י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
פרסום ראשון

סערה ברכסים: מנהל המוסד עתר נגד רבני היישוב, הפסיד והתקפל

מנהל סמינר ספרדי ברכסים סירב לקבל חמש בנות למוסד אותו הוא מנהל, למרות שרבני היישוב, האחראים על השיבוצים של הבנות יחד עם המועצה, קבעו כי הוא צריך לקבלן. המנהל ניסה לעתור באמצעות ערך דינו לבית המשפט המחוזי בירושלים, שם דחו טענותיו וחייבו אותו לקבלן

סערה ברכסים: מנהל המוסד עתר נגד רבני היישוב, הפסיד והתקפל
הכניסה ליישוב רכסים צילום: yaakov Naumi/Flash90

פרסום ראשון: כחודש לאחר שנפתחה שנת הלימודים, חמש בנות, תושבות היישוב החרדי רכסים שבצפון הארץ, ישבו עד הבוקר בביתן ללא מוסד לימודים, בעקבות התעקשותו של מנהל מוסד ספרדי בישוב, שלא לקבלן וזאת, למרות הוראת רבני הישוב הממונים על השיבוצים שהורו לו לקבלן. מנהל המוסד הספרדי עתר לבית המשפט המחוזי בירושלים שם דחו את בקשתו והוא נאלץ לקבל את הבנות.

מדובר בסערה התנהלה מזה כמה חודשים ברחבי היישוב הקטן בצפון הארץ. שבמקום ישנם שלושה בתי ספר תיכוניים, שניים בהנהלה אשכנזית ואחד בנהלה ספרדית, מולם ישנם רק שני סמינרים, אחד אשכנזי והשני ספרדי. בסוף שנת הלימודים, נרשמו הבנות לסמינרים ובסמינר האשכנזי קבעו רף שמשמעותו: בנות שיקבלו במבחן הקבלה מתחת ל 40%, לא תתקבלנה לסמינר. סוף דבר, לאחר סיום ההליך, 20 בנות נותרו מחוץ לסמינר, כאשר הן עברו להליך שיבוץ שמנוהל על ידי רבני היישוב - הרב ברנדס והרב לוגאסי - שיושבים יחד לדון על שיבוצן של הבנות. עשר מהבנות שנותרו שובצו בסמינר האשכנזי, חמש נוספות במוסדות אחרים ביישוב ובעיר חיפה הסמוכה.

בעתירה נטען: "השיבוצים נעשו ללא תיאום, וללא אישור המוסד, עוד נטען, כי המועצה נמנעת "בהתעקשות דווקנית לפתוח כיתה חדשה אשר היתה מייתרת את ההליך הזה". בעתירה הם שוללים את הטענה כי קיים חוסר במקום במוסד האשכנזי זהו "מצג השווא שמציגים" עוד נטען בעתירה כי, "משרד החינוך והמועצה רמסו ברגל גסה את הוראות הנחיות השיבוץ ואת לוח הזמנים הקבוע בו", וכן, "התעלמו מהוראות הנחיות השיבוץ לפיהן בטרם תחליט בנוגע לשיבוץ אצל מוסד חינוכי, עליה להיוועץ עם המוסד המיועד לשיבוץ, אין כל חולק כי היוועצות שכזו לא קרתה". כשהם טוענים, כי הרמה הרוחנית של התלמידות לא תואם את המוסד. כמו כן נטען כי המועצה ומשרד החינוך התעלמו מרצונן של הבנות שביקשו להמשיך עם חברותיהן לכיתה בבית הספר היסודי וללמוד בסמינר האשכנזי, שלטענת העותר "מדובר בהתעלמות מוחלטת משמירת הרצף החינוכי" .

מנגד, על פי משרד החינוך, מנהל המוסד הספרדי "מנע במפגיע את שיבוצן של התלמידות בבית הספר, זאת למרות שהבנות התייצבו ביום פתיחת הלימודים בבית הספר, בהתאם להחלטת השיבוץ הסופי שנקבעה על ידי הרשמים במקום (דהיינו רבני הישוב א.ק.)". מנהל המוסד ערער למשרד החינוך, אך לטענת המשרד, "ערעורה של העותר נדחה על ידי משרד החינוך". ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בתחילת הדברים טען מנהל המוסד כי קיים מחסור במקומות בסמינר, והמועצה הרחיבה בשל כך את כיתות הלימוד, ולאחר מכן הוא הגיש ערער למשרד החינוך שהיא כאמור נדחתה על הסף.

כעת, באמצעות עורך הדין יואב ללום, עתר מנהל המוסד לבית המשפט המחוזי בירושלים וביקש בשלב ראשוני צו על תנאי לבטל את השיבוצים, וכן לבטל את השימוע אליו הוא הוזמן, בטענה שהוא מפר את תקנות משרד החינוך והוא מסרב לשבץ את חמש הבנות לתוך המוסד שבהנהלתו. אלא שאתמול (שלישי) הודיע בית המשפט המחוזי בירושלים כי הוא דוחה על סך את הבקשות לצו על תנאי תוך שהוא קובע דיון בעניין בהמשך החודש בו יובהר העניין על כלל טענותיו 

בעמדת משרד החינוך שהוגש בפני בית המשט נכתב, "כיוון שהעותר (מנהל המוסד  א.ק.) מבין היטב כי התנהלותו עד כה אינה מתקבלת על הדעת, מנסה העותר על ידי שימוש לרעה בהליכי משפט ל"תקן" את המצב בו הוא נמצא. במקום להסיר את המחדל אותו יצר העותר במו ידיו, ולאפשר למשיבות 8-4  (חמש התלמידות א.ק.) להתחיל את שנת הלימודים כסדרה בבית הספר ממג"ד, לכל הפחות עד הכרעה בעתירה דנן, מבקש העותר במסגרת צו הביניים, כי בית המשפט הנכבד ייתן צו עשה, המורה על הכנסת המשיבות 8-4 לבית הספר אותו מפעילה המשיבה 3 (המוסד האשכנזי), שעה שהיא עצמה לא קיימה את החלטת הרשות ועליה היה לאפשר את לימודי המשיבות 8-4 בבית הספר ממג"ד אותו היא מפעילה. הלכה ידועה היא כי צו ביניים יינתן במשורה, וקל וחומר כאשר מבוקש במסגרת צו הביניים צו עשה המשנה מצב קיים".

לאחר הדיון אתמול, הבוקר קיבלו חמש הבנות אישור לפתוח את שנת הלימודים במקום בו הם שובצו והחלו רק הבוקר, כחודש לאחר פתיחת שנת הלימודים את שנת הלימודים שלהן, תוך שהוא מפסידות את השבועות האחרונים. 

סגן ראש מועצת רכסים, המשמש כמנהל מחלקת החינוך בישוב אומר ל'בחדרי חרדים' כי, "לצערי הוא בחר ללכת בניגוד לדעת רבני המקום כפי שבא לידי ביטוי בשיבוץ המועצה וכפי שקיבל ביטוי גם בהחלטת משרד החינוך. אינני מבין את המאבק על גבן של הבנות שלא החלו עדיין את שנת הלימודים".

'בחדרי חרדים' פנה לעו"ד יואב ללום שאמר, כי עקב הוראת הלקוח, אני מנוע מלהגיב לכתבה.

רכסים סמינרים יואב ללום שיבוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד