן שתי דוגמאות משני השיעורים האחרונים, כדי שדבריי יובנו. אחד: האם אני חושב שמצבה של הציונות הדתית הוא מצב לא מזהיר עד כדי על הפנים? התשובה היא כן. ככה אני חושב. האם אני חרדי? התשובה היא לא. שניה, האם אני חושב שלא צריך להתגייס לצבא עם חילוניים? התשובה היא לא".

את התמלולים המלאים הביא כאמור חנן עמיאור ב'פרספקטיבה' וחשף את נבזותה של תקשורת מגמתית ולא הוגנת. עמיאור אף קיבל במה נכבדה להציג את חשיפתו בראיון ל'קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל בערוץ המתחרה 'כאן11', שם שטח את ההוכחות לכך שכתב 'ערוץ 13' סילף את העובדות בכדי להשחיר את המכינה המוערכת ואת מי שעומד בראשה הרב רפי פרץ - שר החינוך.

אז אולי חשבתם, שהרב נאומבורג בכל זאת תומך בעמדה החרדית אז זהו שלא. עמיאור מביא בכתבה כמה קטעים נוספים מהרב, בהם הוא מדבר נגד שנאת האחר, אפילו שנאת שמאלנים וערבים: "צריך להיזהר ממנה מאד מאד מאד. גם שנאת ערבים זה דבר נורא. זה דבר נורא. זו גזענות. זה מנוול! מה זה?! אנחנו לא שונאים בני אדם!".

עקב כך, הכתבה הוסרה מהרשת. מי שייכנס לכתבה באתר 'חדשות 13' יתקל בשגיאה. בנוסף לכך, הכתב עומרי מניב פרסם בחשבון הטוויטר שלו, התנצלות כדלהלן: "אני מבקש להתנצל צפיתי בשיעורים מהמכינה לפני הכתבה שפרסמתי, אחרי הפרסום היום לקחתי נשימות (הרבה..) צפיתי שוב והבנתי שהדברים שנאמרו בשיעור שונים מכפי שהצגתי. אין דבר שחשוב לי יותר מלדייק, שכשאני חתום על אייטם, זה יהיה ברזל חבל לי שזה הוביל לשמחה לאיד כאן מפוליטיקאים שאני מסקר. מתנצל".

למרות ההתנצלות שלו, הוא הושעה מתפקידו עד לבירור העניין. לצד זאת, ביום שני במהלך המהדורה המרכזית פורסמה התנצלות מפי המגישה תמר איש שלום.

מ'חדשות 13' מסרו בתגובה לתביעה: "קיבלנו את מכתב ונבחן את האמור".

עמרי מניב מכינה קדם צבאית עוצם תביעת פיצויים ערוץ 13 אסף נאומבורג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד