ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
תקיפת מתקני הנפט • צפו

האם אנחנו בדרך להתלקחות במזרח התיכון?

הבוקר מאשר בכיר בממשל טראמפ כי ארה"ב מפנה אצבע מאשימה כלפי איראן ואומרת כי היא האחראית על תקיפת מתקני הנפט בסעודיה בסוף השבוע, על אף שהמורדים החות'ים נטלו על עצמם האחריות למעשה  • אם הסעודים יקבלו את הטענה כי איראן היא האחראית, הם יושמו במצב בו הם חייבים לתקוף את איראן צבאית

האם אנחנו בדרך להתלקחות במזרח התיכון?
שריפת מתקני הנפט צילום: צילום מסך

מבין שלל הדיווחים על המתקפה על מתקני הנפט בסעודיה בסוף השבוע, מגיע הבוקר הדיווח המשמעותי ביותר מפי בכיר בממשל טראמפ שאומר לרשת ABC, כי המתקפה יצאה משטח איראן וכן מודה הבכיר, כי שוגרו 12 טילי שיוט ו-20 מל"טים.

אם אכן הטענה נכונה, מדובר בעליית מדרגה חסרת תקדים. לא עוד פרוקסי (שליחים) שעושה את העבודה המלוכלכת בעבור איראן, מתימן או עיראק בשטח סעודיה, אלא מתקפה ישירה. האיראנים הבוקר מכחישים בתוקף את הטענות האמריקניות.

ככל שהימים עוברים, קבלת האחריות של החות'ים ביום שבת מתבררת כפחות אמינה, גם בגלל הלוגיסטיקה הנדרשת למבצע כזה והאצבע המאשימה מופנית כלפי איראן.

נזכיר שהשלטונות בסעודיה הם אלה שדיווחו ראשונים על התקיפה במתקני הנפט במזרח המדינה ורק אז, כמה שעות לאחר מכן המורדים החות'ים קיבלו אחריות.

מדובר בהתנהלות תקשורתית לא אופיינית של המורדים החות'ים, שבדרך כלל קודם כל מעדכנים על התקיפות שלהם בעומק הסעודי ואז השלטונות בריאד מודים או שלא.

כמאמר אחד הפרשנים הסעודים אתמול: "החות'ים ישנו בלילה, קמו בבוקר וראו שיש תקיפה בעומק סעודיה ואז קיבלו אחריות". על כל פנים הלילה מחירי הנפט מזנקים בעקבות התקיפה. נזכיר ששר האנרגיה הסעודי עדכן שחברת הנפט הלאומית של סעודיה צמצמה ב-50 אחוזים את הפקת הנפט בעקבות המתקפה שזה למעשה 5.7 מיליון חביות ביום.

הסעודים מנסים בעיקר להרגיע ומבהירים שהם ישתלטו על המשבר. הלילה נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, משמיע זמירות שמרמזות על תגובה צבאית אפשרית על המתקפה, אבל הכל בינתיים מסתכם בציוצים ברשת הטוויטר.

האיראנים מצדם, שוללים הבוקר פגישה אפשרית בין טראמפ לרוחאני בשולי עצרת האו"ם. הסעודים רק נאמר, טרם הצטרפו רשמית לטענות שהמתקפה בוצעה משטח איראן, אם אכן תהיה טענה סעודית כזו, בריאד יתקשו שלא להגיב על התקיפה שמהווה פגיעה תדמיתית לא פשוטה בעבור סעודיה. כך דווח רועי קייס כתב לענייני ערבים של תאגיד השידור 'כאן 11'.

עוד דווח ב'כאן 11', כי שני מקורות המקורבים לחברת 'אראמקו' מסרו לסוכנות הידיעות 'רויטרס', כי החזרת המצב של החברה לקדמותו עלול לקחת מספר חודשים, זאת בעקבות המתקפה המיוחסת לאיראן נגד ענקית הנפט הסעודית בשבת.

בתוך כך, המורדים החות'ים בתימן, שנתמכים בידי איראן, שבו וטענו הבוקר כי הם ביצעו את המתקפה ואיימו כי כל מתקני הנפט של 'אראמקו' נמצאים תחת טווח האש שלהם.

החות'ים עוד הזהירו את החברות הזרות לבל יישארו במתקני החברה כי הם עתידים לתקוף שוב.

סעודיה איראן דונלד טראמפ נפט מאגר נפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד