י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

15 בוגרות חרדיות מבר אילן התקבלו לתואר שני בפסיכולוגיה

לפני כחמש שנים נפתח באוניברסיטת בר אילן מסלול לימודים ייחודי לנשים חרדיות שביקשו תואר ראשון בפסיכולוגיה, מתוך הכרה בצורך, אשרה המועצה להשכלה גבוהה את הקמת המסלול, על אף הרגישות של הפרדה מגדרית

15 בוגרות חרדיות מבר אילן   התקבלו לתואר שני בפסיכולוגיה
פסיכולוגיה צילום: pixsabay

כל סטודנטית חרדית לתואר ראשון, חולמת להמשיך את המסע המקצועי שלה באופן המתאים ביותר לאורח חייה ומבלי שתצטרך לוותר על רמה גבוהה ומקצועית.

לפני כחמש שנים נפתח באוניברסיטת בר אילן מסלול לימודים ייחודי לנשים חרדיות שביקשו ללמוד תואר ראשון בפסיכולוגיה.

מתוך הכרה בצורך, אשרה המועצה להשכלה גבוהה את הקמת המסלול, על אף הרגישות של הפרדה מגדרית.

היתרונות עבור נשים חרדיות, באופן הלימוד בקמפוס הספציפי, הם רבים. הנוחות של לימוד במסגרת נפרדת הוא בסיס עבור אישה חרדית שהתרגלה ללמוד עם בנות בלבד, והיא עוברת את המסלול המתפרס על פני שלושה ימים בשבוע, עם סגל הוראה שעבר הכשרה בנושא רב -תרבותיות, על מנת להנגיש מידע גם עבור קהל שמרני, וכמובן שהדרישות הן ללא שינוי מהלימודים הרגילים באוניברסיטה.

עד כה סיימו שני מחזורים את  הלימודים במסלול המדובר, ורמת ההצלחה מרשימה ביותר. 15 סטודנטיות התקבלו ללימודי תואר שני בפסיכולוגיה, לימודים מבוקשים ביותר, בעלי תנאי קבלה גבוהים מאד. הסטודנטיות החרדיות צלחו קבלה למוסדות המבוקשים ביותר כמו אוניברסיטת בר אילן, האוניברסיטה העברית בירושלים, המרכז הבינתחומי בהרצליה והמכללה האקדמית תל אביב-יפו.

ד"ר נעה וילצ'ינסקי, פסיכולוגית שיקומית מומחית, מרצה בכירה וראש המעבדה למחקר פסיכו-קרדיולוגי במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, מכהנת כראש האקדמי של תוכנית תואר ראשון בפסיכולוגיה לנשים מהמגזר החרדי, משלבי הקמתה. ד"ר וילצ'ינסקי אומרת בשיחה ל'בחדרי חרדים' כי "היה ברור שהרמה האקדמית של התוכנית היא תנאי בל יעבור, "יחד עם זאת רצינו להנגיש את התוכנית לאוכלוסייה שהדבר היה עבורה אתגר".

המסלול הוא מאוד קשה ותובעני, בוודאי לאשה עובדת ומטופלת בילדים והסטודנטיות בתוכנית עושות זאת בהצלחה הודות לאמביציה האדירה איתה הן מגיעות ללימודים. הן מפוקסות, ממוקדות וחרוצות. כיף ללמד אותן! המרצים והמרצות מאוד נהנים ללמד בקמפוס. הם חשים כי הסטודנטיות מאוד מוטיבציוניות, סקרניות וחרוצות, וגם מביאות מצדן עולם מעניין. אנחנו מלמדים  אותן ולומדים מהן. חשוב לנו שהן תרגשנה שאנו מכבדים  את אמונתן באשר היא, ואין לנו שום רצון, עניין, או יומרה לשנות או לערער את אמונתה של אף סטודנטית".

האם יש התנגשות בין ערכי הדת לערכי הפסיכולוגיה שאתם צריכים לגשר עליהם ?

"זה אולי מפתיע, אבל התואר בפסיכולוגיה אינו חתרני ואפילו לא כל כך ביקורתי. אנחנו מלמדים תיאוריות המנסות להסביר את ההתנהגות האנושית וממצאים של מחקרים בתחום. אנחנו מלמדים ידע אך גם מיומנויות רבות של מחקר.

איך באה לידי ביטוי ההנגשה של החומרים?

"חשוב לנו שהסטודנטיות תילמדנה ממקום פנוי וסקרני וללא התנגדות פנימית. הרעיון הוא ללמד תוכן לא פשוט, תוך התחשבות ברגשות הסטודנטיות ובעולם הערכים שלהן. כך למשל, להשתמש בדוגמאות שקרובות לעולם התרבותי של הסטודנטיות ולא זרות להן, להשתמש במצגות עם תמונות שמתחשבות ברגישויותיהן, וכדומה. עוד דרך יעילה היא להסביר מראש את חשיבות הלמידה של חומר לא פשוט, כמו למשל הפרעות נפשיות והשלכותיהן. נדגיש מראש עד כמה חשוב שפסיכולוגיות לעתיד תדענה על קיומם של סימפטומים והפרעות שונות וכיצד מתמודדים עמם בטיפול. וכך אנו מנגישות את התכנים הקשים ומסבירות אותם ברגישות ובעדינות.

יש היום שיטות טיפול שונות, ומטפלים שמתיימרים לחלץ אנשים ממצבים קשים – עד כמה הדבר פוגע במטפלים אמיתיים?

"בישראל כיום, פסיכולוג המורשה לטפל הוא אך ורק אדם שלמד לתואר שני בפסיכולוגיה במסלול טיפולי וכן השלים ארבע שנים של התמחות בפסיכולוגיה תחת הדרכה אינטנסיבית.

אנחנו נוגעים בנפשות של אנשים, במצבים קשים מאד כגון, פוסט טראומה ודכאון, אבל ואובדן, הפרעות נפשיות קשות ומשברי חיים מערערים, קשיים התפתחותיים, חברתיים ובינאישיים, אנשים שעברו אלימות והתעללות, ושאר קשיים רגשיים משמעותיים. לטפל במקרים כאלו ניתן רק לאחר הכשרה ממושכת, עבודה עצמית אינטנסיבית, הדרכה קפדנית, הכרות מעמיקה עם עולם המחקר והתיאוריות בתחום ועמידה בבחינות ובדרישות הפורמאליות של ההכשרה. כמו כן, אנשים בשיא שברונם ובמצב רגיש כל כך, בקלות יכולים להיות נתונים למניפולציה של כל מיני שרלטנים שעלולים, עקב חוסר ידע וניסיון, לא להועיל אלא אף להחמיר את מצבם הנפשי של הפונים אליהם. בעיני, כפי שאף אחד לא יסכים לקבל טיפול רפואי אצל אדם שלא עבר לימודי רפואה, כך אין לתאר קבלת טיפול נפשי ממי שאינו מומחה מורשה בתחום".

האם ההשקעה שלכם בתכנית עבור הנשים החרדיות מוכיחה את עצמה?

"ללא ספק מוכיחה ובצורה הטובה ביותר. עצם העובדה שסיימנו שני מחזורים וכבר יש בוגרות שהמשיכו ללימודים גבוהים במקומות היוקרתיים ביותר, מעיד על ההצלחה. יש פה מהפיכה. בנוסף למהפכה המקצועית, יש כאן גם משהו מאוד יפה ברמה הערכית של חיבור בין מגזרים, היכרות והערכה מחדש של אנשים המגיעים ממגזרים תרבותיים שונים.  עצם המפגש , ההיכרות והקבלה ההדדית מהווים מבחינתנו שליחות בפני עצמה ".

רוצים לדעת פרטים נוספים על לימודי פסיכולגיה לנשים בהפרדה?

פסיכולגיה לימודים אוניברסיטת בר אילן לימודי תואר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד