כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

ההפסד זינק ב-33% - לרכבת נוספו 300 עובדים

רכבת ישראל רשמה גידול נאה בהכנסות, אך במאזן הסופי קיים הפסד של 219.9 מיליון שקל • הסיבה: גידול בהוצאות התפעול

  • י"ד אייר התשע"ב
רכבת ישראל. צילום: יעקב נחומי
רכבת ישראל. צילום: יעקב נחומי

חברת רכבת ישראל מסיימת את 2011 עם הפסד של 219.9 מיליון שקל, גידול של 33% בהפסדים לעומת 2010. זאת, על אף שהכנסות החברה גדלו ב-3.5% והגיעו ל-1.8 מיליארד שקל.

הסיבה לפער היא גידול בהוצאות התפעול, שנובע בעיקר מעליית מחירי הדלק בשנה האחרונה. יש לציין כי תחבורה ציבורית ככלל היא פעילות הפסדית, אך דווקא רכבת ישראל, שהיא בעלת התשתית המסילתית בישראל, יכולה להגיע לאיזון - ולכך שואפת המדינה.

ואולם, הנתונים הכספיים של הרכבת יכולים להיות שונים לגמרי, בהתאם להחלטת רשות המסים. מתברר כי התקציבים שמעבירה הממשלה לפיתוח המסילות נחשבים סובסידיה לטווח ארוך, כלומר - הם מעין מקדמות על חשבון כסף שהמדינה אמורה להעביר לרכבת בעתיד. ברכבת מבקשים מרשות המסים לגבות מס על הכנסות אלה רק בעתיד, בהתאם לשנה שבה הסובסידיה היתה מיועדת להתקבל. אם רשות המסים לא תקבל את העמדה, היא עשויה לחייב את הרכבת בתשלומי מס גבוהים מאוד. במקרה כזה, מציינת רשות החברות, הרכבת תתקשה לשלם את התחייבויותיה, ותזדקק להעברת כספים נוספת מהמדינה.

דווקא בשנה של רפורמות והתייעלות, הפיתוח של הרכבת הביא לעלייה של 14.1% במספר העובדים, שהגיע ל-2,416. ואולם, ההתייעלות ניכרת בכך שגיוס העובדים חדשים, ששכרם נמוך יותר, הביא לירידה בעלות השכר הממוצעת לכל מועסק (ב-3.7%), ועלות זו הסתכמה ב-215.9 אלף שקל בשנה.

אחד ממקורות הרווח של הרכבת יכול להיות הובלת מטענים, שאינה נחשבת לשירות ציבורי ועל כן מחיריה אינם מפוקחים. אך בתחום זה הרכבת מתקשה להתחרות בחברות הובלה פרטיות. ההכנסות מהובלה אמנם עלו ב-6.6% ל-135.3 מיליון שקל (בזכות הסכם חדש עם כיל, שאיפשר העלאת מחירים), אך השביתות התכופות וסגירת קו הרכבת לבאר שבע (לצורך הכפלת המסילה) הביאו לקיטון בביקוש הכולל. התחרותיות של הובלת המטענים תשתפר, מקווים באוצר, עם הקמת חברה בת למטענים, שתהיה בשליטת חברה פרטית ותוכל להציע מחירים טובים יותר, ללא חובת חוק המכרזים.

הלקוח הגדול של הרכבת הוא משרד הביטחון, שמשלם לחברה 126.9 מיליון שקל בכל שנה, ואחראי ל-17.4% מהכנסותיה השוטפות. את חלק מהשירות ללקוח זה מספקת חברת הרכבת דווקא באוטובוסים, שמסיעים את החיילים לבסיסים בימי ראשון העמוסים. עוד מתברר מהדו"חות כי שריפת שני הקרונועים בשלהי 2010 הביאה להפסד של 28 מיליון שקל לחברה.
רכבת ישראל שכר עובדים הפסדים רפורמות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד