ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
אחרי הכישלון בבחירות > שובר שתיקה

השר הבכיר מ'הליכוד': "החרדים יקבלו מהשמאל יותר"

"לא ניתן להפריד בין הליכוד לשותפות הטבעיות", כך מבהיר בכיר 'הליכוד' ואחד המועמדים לרשת את נתניהו, השר ישראל כץ בראיון ל'ישראל היום', הוא שופך על הקשר שבין המפלגות החרדיות לליכוד ועומד מאחורי נתניהו באופן שלא מותיר ספיקות | ומי אשם בכישלון הימין בבחירות

השר הבכיר מ'הליכוד': "החרדים יקבלו מהשמאל יותר"
ישראל כץ צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בליכוד בינתיים שותקים, אך יש מעטים שמעזים להודות בכישלון ולומר לא לתוצאה כזו ציפינו. אחד מהם הוא השר הבכיר ביותר בסיעה, המוצב במקום השלישי ברשימה - שר החוץ ישראל כץ.

בראיון ליהודה שלזינגר ב'ישראל היום' הוא נשאל תחילה, איך מצאנו את עצמנו במצב הזה, והשר בחר להאשים את "אביגדור ליברמן", כשלדבריו, "אחרי הניצחון בבחירות היו דיבורים אבל אף אחד לא האמין שהוא יערוק מן השורות, האיש שהיה כל חייו במחנה הלאומי, שהתחייב להמליץ על נתניהו ערק לצד השני עם תוכנית ברורה - לקחת את המנדט מנתניהו, להחזירו לנשיא ולהעביר אותו לבני גנץ. הסיבות? נקמנות אישית, רצון למצב את עצמו מחדש, הוא קיבל רק חמישה מנדטים, זו היתה השפלה גדולה, אל תשכח שכשהוא קיבל שישה מנדטים, הוא טען שזה בגלל החקירות. הוא גם רצה להשתלב בליכוד ולא הצליח".

מגלה: ליברמן ביקש להשתלב בליכוד

"זה חדש?", שאל המראיין והשר כץ השיב, "ברור שהוא רצה. הוא חיפש פלטפורמה להמשיך את הקריירה שלו אחרי שמיצה את האלקטורט שלו. היה לו דיבור עם נתניהו, כל הזמן, גם בבחירות. הכוונה שלו היתה להשתלב בליכוד כדי שתהיה לו מקפצה. אנשי הליכוד זיהו את זה והתנגדו". זה היה "לפני הבחירות הקודמות", הוא מגלה ומוסיף, "זה פורסם והוא הכחיש כדי לא להיתפס כמי שמחזר על הפתחים, הוא רצה להיות ממלא מקום ראש ממשלה".

ליברמן יוצא מביתו בנוקדים, אתמול. צילום: פלאש 90

באשר לתוצאת המנדטים, אומר כץ בגילוי לב כי היה בטוח "שהליכוד יקבל עוד מנדטים, שנצליח להגדיל את גוש הימין ל־61 מנדטים כדי להרכיב ממשלה בקלות. שאלת המפתח היתה שיעור ההצבעה במעוזי הליכוד ביחס להתעוררות המוגברת של מצביעי השמאל לצאת ולהצביע. היתה אדישות, אנשים טסו לחו"ל, לא קיבלו תחושת דחיפות. רק לפני כמה חודשים היו בחירות שלוו במתח גדול, ברגע שהליכוד קיבל 35 מנדטים זו היתה צפירת הרגעה, אנשים חשבו שזה בא בקלות, אבל היה צריך להעיר אותם. בסופו של דבר אחוז התמיכה של הליכוד נשמר, הצד השמאלי הוא זה שהתעורר", הוא מודה.

המראיין יהודה שלזינגר הציג בפני שר החוץ, כי הליכוד אמור היה להשיג 40 מנדטים לפחות, לאחר צירוף כחלון ופייגלין ולא רק שלא התחזק, אף נחלש. "לליכוד יש בסיס רחב, הפעם גם ש"ס, שמתחרה בליכוד, התחזקה, וגם העולים, שבדרך כלל תומכים בליכוד, תמכו בליברמן", הסביר ישראל כץ, "אמנם חלק הוא לקח ממחנה השמאל אבל גם נגס בליכוד. בסופו של דבר, התוצאה היא שיש לגוש הימין 55-56 ועם המספר של ליברמן זה 65, זה כוחו של גוש הימין, התוצאה לא השתנתה, ליברמן הוא זה ששינה את המצב. ברגע שהליכוד השיג יותר מ־30 מנדטים זה הישג, זה אמנם לא מספק אבל מדובר בהישג. העובדה היא שאין לנו רוב 61 להקמת ממשלת ימין, לעומת זאת גם לבני גנץ אין. בשביל גוש חוסם הוא צריך את הרשימה המשותפת וליברמן, הדברים האלה לא הולכים ביחד, כל אחד מהם יכול להיות מוכן לתמוך בו אבל זה לא קורה ביחד, ולכן הוא לא יכול להרכיב ממשלה. כחול לבן נכשלה במשימה להדיח את נתניהו מראשות הממשלה".

המועמד היחיד של הליכוד הוא נתניהו

ישראל כץ ששמו עולה מידי פעם כאחד המיועדים לרשת את בנימין נתניהו בבוא היום, מבהיר בראיון ל'ישראל היום' כי לא יכנעו לדרישות 'כחול לבן' לממשלת אחדות ללא נתניהו, "המועמד היחיד של הליכוד להרכבת ממשלה זה בנימין נתניהו. זה עניין מוסרי, חברי וגם של אחריות לניהול המדינה. הממשלה היחידה שניתן להרכיב אותה בכנסת הזאת היא ממשלת אחריות לאומית בראשות נתניהו. ברור לכולם שנתניהו הוא המועמד לעמוד בראשות הממשלה, ברור גם שלא ניתן להפריד בין הליכוד לשותפות הטבעיות - החרדים ומפלגת ימינה", הוא מצהיר.

ישראל כץ לצד בנימין נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לדבריו, "לממשלה הזאת יש יעדים שצריך לטפל בהם, כל המפלגות האחרות צריכות לבחון את המציאות הפוליטית באופן מפוכח ולקבל החלטות נדרשות, גם מתוך ראיית אינטרס פוליטי שלהן וגם מתוך הסתכלות על טובת המדינה. אנחנו לא פוסלים שום מפלגה, כל אחד יכול להיות מוזמן למו"מ כדי לאפשר הקמת ממשלה".

"הנשיא יזמן את נציגי המפלגות לשיחות ואמר שינסה לפעול להקמת ממשלת אחדות. עם העמדות הנוכחיות של כחול לבן, שפוסלות את נתניהו באופן אישי, ועם העמדות של ליברמן, שפוסל את החרדים כשותפים, יש בעיה. לא פסלנו את ליברמן, את עמיר פרץ או את כחול לבן. יש לנו שני עוגנים מרכזיים - נתניהו ראש ממשלה והשותפות שלנו בתוך הממשלה", כך השר כץ.

באשר לכשלון של מפלגות 'ימינה' ו'עוצמה יהודית' אומר השר כץ כי "נעשו שגיאות. שתי מערכות הבחירות במחנה הלאומי עמדו בצל החלטות לא נכונות של בנט ושקד. החלטות לא נכונות לפרוש ולהתפלג מהבית היהודי ולא לשלב את עוצמה יהודית בבית היהודי. אם הם לא היו עוזבים את הבית היהודי בבחירות הקודמות לא היינו הולכים לבחירות נוספות ולא היינו במצב שבו אנחנו היום". 

באשר לסיכויים שליברמן ישוב להיות שותף נאמן של הליכוד, מגלה השר כץ ל'ישראל היום', "עשרים שנה ליברמן היה במחנה הלאומי, אני רשמתי אותו לליכוד לפני עשרות שנים כשהגיע בתור עולה ציוני נלהב מברית המועצות. עשרים שנה הוא היה פעיל והיו לו הישגים. ההתנתקות שלו מליבת המחנה הלאומי יצרה תהליך בעייתי. אנשים נקרעו בין הרצון לראות את נתניהו כראש הממשלה לבין ההתנגדות לחרדים שליברמן ליבה באופן קיצוני".

לחיצת ידיים משולשת; גנץ, ריבלין, נתניהו, באזכרה לשמעון פרס ז"ל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"לדעתי, אפשר עדיין למצוא את המאחד", הוסיף השר, "הפתרון הוא לא להתנגח, יש לנו אחריות, עם כל השותפים שלנו לחיות ביחד. ליברמן יתבקש להתגמש כדי להיות חלק מאותה הממשלה".

כץ נשאל בראיון, האם החיבור המובן מאליו עם החרדים עשה יותר נזק לליכוד מתועלת, "זה החיבור הקריטי לשלטון הליכוד", קובע השר.

בשמאל מוכנים ללבוש שטריימל

לגבי קמפיין השנאה שהתחולל במערכת הבחירות נגד החרדים והדתיים, אומר ישראל כץ כי זאת "זאת צביעות מוחלטת כי אין מדינת הלכה, הכל סיסמאות. היחידים שהיו מוכנים לתת לחרדים דברים חסרי תקדים אלו אנשי השמאל. אמרו שם שמוכנים ללבוש שטריימל כדי לקדם את השלום".

לדבריו, יש לנו יחס של כבוד לדת ולמסורת, השותפות טבעית, לא צריך 'לשלם' עבור הקרבה הזו. לחרדים יש צרכים וזה לגיטימי, הם לא צריכים לסחוט ואנחנו לא נסחטים. עד היום ליצמן מספר על המכתב שלבני הפקידה בידיו לגבי מה שהסכימה לתת לו, גנץ אמר, 'קחו נייר ותמלאו מה שאתם רוצים'". 

השר כץ ממשיך להגן על החרדים, גם כאשר המראיין מנסה להקשות, אולי החרדים הגזימו למשל במאבק עבודות הרכבת בשבת, "עמדתי על זה שאם הגורמים המוסמכים אישרו ויש דברים שגובלים בפיקוח נפש, צריך לבצע את העבודות. עם זאת, אני רואה את המדינה כמדינה יהודית, האינטרס שלנו זה לשמר את האופי של המדינה" מבהיר שר התחבורה לשעבר ומוסיף,  "הכעס על החרדים מלאכותי, ליצמן היה השר הכי פופולרי, היחיד שהשיג אותי בהתחלה במדד הפופולריות. אם הם היו חוברים לשמאל, הם היו מקבלים הרבה מחמאות. אין לי ספק שאם חלילה יוטל על גנץ להרכיב את הממשלה, הראשונים שיפנה אליהם יהיו החרדים. מי שחושב שהברית בין החרדים לליכוד מבוססת רק על האינטרסים טועה, מהשמאל הם יכולים לקבל יותר".

השר כץ בשיחה עם סגן השר ליצמן. צילום: שלומי כהן, פלאש 90

המראיין תהה, אולי חוק המרכולים והתחבורה הציבורית בשבת, גרם לשנאת החרדים לגאות, על כך משיב ישראל כץ, "חוק המרכולים לא השפיע על המציאות, סתם הצהרה שגורמת להתקוממות. אפשר למצוא הסדרים לכל דבר. זו מדינה ליברלית, אף אחד לא מנוע מלעשות כלום. אנחנו חיים במדינה מודרנית, ליברלית, ועם זאת מדינה יהודית. הטעות של השמאל היא הניתוק מהזיהוי עם היהדות. לליכוד יש יחס של כבוד לדת ולמסורת. אני לא רואה את ענייני דת ומדינה כבעיה במדינת ישראל".

לסיום, נשאל השר איך היחסים שלו עם חבריו בליכוד? "טובים מאוד" כולל עם הטוען לכתר גדעון סער.

סיעת הליכוד ישראל כץ בחירות 2019

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד