ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
כך תמנעו את האסון הבא

זהירות: עלייה בתאונות ילדים בחגי תשרי

במהלך העשור האחרון מצאו את מותם 29 ילדים במהלך חגי תשרי (בתקופה שבין ערב ראש השנה לסיום חופשת סוכות), כך עולה מדו"ח חדש שפרסם ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים • כדי למנוע אירועים טראגיים אלה, הארגון מפרסם הנחיות ברורות שעשויות למנוע את האסון הבא

זהירות: עלייה בתאונות ילדים בחגי תשרי
ילדים בערב סוכות צילום: נתי שוחט, פלאש 90

דו"ח חדש שפרסם ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים, מראה כי בתקופת החגים יש עלייה בתאונות ילדים. הסיבה המרכזית לעלייה בפניות למיון היא תאונות אופניים.

במהלך העשור האחרון מצאו את מותם 29 ילדים במהלך חגי תשרי (בתקופה שבין ערב ראש השנה לסיום חופשת סוכות), כך עולה מדו"ח חדש שפרסם ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים. ב-16 ממקרי התמותה, הגורם היה תאונת דרכים, ששה מקרי מוות נוספים נגרמו מטביעה. שאר הגורמים היו הרעלה, נפילה, התחשמלות והילכדות ברכב.

עוד עולה מהדו"ח כי במהלך תקופת החגים יש עלייה של פי 3 בפניות ילדים למיון בשל תאונות אופניים. עיקר העלייה מתבטאת ביום כיפור, בו יש גידול של פי 12 יותר פניות למיון בשל תאונות אופניים ופי 8 יותר מקרי אשפוז. מתוך בחינת מקרי הפנייה למיון, קבוצת הגיל הבולטת היא 5-9, כאשר במקרי האשפוז בולטת עלייה בקבוצת הגיל 10-14.

תאונות אופניים וגלגלים קטנים (קורקינט, קורקינט חשמלי, בימבה, סקייטבורד, רולרבליידס, גלגיליות, הוברבורד, וסקוטר) הן הסיבה המרכזית לפניה למיון. כאמור, העלייה הגדולה ביותר היא ביום כיפור, אך גם בסוכות ובראש השנה ישנה עלייה בתאונות הכוללות אופניים וגלגלים קטנים.

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים אומרת בעקבות הדו"ח: "השילוב בין ריבוי ימי חופש לבין מזג האוויר שנעשה יותר נעים, מושך משפחות רבות לצאת לטיולים, לרבות רכיבה באופניים. כתוצאה מכך אנו רואים עלייה משמעותית בתאונות. כדי שהשנה הבאה עלינו לטובה תתחיל ברגל ימין, יש להקפיד על התנהגות בטוחה, גם בבית וגם בדרכים. על ההורים לתת דוגמה טובה לילדיהם, להדריך אותם בכללי התנועה ולוודא שאינם רוכבים ללא קסדה ואמצעי בטיחות כנדרש".

סכנה נוספת: כוויות במהלך ארוחות החג

בתקופת החגים רבים מאתנו מארחים, מתארחים ומבלים בארוחות משפחתיות. תוך כדי כך, הילדים נמצאים בסיכון גבוה לכוויות. מנתוני ארגון בטרם עולה כי 84% ממקרי כוויות הילדים מתרחשות בבית וכ-60% מהמקרים אירעו כתוצאה מנוזל חם. כוויות אצל ילדים הן חמורות יותר מאשר אצל מבוגרים, בשל העובדה שעורם דק יותר, ושטח הפנים שלו קטן יותר. הנזק הנגרם לילדים מכוויות עלול ללוות אותם לאורך שנים רבות, לכן חשוב להרחיק מילדים נוזלים חמים, סירים עם תבשילים רותחים ולנקוט משנה זהירות.

הנחיות הבטיחות של ארגון 'בטרם' לבישול והגשת מאכלים חמים:

• בזמן הבישול מומלץ להשתמש בלהבות האחוריות של הכיריים
• בזמן הבישול יש להפנות את ידיות הסיר לכיוון הקיר כדי למנוע מילדים למשוך אותן או להיתלות עליהן
• אין להניח סירים חמים או שתייה חמה בקצה השיש או על הרצפה
• קומקומים, מיחמים ופלטות יש להרחיק מקצה השיש כדי למנוע גישת ילדים
• כלי הגשה יש להניח במרכז השולחן, הרחק מהישג ידם של ילדים­­
• תינוקות ופעוטות אוכלים רק בהשגחת מבוגר

ראש השנה: סכנת חנק

את השנה החדשה אנו מקבלים בסעודת חג הכוללת מאכלים ייחודיים המסמלים את הברכות לשנה שבפתח. כאשר מגישים את המאכלים לילדים מתחת לגיל 5, יש לשים לב לאופן ההגשה למניעת חנק.

ילדים קטנים אינם יודעים ללעוס ולבלוע היטב את המזון ועלולים לשאוף אותו לריאות. דרכי הנשימה שלהם צרות יותר משל מבוגרים ולכן הם בסיכון גבוה לחנק מסוגי מזון שונים. הקפדה על הגשה נכונה, היא מהותית למניעת חנק. בנוסף, יש לוודא כי הילדים אוכלים בישיבה ללא כל פעילות נוספת במקביל, ותחת השגחת מבוגר.

אלו המלצות ארגון בטרם לבטיחות ילדים להגשה בטוחה למאכלי החג:

• דג - יש להגיש דג נקי לחלוטין מעצמות. יכולת השיעול של פעוטות אינה מפותחת ולכן אינם יודעים להוציא עצם שנתקעת בבית הבליעה או נשאפת

• תפוח עץ/גזר - יש לחתוך לאורך או לחתיכות קטנות בהתאם ליכולת הלעיסה של הילד. לפעוטות מומלץ לבשל לריכוך לפני ההגשה.

• רימון - אינו מומלץ לאכילה לפעוטות. ניתן להגיש להם מיץ רימון טבעי כתחליף

• תמר - יש להוציא את הגלעין ולחתוך לחתיכות קטנות על מנת שלא יידבק במידה ויישאף לקנה הנשימה

• עוגת דבש - לילדים מתחת לגיל 5 אין להגיש עוגת דבש אם היא מכילה אגוזים או שקדים שלמים או שברי אגוזים או שקדים. כמו כן, משרד הבריאות ממליץ לא לתת דבש לילדים מתחת לגיל שנה בשל סיכון גבוה לחשיפה למחלה בוטוליזם.

• אגוזים, שקדים ופיצוחים - אסורים לאכילה מתחת לגיל 5 בשל סכנת חנק.

יום כיפור: למרות הכבישים הריקים - יש להיזהר בדרך

יום כיפור הוא היום היחיד בשנה בו אין מכוניות הנוסעות בכביש. עובדה זו נותנת תחושה מטעה של בטחון עבור הולכי הרגל ורוכבי האופניים (חילוניים. א.ש.). בפועל, נתוני ארגון 'בטרם' מראים כי ביום זה יש את העלייה המשמעותית ביותר (פי 12) בפניות למיון בשל תאונות אופניים.

למרות הצום והתפילות, תפקיד ההורים להשגיח על הילדים ולוודא כי הם פועלים בהתאם להנחיות הבטיחות.

הנחיות ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים ליום כיפור:

• למרות הכבישים הריקים, יש להיות ערניים לנסיעת כלי רכב לחירום בכביש ולא לאפשר לילדים להסתובב ללא השגחה
• אסור לרכוב על אופניים, קורקינט או סקייטבורד ללא קסדה
• מומלץ להשתמש במגני ברכיים ובמחזירי אור בזמן הרכיבה על האופניים

חג סוכות: זהירות בבניית הסוכה

בניית סוכה היא חוויה משפחתית מגבשת ומהנה. התהליך עלול לטמון בחובו סכנות רבות עבור הילדים. השגחה מלאה של ההורים והקפדה על הנחיות הבטיחות, תבטיח כי כולם יגיעו לסוכה בשלום.

הנחיות ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים לבניית סוכה:

• בזמן בניית הסוכה הרחיקו מילדים צעירים פטישים, מסמרים, לוחות עץ וחומרי בנייה מסוכנים
• מנעו מהילדים לטפס על עצים כדי לקטוף ענפים לסכך
• במהלך הקמת דפנות הסוכה, יש להרחיק מהאזור ילדים על מנת שלא ייפגעו מדופן שעלול ליפול עליהם. יש לוודא חיזוק הדפנות באופן שלא תתאפשר קריסתן
• במהלך הנחת הסכך, יש להיזהר בעמידה בגובה. אין לטפס על מעקה המרפסת, או על סולם שאינו יציב. את הסכך יש לחזק כך שלא יעוף ויפצע עוברי אורח
• תליית קישוטים: אין לעמוד על מעקות, סולמות לא יציבים, כסאות וכו', על מנת לתלות את קישוטי הסוכה. יש לוודא שמבוגר אחראי נמצא בסמוך לילדים ומשגיח עליהם בזמן תליית הקישוטים
• במהלך חיבור הסוכה לחשמל, אין לגעת בחוטי חשמל חשופים או בנקודות חשמל שאינן בטיחותיות. יש לוודא כי בטרם חיבור הסוכה לחשמל אין זרם בשקעים השונים, על מנת להימנע מהתחשמלות
• אין להכניס תנור חימום לסוכה

ארגון בטרם חגי תשרי תאונות ילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד