כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מחזה מזעזע שלא יוצא מהראש

משטרת ישראל במופע מביש של איבוד עשתונות

"מה שקרה השבוע היה נראה כמו איבוד עשתונות מוחלט של המשטרה. יציאה מפרופורציות. דריסה ברגל גסה של עיקרון המידתיות. כל בר-דעת שצופה בתיעוד של הניידות הרבות ששוגרו למקום, ישתכנע כי מדובר במרדף מאורגן אחרי מחבל חמוש המחפש אחר טרף" • טור דעה נוקב מאת יוסי אסולין

משטרת ישראל במופע מביש של איבוד עשתונות
הפעלת כוח מוגזמת. הנערה לצד הניידות צילום: מתוך הסרטון

המחזה המחריד הזה שבו אישה נגררת בברוטליות על ידי שוטרים הלופתים את צווארה בחוזקה בתוך ההמון הסוער, מטיחים את ראשה בניידת, תוך שהיא בוכה ולא יודעת את נפשה מרוב מבוכה - לא יוצא לי מהראש מאז יום שלישי האחרון.

נתחיל מהסוף: על פי טענת המשטרה האישה חצתה כביש סואן שלא במעבר חצייה, סירבה לשוטרים כשהתבקשה להזדהות ואף דחפה ובעטה בשוטרת. לכאורה, מדובר בעבירת תנועה חמורה שגררה אחריה עבירות נוספות חמורות אף יותר, ואי לכך, למשטרה הזכות המלאה למצות עמה את מלוא חומרת הדין.

אבל מה שקרה השבוע בבני ברק היה נראה יותר כמו איבוד עשתונות מוחלט של המשטרה. יציאה מפרופורציות. דריסה ברגל גסה של עיקרון המידתיות. כל בר-דעת שצופה בתיעוד של הניידות הרבות ששוגרו למקום, ישתכנע כי מדובר במרדף מאורגן אחרי מחבל חמוש המחפש אחר טרף. ובוודאי שלא יאמין כי מדובר במקרה של הליכה שלא במעבר חצייה. כך לא אמור להסתיים אירוע של אדם בודד שלא ציית לחוק.

נכון, אסור לשפוט רק על פי סרטונים שמסתובבים ברשת. לעתים סרטונים ממסגרים את הסיפור לטובת צד אחד ולא מייצגים את התמונה המלאה. ואולם, גם אם לרגע הייתה מחשבה שאולי יש פרט חסר שאנחנו עדיין לא יודעים עליו - היא חולפת מיד כשמקבלים עדות חיה ורותחת מהמקום.

עד ראייה שנכח במקום התקשר אליי, "זה פשע, זה פשע מה שהולך פה", הוא ירה לתוך האפרכסת, כולו נסער. "זה פשוט בלתי נתפס. אני ראיתי איך שתפסו אותה משל הייתה מחבלת, פושעת, רוצחת. התחילו לדבר איתה, אבל היא הייתה בהיסטריה. כעת תוסיף לזה את השוטרים שעטו עליה ואת הקהל שצעק עליהם שיעזבו אותה ביחד".

אותו עד ראייה לא מכחיש את הטענה שהיא ניסתה לברוח מידי השוטרים, "במהלך הסערה שנוצרה, היא ניסתה להשתחרר מידי השוטרים ואז הם תפסו אותה ממש באלימות כמו שרואים בסרטון. זה לא היה מידתי".

עד ראייה אחר מספר: "לעצור בחורה בשביל דו"ח של מאה שקל זה נטו בגלל האגו המנופח של השוטרים. כי הייתה התקהלות של אנשים שדרשו מהם לשחרר אותה והשוטרים רצו להרגיש גיבורים גדולים - אז עצרו אותה".

"יכול להיות שזה מה שהחוק אומר, שניתן לעכב בן אדם שלא מזדהה. אבל עם כל הכבוד למשטרה, זה להיות ראש בקיר. הדבר גובל בהתעללות. מה גם", מוסיף אותו עד, "שהמשטרה אמרה שהיא תקפה שוטרת. אם היא תקפה - למה לא פתחו לה תיק ורק נתנו לה דו"ח?".

דבר נוסף שמחזק את העדות הזאת זו העובדה שבניגוד לדברי המשטרה, בשום תיעוד שהגיע מהאירוע - שתועד מכמה זוויות - לא רואים הפעלת אלימות מצד העצורה.

אכן עדויות נוקבות שקשה לעכל אותן.

תהיה העבירה חמורה ככל שתהיה, על השוטרים להפעיל שיקול דעת סביר בהתאם לזמן ולמצב. בפרט לאחר שנאמר להם במפורש, וניתן לראות זאת בתיעוד, כי ייתכן שהעצורה לוקה במגבלה. העובדה שאל המקום נהרו לפחות 7 ניידות משטרתיות (ולפי הערכות אחרות 17), מלמדת כי שיקול דעת סביר לא ממש היה שם.

בין אם מדובר בהשפעת ההסתה האנטי חרדית של ציר ליברמן-לפיד ובין אם לאו - אחרי שצופים בתיעודים השונים שהתפרסמו, ואחרי ששומעים עדויות חיות ורותחות מזעם מאנשים שנכחו במקום, ולאחר שמחברים את זה למקרים דומים אחרים שקרו בעבר הלא רחוק כלפי המגזר החרדי - אי אפשר שלא לצאת עם הרושם שלפחות בכל הנוגע לחרדים, ידה של המשטרה קלה על ההדק.

גם אם השוטרים השתדלו להיצמד בעקשנות ללשון החוק, הרי שהנזק התדמיתי של המשטרה שנוצר מאירוע כזה של הפגנת כוחנות מופרזת - הוא אדיר בהיקפו וספק אם המשטרה תצליח לשקם את תדמיתה ואת האמון בה.

וכי בכל הכוח המשטרתי הענק ששוגר למקום - כנראה בהוראה מגבוה - לא היה מבוגר אחד אחראי שביקש למתן את ההתלהמות, להרגיע עם הזרמת הכוחות לשטח, רגע לפני שהעסק ייצא מכלל פרופורציה?

השאלה המרכזית שצריך לשאול את עצמו כל אדם שצופה בתיעוד הזה היא אחת: האם המשטרה הייתה משתמש באותו כוח לו היה מדובר באדם "מהשורה", שאיננו חרדי? התשובה, למרבה הצער, שלילית.

---

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "צר לנו על הצגת תמונה חלקית תוך הטעיית הציבור. מאז תחילת שנה נהרגו 26 הולכי רגל שלא חצו במעבר חצייה (41% מסך הולכי הרגל שנהרגו), ונפצעו עוד 354 בני אדם, 40% מתוכם באורח קשה".

"מדובר בהולכת רגל בת 42, שנראתה על ידי השוטרים כשהיא חוצה כביש סואן שלא במעבר חציה ובאופן מסוכן בניגוד לחוק. לאחר שהתבקשה להזדהות וניהלה שיח עם השוטרים שביקשו לאכוף את החוק, סירבה להזדהות ואף נקטה באלימות נגד השוטרים ולכן עוכבה לתחנה ומשסירבה נעצרה. מעצר זה ודאי היה נמנע, לו רק הייתה מזדהה ומאפשרת את פעילות האכיפה שבוצעה כחוק בדומה לאלפי פעולות אכיפה דומות המבוצעות מדי שנה".

התעללות בעציר אלימות משטרתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד