י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
ההתקרבות המסוכנת

הפרשן מזהיר: "זאת תהיה סטירת לחי לנתניהו"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הביע נכונות להיפגש עם מקבילו האיראני רוחאני, זאת חרף התנגדותו של ידידו הקרוב בנימין נתניהו • הפרשן הבכיר צבי יחזקאלי הסביר בראיון ל-103FM את המחיר המסוכן שתשלם מדינת ישראל וזו לא רק סטירת לחי לנתניהו "זו תהיה טעות היסטורית" 

הפרשן מזהיר: "זאת תהיה סטירת לחי לנתניהו"
קמפיין הליכוד/צבי יחזקאלי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90/מתוך פייסבוק

על פי הדיווחים, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא איראן חסן רוחאני מתחילים להציג תהליכי התקרבות הדדיים, זאת לאחר שטראמפ לא שלל את האפשרות להפחית את הסנקציות על איראן. ההקלה בתנאים של איראן אף עלולה להוביל לפגישה משותפת בין השניים בחודש הקרוב, פרסומים שעשויים לעלות למדינת ישראל ביוקר.

צבי יחזקאלי פרשן לענייני ערבים ב'ערוץ 13', שפך אור נוסף באשר להתקרבות המשוערת בין השניים וסיפר על הנזקים שהיא עלולה לגרום למדינת ישראל, בשיחה עם העיתונאי ניסים משעל ברדיו 103FM.

האזינו לדבריו:

בוא נדבר על ההתקרבות בין ארצות הברית לאיראן. הנשיא טראמפ מתקדם לקראת מפגש עם הנשיא רוחאני, על פי התקשורת האמריקנית, הנשיא שוקל גם להקל בסנקציות על איראן. איך מגיבים האיראנים על כך?

"האיראנים שמחים, הם אפילו לא מאמינים שזה קרה כל כך מהר, שארצות הברית מצמצה ראשונה. הם ראו את הפיטורים של בולטון והבינו שזה סולל את הדרך. הם שמחו כל כך על הפיטורים של בולטון, וכרגע הם אומרים 'טראמפ רוצה להגיע לפגישה בלי תנאים? לנו יש תנאים, והתנאים הם הסרת כל הסנקציות".

"תראה ניסים, אני לפעמים משפשף את העיניים ושואל את עצמי, יכול להיות שזה אמיתי? או שמדובר פה אולי בתרגיל של טראמפ? האם זה באמת יכול להיות שטראמפ עכשיו מסיר סנקציות והולך לפגוש את רוחאני? לעשות איתו הסכם? הרי ראינו מה קרה בהסכם עם צפון קוריאה שניסה טראמפ לעשות. ראינו, לפני שלושה שבועות נחתם הסכם עם הטליבאן שהציגו את זה כג'יהאד שניצח את ארצות הברית, כך זה גם משווק באיראן. העמידה האיראנית ניצחה את ארצות הברית. הם תקפו במפרץ מכליות, אתה זוכר שסיקרנו את זה, והתגרו בארצות הברית, והפילו להם את כלי הטיס הבלתי מאויש, ארצות הברית לא תקפה. אלו מושאי חולשה, זו התנהגות של חולשה".

כלומר מנקודת ראותך, טראמפ טועה במהלך הזה?

"זו טעות היסטורית לחזור עכשיו להסכם עם האיראנים, הרי למה הם הולכים להיפגש? אני מקווה עדיין שזה אולי איזה סוג של ספין או איזה תרגיל של טראמפ או משהו כזה, אבל אם מדובר במהלך אמיתי שבסופו של דבר יביא להם פחות או יותר את אותו הסכם, זו תהיה טעות היסטורית, ואני אומר לך למה, כי בסופו של דבר האיראנים יגיעו לאיזה סוג של הסכם על העשרה מוגבלת וכו' וזה יחזור למתווה של ההסכם הקודם. מה ההסכם הקודם אומר, כזה דבר, 'תעשו מה שאתם רוצים בעוד כמה שנים, רק עכשיו תהיו ילדים טובים - ועל כל ההתנהגות הרעה שלכם במזרח התיכון, הפצת טרור והפצת חיזבאללה וטילים, אנחנו לא מתחשבנים...'"

כלומר ההשלכות מנקודת ראותה של ישראל הן שהאיראנים ימשיכו לפגוע בנו, ימשיכו לחתור באזור כאילו לא היו דברים מעולם.

"נכון ואף ביתר שאת. אני אומר לך שמבחינתנו הישראלים יש פה פוטנציאל לסכנה גבוהה וגדולה יותר ממה שיש היום, אני אומר לך למה - כי בעצם כשאובמה עשה את ההסכם עם האיראנים הוא תבע איזושהי נוסחה שישראל צעקה וזעקה עליה, 'אל תתחשבן עם האיראנים רק בגבול איראן, תתחשבן עם כל מעשיהם במזרח התיכון', זה הולך לקרות שוב. זאת אומרת אנחנו נקבל, צד אחד של איראן שמקבל כסף מהעולם ומתקפת חיוכים, תראה שהמונח הזה יתחיל לחזור כשרוחאני יפגוש את טראמפ, מתקפת חיוכים. יזרום כסף לאיראן החנוקה... ממש בשניות ובחודשים שהכלכלה והמשטר יוכלו לקרוס, שימור המשטר, משטר האייתולות יקבל הרבה צבע ללחיים ודם בעורקים, ואתה תראה את זה בטילים, בהתבססות איראנית ובנסראללה חזק".

כלומר מבחינת ישראל, הסכם חדש בין ארצות הברית לאיראן מעלה את פוטנציאל העימות עם איראן?

"בוודאי, בוודאי. יכול להיות שהם יהיו בשקט שנה - שנתיים והם יתעצמו - והם ישלימו את כל החוסרים שאתה הצלחת במתקפות לעשות לחיזבאללה. אתה תראה מה זה יהיה חיזבאללה עוד שנתיים - שנה וחצי אחרי שיש הסכם ויש כסף באיראן, הרי חיזבאללה קיצצו לו את כל התקציב, עכשיו איראן תיקח את הכסף שהיא מקבלת כחלק מהסרת הסנקציות, תעביר את זה לאיראן ותעביר את זה לסוריה. עכשיו מה אתה חושב, שטראמפ יכניס סעיף בהסכם עם רוחאני? הוא כזה יורד לפרטים? שחיזבאללה יהפוך להיות... לא יודע מה, נסראללה יהפוך להיות... ספרן בספרייה? נסראללה הוא איש מפעיל ג'יהאד. מה? ההסכם הזה יפסיק את תוכנית השיעים מזה 1,350 שנה לכבוש את המזרח התיכון? קשה לי להאמין. שוב חוסר ההבנה של המערב את הנעשה במזרח התיכון".

שאנחנו נשלם את המחיר.

"בוודאי, נשלם את המחיר על חוסר הבנתו של טראמפ את תרבות הבזאר".

עד כמה בעיניך פגישה כזאת היא פגיעה אישית בראש הממשלה נתניהו?

"אני חושב שאם זה יתקדם הלאה, הפגישה יכולה להיות בשוליים זה אולי לא, אבל אם זה מתקדם הלאה, זו לא רק סטירת לחי, זו פשוט הפלת כל התיאוריה שאיראן זה ציר הרשע. זה פשוט להפוך את ציר הרשע לציר האהבה כמו שהוא קרא אז למנהיג צפון קוריאה".

אבל מבחינת נתניהו זו סטירת לחי?

"בוודאי ובוודאי. זו בעצם התנגשות של שתי תיאוריות, זה הופך את טראמפ להיות אובמה. תזכור מה היה בין אובמה לנתניהו".

דונלד טראמפ חסן רוחאני צבי יחזקאלי בנימין נתניהו רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד