י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ממשלת אחדות תצא לדרך?

חשש רב במפלגות החרדיות: "לא נצליח להעביר את חוק הגיוס"

שני תסריטים מטרידים בימים אלה את ראשי הסיעות החרדיות: האופציה שנתניהו יקים ממשלת אחדות בלעדיהם ויסביר כי הדבר נכפה עליו כפי שתירץ את כניסת לפיד לממשלתו ב-2013; ומצב שבו החרדים רצויים בממשלת הליכוד-כחול לבן - אך יאלצו להתגמש בנושאי השבת והגיוס

חשש רב במפלגות החרדיות: "לא נצליח להעביר את חוק הגיוס"
גפני, ליצמן ודרעי צילום: יונתן זינדל והדס פרוש, פלאש 90

לאחר שבלשכת הנשיא נועדו אמש (שני) לפגישה ממושכת - ראשי 'הליכוד' ו'כחול לבן', ראש הממשלה בנימין נתניהו וחבר הכנסת בני גנץ, כאשר השניים דנו באפשרות להקים ממשלת אחדות - במפלגות החרדיות מעלים חשש מהקמת ממשלת אחדות לאומית ובכך יאלץ נתניהו להפר את הסיכומים שנחתמו בין חברי הבלוק הימני.

בכירים בסיעות החרדיות אומרים ל'בחדרי חרדים', "מכיוון שהיה תרחיש דומה רק לפני קדנציה אחת בשנת 2013 אז הכניס נתניהו את לפיד לקואליציה כשהסוף גלוי וידוע לכולם, זה הסתיים בגזירות קשות כנגד הציבור החרדי, החשש למקרה דומה בקדנציה הבאה קיים למרות הסיכום שנחתם בין סיעות הימין".

בסיעות החרדיות מבינים היטב כי ממשלת אחדות תגבה קורבנות פוליטיים, הם תולים תקוות ב'כחול לבן' שאולי תוותר על השותפות עם יאיר לפיד, אך החשש כי נתניהו יכנס לבדו לממשלת אחדות בוודאי קיים על השולחן, שבמקרה כזה ימצאו את עצמן הסיעות החרדיות באופוזיציה יחד עם סיעות 'ימינה', 'ישראל ביתנו', 'העבודה', 'המחנה הדמוקרטי' ו'הרשימה המשותפת'.

בכיר חרדי אומר ל'בחדרי חרדים' כי "גם אם יקרה נס ונתניהו ידאג שניכנס לקואליציה, הסיכוי שחוק הגיוס וחוקי השבת יעברו במתכונת שאנו דורשים שואף לאפס". לדבריו, "גם בעניין התפקידים נוכל לקוות שזה יסתיים לפחות ברוטציה על שר התיירות ולא מעבר לכך".

בסביבתו של ראש הממשלה אומרים ל'בחדרי חרדים' כי בכל מקרה ובכל סיטואציה, בסיעות החרדיות יאלצו לוותר על שלל דרישות שלהם שעשויות להוות מכשול בדרך לממשלה, כאשר במהלך הקדנציה החולפת עלו טענות כלפי הסיעות החרדיות שהרבו לעורר משברים קואליציוניים סביב נושאי השבת וגם סביב נושא חוק הגיוס, מה שהוביל לפירוק הממשלה הקודמת.

נזכיר כי למחרת יום הבחירות, כינס נתניהו את ראשי מפלגות גוש הימין, הסיעות החרדיות ש"ס ו'יהדות התורה', לצד מפלגת 'ימינה' על שלוש הסיעות שבתוכה והוחלט פה אחד לקיים מו"מ ביניהם כדי להביא את ההסכם חתום מול 'כחול לבן' במו"מ אותו ינהל ראש הממשלה או איש מטעם 'הליכוד'. 

בתוך כך, היום (שלישי) ייפגשו חברי צוות המו"מ של 'כחול לבן' ו'הליכוד' לפגישה ראשונה, בניסיון להקים ממשלת אחדות, לאחר שהנשיא אמר אמש לנתניהו וגנץ: "העם מצפה מכם למצוא את הפתרון ולמנוע בחירות נוספות, גם במחיר אישי ולפעמים גם אידיאולוגי. זוהי לא העת לחרמות. ממשלה משותפת ושיוויונית אפשרית, היא יכולה וצריכה לבטא קולות שונים ומגוונים בחברה".

יצוין עוד כי ראש הממשלה נתניהו עידכן אמש טלפונית את ראשי בלוק המחנה הלאומי, בפגישתו עם נשיא המדינה ועם בני גנץ. ראש הממשלה הדגיש שהפגישה הייתה עניינית והוסיף כי הוא הדגיש בפגישה שהוא מייצג את כל המחנה הלאומי, פועל בשמו ומנהל מטעם כל הבלוק את המשא ומתן: "אני מחוייב למה שהבטחתי לכם".

אך כאמור, בסיעות החרדיות חוששים כי ברגע האמת נתניהו יזנח אותם ויאמר כי לא היתה לו ברירה כי אם ללכת לבחירות שלישיות שעלולות לגרום לכאוס ולהפגנות מצד אזרחי המדינה.

 

חוק הגיוס ראשי המפלגות החרדיות בנימין נתניהו בני גנץ בחירות 2019

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד