ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
נתניהו: "אין לי סיכוי"

ההצעה של הנשיא ריבלין לראשי המפלגות

לאחר יומיים של משא ומתן בין הצדדים שהוביל למבוי סתום ולאחר שגנץ ונתניהו הגיעו שוב לבית הנשיא, החליט ריבלין להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו, למרות שזה נראה בלתי אפשרי מצידו • ריבלין קורא למפלגות להסיר את החרמות ומציע להעצים את מעמדו של ממלא מקום ראש הממשלה • נתניהו: "חייבים לאחד את העם"

ההצעה של הנשיא ריבלין לראשי המפלגות
ריבלין ונתניהו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ובני גנץ נועדו הערב שוב עם הנשיא ופרשו לאחר מכן לשיחה בארבע עיניים, נשיא המדינה מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו.

לא ברור כיצד יצליח נתניהו להרכיב ממשלה, שכן המצב כלל לא פשוט ונראה אף בלתי אפשרי להקים ממשלה. שכן לנתניהו יש כרגע רק 55 ממליצים ויתקשה להרכיב ממשלה, כשבצד השמאלי הוא מוחרם אצל כולם. 

נשיא המדינה מסביר בהצהרה לתקשורת לצד בנימין נתניהו: "בסיכום הסיעות עולה כי אין 61 להרכבת הממשלה, לא לנתניהו ולא לגנץ, תחילתו של החוק היא להביא להרכבת הממשלה מהר ככל שניתן, לפיכך השאלה נתונה למי הסיכוי הטוב יותר להצליח להרכיב ממשלה. המצב הנוכחי בנתניהו תמכו 55 חברי כנסת ואילו בגנץ 54 חבר כנסת".

"ההחלטה לא לעכב את הטלת המנדט להרכבת הממשלה, היא בהמשך לפגישה משותפת שקיימתי עם גנץ ונתניהו לאחר שביקשתם זאת ממני. עצם הטלת הרכבת הממשלה על מועמד אחד אינה הפתרון - אין בהטלה זו להוריד בכי הוא זה לייצר את התנאים, את המבוי הסתום הפוליטי אליו נקלענו כדי שתורכב הממשלה".

"המפתחות נמצאות בידיים של כל המפלגות, כל עוד לא יפסלו ולא יפסקו הפסילות והחרמות של ציבורים שלמים ולייצר בריתות שלימות עם המפלגות הגדולות והקטנות, לצערי הרב לא תקום ממשלה".

הנשיא ריבלין הוסיף וחשף, "הצעתי לשני המועמדים להקים ממשלה פריטטית. פירושו של דבר, ממשלה שוויונית, שלא יהיה בה יתרון לגוש אחד על פני השני. הצעתי גם שלצד ראש הממשלה שייבחר, ישונה החוק, וייתן ממשות, כוח ועוצמה לתפקידו של ממלא מקום ראש הממשלה. הייחודיות של ממלא מקום ראש הממשלה, היא שבכל רגע שנבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו - הוא, ממלא מקום ראש ממשלה, משמש כראש הממשלה לכל דבר. ביקשתי גם להציע שהחוק יתוקן, כך שנבצרות לא תהיה מחויבת להיות מוגבלת לתקופה של מאה יום. הדבר יאפשר את המשך כהונתו של ראש הממשלה כל עוד לא נמצא צורך בהודעה על נבצרות. באם ראש הממשלה יצא לנבצרות, הוא ימשיך להיות ראש ממשלה בתואר, אך סמכויותיו יועברו לממלא מקומו. זו הייתה הצעתי על מנת לפתור את הסיבוך הפוליטי והמשפטי שאנו עומדים בפניו".

הנשיא הוסיף ואמר, "העם לא רוצה בחירות נוספות" וחזר על כך שלוש פעמים. "גדול השעה וגודלם של האתגרים העוגנים בפנינו מחייבים להקים ממשלה בישראל", כך ריבלין.

ראש הממשלה הזמני נתניהו, נאם אחריו ואמר, "אני מקבל את המשימה שהטלת עלי, לא נוכל להקים ממשלה אלא ממשלת אחדות, זהו צו השעה, הייתי אומר ממשלה ציונית, רחבה והייתי אומר מהירה".

לדבריו, "עברנו מערכת בחירות קשה, ואנחנו חייבים לאחד את העם כי אנחנו עומדים מול שלושה אתגרים כבירים - האתגר הראשון הוא האתגר הביטחוני, רואים את איראן שתוקפת מרחבים גדולים במזרח התיכון, היא תוקפת את הקהילה הבין לאומית באמצעי נשק והם מכוונים גם כלפינו".

"העם צריך להיות מאוחד ומוכן תרתי משמע, חזית רחבה נחוצה כאן. ממשלת אחדות היא היחידה שבאה בחשבון. אם רוצים אפשר להקים את הממשלה הזאת מהר מאוד. אין טעם לבזבז את זמנה של המדינה, אם לא אוכל להרכיב את הממשלה כנראה אצטרך לחכות למועד הסופי ואולי לעבור ל-21 הימים הסופיים".

בניגוד לפעם הקודמת שנתניהו לא החזיר את המנדט לנשיא והעביר את חוק פיזור הכנסת, הפעם הוא מבטיח לריבלין: "אם לא אצליח להרכיב ממשלה אחזיר לך את המנדט".

הפרשן עמית סגל מדווח ב'ערוץ 12' כי אנחנו באירוע דרמטי, וההכרעה - בחירות או ממשלה - תיפול מהר מהצפוי, אולי אפילו מהר מאוד. בהנחה שנתניהו יחזיר את המנדט כבר בשבוע הבא, נשיא המדינה עשוי שלא להעניק לבני גנץ את האפשרות להרכיב שני, ולפנות ליושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין בקביעה שאין סיכוי לאיש להרכיב ממשלה.

רובי ריבלין בנימין נתניהו הרכבת ממשלה בחירות 2019

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד