י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
100 מילה בפרשת כי תצא

הפסיכולוגיה של הלכות הגירושין

הפרשה מפגישה אותנו עם רשימה ארוכה של מצוות | זה לא קצת מאכזב לראות שתורת ישראל שמעודדת באופן דרמטי את ערך חיי הנישואין, דווקא היא נותנת פתח לגירושין? צעד הרסני שמביא חורבן לבית ולילדים?! | 100 מילה בפרשה עם אסתי בן מעש

הפסיכולוגיה של הלכות הגירושין
פרשת שבוע במאה מילים צילום: באדיבות המצלם

הפרשה מפגישה אותנו עם רשימה ארוכה של מצוות. 74 אם לדייק (!!). הוראות שנוגעות לחיי היומיום הכי פשוטים שלנו, כאלו שכנראה קיימנו אפילו בלי שנשים ? גם אתמול והיום ולפני שבוע.

מצוות כמו- השבת אבידה, הימנעות מצער בעלי חיים, הלכות מסחר הוגן, הלכות נישואים וגם. ובאופן די מתמיה- הלכות גירושין.

זה לא קצת מאכזב לראות שתורת ישראל שמעודדת באופן דרמטי את ערך חיי הנישואין, דווקא היא נותנת פתח לגירושין? צעד הרסני שמביא חורבן לבית ולילדים?!

שני טעמים יש בדבר

1. חיי נישואין הם אמנם הפסגה של הקשר האנושי- בבית יהודי מתממשים הערכים הגבוהים ביותר של 'בין אדם לחברו' ועוד. אולם, אם הזוגיות הגיעה למרות הכל למבוי סתום, התורה מאפשרת לבני הזוג להשתחרר מהסבל. אין מצווה לסבול.

2. והטעם העמוק יותר- 'נישואים קתוליים' הם לא רעיון טוב מהסיבה הפשוטה שאין בהם בחירה. כשנמצאים במערכת ללא מוצא, ממילא אין צורך עוד לעבוד ולהשקיע, ומהר מאוד נכנסים לאזור נוחות שבו האגו הוא השולט.

לכן התורה מאפשרת גם מציאות של אקזיט. של יציאה. למען יידעו האיש והאשה שהמשכיות הקשר תלוייה בעבודת המידות שלהם- בכבוד שהם מחליטים להעניק תמיד ללא תנאי, ביכולת לסלוח, באומנות הגישור, בוויתור ובנאמנות.

הלכות הגירושין בעצם אומרים- אם אין בחירה-זה בכי-רע.

הלוואי שנצליח תמיד לבחור בטוב!
שבת שלום
אסתי

כי תצא דבר תורה פרשת שבוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד