ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
בעל זיכרון מופלא

הממשיך של אב בית הדין: הכירו את הגר"י לוין

'בחדרי חרדים' בפרופיל מיוחד על האב"ד החדש ובית הדין לדיני ממונות, שימלא את מקום אביו הגאון רבי אברהם דב לוין זצ"ל שנפטר ביום שישי האחרון בגיל 71 

הממשיך של אב בית הדין: הכירו את הגר"י לוין
אב בית דין החדש הגאון רבי יהושע לוין צילום: באדיבות המצלם

פטירתו של הגאון רבי אברהם דב לוין זצ"ל אב"ד בית הדין בירושלים: במסע הלוויה בהוראת גדולי ישראל ודייני בית הדין לדיני ממונות, הוכתר הגאון רבי יהושע לוין לכהן במקום אבותיו. 

עם הכתרתו, משרטט 'בחדרי חרדים' פרופיל לדמותו של הממשיך מבית הדין בירושלים. 

בית הדין נוסד על ידי אביו של הגרא"ד, הגאון רבי ברוך יצחק לוין זצ"ל, כשתחת הנהגת הגרא"ד נודע הבית דין כאחד מבתי הדין המרכזיים בירושלים, עד שפעם התבטא מרן הגרי"ש, כי בפועל זהו הבית דין של ירושלים.

בחיי מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל היו כל ענייני בית הדין מנווטים על ידו, כשמידי שבוע היה הגרא"ד עולה ללבן את השאלות המוקשות לפני מרן הרב אלישיב, ואף מינויי הדיינים נעשו בברכת הגרי"ש.

במשך השנים עד שנת תש"ס, היה בית הדין לענייני ממונות פועל מטעם המועצה הדתית בירושלים, והיה אחראי מטעם המועצה"ד על כל ענייני היוחסין ועל בירורי היהדות של העליה הרוסית הגדולה. לאחמ"כ המשיך בית הדין להיות מהגדולים בארץ בענייני יוחסין מחוץ למסגרת המועה"ד בברכת הגרי"ש אלישיב זצ"ל.

בבית הדין מכהנים הדיינים הרבנים הגאונים רבי מרדכי אייכלר, רבי דוד קניג, רבי יהושע וייס רבי נחום אייזנשטיין ועוד, כשלצד דיני התורה, נודע בית הדין כסמכות העליונה בענייני יוחסין.

הגאון רבי יהושע לוין (46) נולד בחודש תמוז תשל"ג, לאביו האב"ד הגאון רבי אברהם דב זצ"ל, לצד לימודיו אצל רבותיו בישיבת פנויבז', זכה עוד מצעירותו להתקרב למרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, כשאביו האב"ד הגרא"ד זצ"ל נהג לומר בתחילה הייחוס בני היה נתלה בייחוס שלו אצל מרן הרב אלישיב, ובסוף הייחוס שלי הוא שאני האבא של רבי יהושע.

הגרא"ד לוין זצ"ל עם מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל

רבי יהושע הוא נכדו של הגאון רבי זלמן רוטברג זצ"ל, ראש ישיבת 'בית מאיר' וחבר מועצת גדולי התורה. 

בהספדו של רבי יהושע על מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שאף הוציא לאור את הספרים 'השקדן' שהתקבלו בכל תפוצות ישראל, הגדיר הגר"י שלעיתים היה אביו עוסק שבועות רבים בפסק הלכה, ומקיף הדבר בכל צדדי הסוגיא והיה עולים לרב אלישיב ותמיד היה הגרי"ש מונח יותר מהם בסוגיא.

בשנים האחרונות נתמנה הגר"י לכהן כדיין בבית הדין, וכאמור ביום שישי בעת מסע הלוויה הוכרז על דעת דייני בית הדין ובברכת גדולי ישראל כי הגר"י יכהן כאב"ד בית הדין לצידם של הדיינים הגאונים שליט"א.

בשנים האחרונות פתח רבי יהושע אפשרות לשאלות קצרות בחושן משפט בכתב והוא היה עונה תשובות עם נימוקים.

כשאביו לא יכול היה להגיע לבית הדין, אז הוא ישב במקומו כאב בית הדין. לחם את מלחמות אביו במלחמה נגד בית המשפט שגזר נגדו, ואף נימוקים לפסקי הדין כתב לפסקים של אביו הגדול.  

בארבעה חודשים בהם אביו אושפז במצב קשה בבית החולים, ניהל רבי יהושע בפועל את בית הדין. חצי יום בבית הדין וחצי בבית החולים. לדברי מכריו ששוחחו עם 'בחדרי חרדים', "יש לו זיכרון מופלא וכל פסיקה יודע לצטט מה בדיוק היה שם" הוציא כמה חוברות הלכתיות בנושאים העומדים על הפרק שנכתבו בין היתר בעילום שם. 

מי שמינה את רבי יהושע בשם חברי בית הדין בעת הלוויה, היה הגאון רבי חיים דומב מרבני העיר מודיעין עילית. 

הרב אברהם דב לוין הרב יהושע לוין בית הדין לדיני ממונות בירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד