ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
בסכנת הכחדה ממשית

הטורף הגדול ביותר בארץ נצפה במטע התמרים בערבה

הטורף הגדול ביותר בישראל, ומין הצבועים היחיד הקיים בארץ, שנמצא בסכנת הכחדה ממשית, התגלה לעיניו של מדריך כוכבים במטע תמרים סמוך למושב עין יהב ותיעד אותו • צפו

הטורף הגדול ביותר בארץ נצפה במטע התמרים בערבה
צבוע מפוספס (Hyaena hyaena) צילום: אלון גולדשטיין, הערבה התיכונה

אלון גולדשטיין, מדריך כוכבים ממושב עין יהב שבערבה התיכונה, סייר במטע התמרים ליד חניון הזיל, סמוך למושב עין יהב ונתקל במחזה יוצא דופן: הצבוע המפוספס (Hyaena hyaena), הטורף הגדול ביותר בישראל, ומין הצבועים היחיד הקיים בארץ, שנמצא בסכנת הכחדה ממשית, בשל הפגיעה העקבית בבתי הגידול הטבעיים שלו, צייד, ירידה במקורות המזון, פיזור רעלים, ודריסה על ידי כלי רכב, מאחר צבועים רבים נדרסים בכבישי ישראל בעת ניסיונם לאכול בעל חיים שנדרס ונותר על הכביש.

הצבוע הנדיר, שאינו נצפה לעתים קרובות, פעיל בעיקר בלילות, חי במערות ובמחילות בין סלעים גדולים. בניגוד לתדמית המרושעת שנוצרה לו, הצבוע המפוספס נחשב לחיה פחדנית, הנמנעת מאינטראקציה חברתית, וממלא תפקיד חשוב במערכת האקולוגית כאוכל פגרים, לרבות עצמותיהם, בעלי חיים קטנים ואיטיים, וניזון גם מפירות וירקות. חשוב להדגיש כי הצבוע המפוספס מסוגל לאכול כמויות גדולות מאוד של בשר בבת אחת- עד ל-10 ק"ג.

בניגוד למינים אחרים של צבועים בעולם, החיים בקבוצות, הצבוע המפוספס חי לבדו. חזותו הפרוותית בצבע אפור עם פסים וכתמים שחורים, ייחודיים, רגליו הקדמיות גדולות וארוכות מהאחוריות, על מנת לשאת את ראשו הגדול, והוא מוציא הפרשה צהובה ומצחינה בעזרתה הוא מסמן את נוכחותו. משקלו של הצבוע המפוספס מגיע ל-50 ק"ג, אורך גופו כולל הראש, מגיע ל-115 ס"מ, ואורך הזנב נע בין 40-30 ס"מ.

"אין ספק כי לחזות בצבוע המפוספס, היה מחזה יוצא דופן ומרגש, הן מבחינת התדירות בה אנחנו נתקלים בו והן מבחינת הקרבה אלינו" אמר אלון גולדשטיין. "הצבוע חי ואוהב את הערבה בשל המרחק מבני האדם, והמחייה במרחבים השקטים. חשוב להדגיש כי במידה ונתקלים בצבוע המפוספס אין כל סכנה לתקיפה מצדו, מומלץ בכל מקרה לא להביל אותו ולשמור מרחק".

צבוע מפוספס מושב עין יהב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד