ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
"איך אתם לא מתביישים"

ישראל 2019: זה מה שעומד מאחורי הריסת הקברים לאור יום

גם אתם נתקלתם היום בסרטון מזעזע, בו נראה טרקטור מנתץ קברים? ובכן 'בחדרי חרדים' עשה בירור מקיף אצל הגורמים הרלוונטיים ומה שעולה, מדובר בסכסוך שנמצא בהליכים משפטיים כבר כמה שנים וניתן גם להרגיע שלא מדובר בקברים מאויישים

ישראל 2019: זה מה שעומד מאחורי הריסת הקברים לאור יום
הריסת קברים ריקים צילום: צילום מסך

במהלך היום (שני), הופץ ברשתות החברתיות תיעוד שהחריד כמעט את כל מי שראה אותו. בוידאו נראה טרקטור מתחיל לשבור מצבות במתחם הר המנוחות בירושלים, כאשר במקום נמצאים פקחי עירייה ואנשי משטרה.

"יש פה נפטרים" צועקת בזעזוע מי שמצלמת את הסרטון, "איך אתם לא מתביישים". תוך כדי דבריה, הטרקטור בהינף אצבע הורס שורה של מצבות, אחת אחר השנייה. "בואי נעשה את זה בצורה נעימה" אומר לה איש החוק, והיא משיבה לו "מה נעימה בזה? איך אתם לא מתביישים. מה אני אעשה עם המשפחות? אתם לא יכולים לעשות דבר כזה, זה בית קברות".

בשלב זה, השיח מקבל תפנית, כאשר המצלמת שואלת "למה למעלה לא הורסים, שם הם קברו בתעשייה, זה תב"א (תכנית בניין ארצית) של בית קברות". אחד הנוכחים משיב לה "אף אחד לא אמר לך למכור (חלקות קבורה א.ש.) לא חוקי". המצלמת שואלת "אתה רוצה להוציא גופות?" וזה משיב לה "בגופות אנחנו לא נוגעים".

מבדיקת 'בחדרי חרדים' עולה כי מדובר בסרטון שצולם לפני מספר חודשים, בעקבות פסיקה של בית המשפט המחוזי בירושלים ובקשת רשות ערעור שנדחה על ידי בית משפט העליון, בעקבותיה בוצעה הריסת הקברים.

חברת אוויסון בע"מ ואווה צרפתי, הן בעלות קרקע בהר המנוחות בירושלים, בשנת 2012 הן הגישו בקשה להיתר בניה, ולאחר שבקשתן נדחתה, ביצעו עבודות בחלקות להקמת בית עלמין ללא היתר. בעקבות כך, הוגש כתב אישום. בפסק הדין נקבע, כי בגין ההרשעה באישום הראשון, חברת אוויסון תשלם קנס בסך 3,600,000 ש"ח וצרפתי תשלם קנס בסך 1,600,000 ש"ח או 730 ימי מאסר תמורתו. אשר לאישום השני, נקבע כי החברה תשלם קנס של 224,500 ש"ח וצרפתי תשלם קנס של 134,700 ש"ח.

בעקבות פסק הדין שהוגש, ערערו חברת אוויסון וגב' צרפתי על הכרעת הדין וגזר הדין לבית המשפט המחוזי, ועיריית ירושלים באמצעות המדינה ערערה על קוּלת העונש, אולם העררים של כולם נדחו. בעקבות כך חברת אוויסון בע"מ ואווה צרפתי הגישו בקשת ערר לבית משפט, אך השופט ג'ורג' קרא דחה את הבקשה והוסיף "עיכוב ביצוע צו ההריסה, עליו הוריתי בהחלטתי מיום 4.2.2019, מבוטל בזאת".

בעיריית ירושלים אומרים ל'בחדרי חרדים' כי מדובר במתחם המתבצעת בו קבורה בצמוד לבית העלמין הר המנוחות שבגבעת שאול. "הבעלות בחלקה היא של הגב' אוה צרפתי. בחלקה קיימות עבירות בניה מהותיות ובין בעלת הקרקע לעיריית ירושלים מתנהלים מספר הליכים משפטיים מזה שנים. בכל התיקים נתנו הכרעות ע"י בתי המשפט ובכלל זה פסיקות של ביהמ"ש העליון, שבכולן פסקו לחובתה ובהתאם לכך קיימים צווי הריסה בתוקף לצד קנסות שהושתו. למרות זאת, הגב' מפרה באופן שיטתי את פסקי הדין".

באשר לסרטון בו נצפית הריסה של קברים, אומרים בעירייה כי "הפעילות שמתועדת ברשת בוצעה לפני מס' חודשים, הפיקוח של אנשי העירייה היה כדי לוודא באופן חד משמעי שלא תיפגע חלקת קבורה בה טמון נפטר". בעירייה ביקשו להדגיש כי "כל המצבות שמתועדות בסרטון הן מצבות דמה".

במשרד לשירותי דת הבהירו כי מדובר בהכנות לתאים שהוכנו לצורך קבורה, אך לא נקבר שם אדם. "המצבות נבנו בחלקות שנמכרו לאנשים שבקשו להבטיח את מנוחתם לאחר 120 שנה. החברה בנתה את המצבות בכדי למנוע פינוי עתידי" אמרו.

עוד ביקשו להדגיש, כפי שכבר פורסם בעבר ב'בחדרי חרדים', כי בית המשפט פסק קנס חסר תקדים בסך 5.5 מיליון ש"ח כנגד חברת אוויסון וכנגד הגב' צרפתי. כאמור, חברת אוויסון הקימה בהר המנוחות קברים ללא אישורים ובחרה להתעלם מהחוק ומהחלטות בית המשפט. במשרד לשירותי דת קראו לציבור שלא לרכוש חלקת קבר דרך חברת שלא מחזיקות ברישיון קבורה בתוקף מהמשרד לשירותי דת.

עו"ד ניר יסלוביץ', המייצג בהליך את אווה צרפתי, אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "לצערי עיריית ירושלים עושה כל שניתן בידה על מנת להתעמר במרשתי ולא ליתן בידה את ההיתר המיוחל". לדבריו, "ככל הנראה עיריית ירושלים טרם הפנימה והבינה שהרס בית עלמין הינו מוצא אחרון ולא ראשון. לא ננוח ולא נרפה עד שעיריית ירושלים תבין שדין אחד למרשתי ולחברת קדישא". 

עוד הוסיף כי פוסקי הלכה, בהם הרב דוד יוסף חבר מועצת חכמי התורה, הרב אליהו אברג'יל ראש בתי אבות בתי הדין הרבניים ועוד, אישרו לפני כחצי שנה כי "הקבורה שהתבצעה בחלקות של מרשתי הינה כשרה ובגדר קבורת שדה - בניגוד לנטען באופן בלתי מבוסס (בלשון המעטה) על ידי נציג העירייה".

הר המנוחות אווה צרפתי חברת אוויסון חילול קברים השחתת קברים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד